Fluorcarbontafs eller titanium?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluorcarbontafs eller titanium??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluorcarbontafs eller titanium??

Hej! Har länget funderat att tillverka själv fluorcarbontafsar istället för att köpa titaniumtafsar. Fiskar för det mesta med gummibeten. Därför skulle jag villa höra era tankar om fluorcarbontafsar, varför ni använder just fluorcarbon istället för titanium eller andra hållet?

Tja Christoffer!

Jag har bytt från titan till fluorocarbon och kör nu uteslutande med sådana till allt mitt fiske! Fördelen med fluorocarbon tycker jag bl.a. att det ger betet en friare gång. Sedan ska det också vara mindre synligt under vatten vilken troligen påverkar något också.. Sedan är det nog många som föredrar en stel tafs för jerkfisket, men jag tycker det funkar finfint att jerka med FC!

Här har du en bild på hur jag knyter mina och orkar du inte knyta egna så langa iväg en beställning så har du dom till helgen
    Senast ändrad av Carta; 2015-04-08, 12:24.

Kommentera

Jag blandar glatt beroende på hur och var jag fiskar, vill jag ha lite mer vikt, lite styvare koppling till betet så kör jag titan, vid klart vatten eller om jag vill fiska extra grunt så FC. Och oftast det som råkar sitta på det spöt

Rent generellt så sitter det oftast titan på jerk spöt, vid spinnfiske så beror det på dagsformen och jag trollar nästan alltid med långa FC tafsar (över metern långa) det skadar inte och så hindrar det paravanerna att slå i huvudet på gäddan, en 1 m lång titan tafs hade blitt tung och dyr.

Jag föredrar föredrar nog titan lite, mest för att det finns det ingen chans i h... att gäddan biter av det, medan jag inte känner mig riktigt 100% säker på FC, trotts att jag aldrig fått en tafs av biten.

Kommentera

Numera kör jag uteslutande titan till gädda. Jag har experimenterat en hel del med fc men efter att ha fått tafsen halvt avbiten två fiskar i rad så litar jag inte på dom. Dom sätter tänderna rakt igenom en fc oavsett dimension, då ska man ha en jäkla tur om det håller.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Titan, mest för att jag köpte en rulle no kink 60lbs, & den första jag knöt sitter kvar än.
          Grymt nöjd med det tafsmaterialet.
          Bara ett kast till..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 355 svar
          271 916 visningar
          0 gillar