Vilket spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö?

Efter att i en tidigare tråd övertygats om att det är SG Butch Light jag ska välja framför ABU Veritas i samma viktklass så har jag nu hamnat i ett nytt dilemma.
    Under våren har ett formligt ekonomiskt Ginungagap öppnat sig, trasiga motorcyklar och utombordare tillsammans med ett oöverlagt mopedköp har gjort att spököpet har fått vänta (sedan har jag köpt lite godis till mina 25:or och min 1500, samt inhandlat en 5000 D och nostalgiköpt en Okuma San Jose).
    MEN - nu till min fråga. Var inne för ett par månader sedan på Söders och kände på det Butch Light jag fastnat för, 6,9 fot 40-100 gram. Passar viktmässigt att fylla igen gapet mellan mitt 15-40 grams Vendetta och SG MPP -160 gram. Och längdmässigt att använda i stället för Buster Stiff till lite lättare jerk. Svårt att säga något om ett spö man inte fiskat med egentligen, men det kändes bra...
    MEN - nu har Sporting ännu ett spö som fyller mina kriterier. Nämligen BFT Piglet. För endast 599 spänn. Ett 6,6 fots spö klassat för 30-110 gram.
    Köper jag ett mycket sämre spö om jag faller för billighetssuget?
    Butch Light vs Piglet... vad säger ni?
    Kanske ska tillägga att det inte är ett rent jerkspö jag är ute efter. Utan ett spö för tailar, gummin och tyngre woblers över 40 gram. Möjligheten att lämna Buster Stiff hemma och ändå köra exempelvis Buster Jerk är bara en bonus...
    Senast ändrad av Gösta; 2015-05-26, 15:21.

Känns spontant som du kollar på ganska korta spön för ändamålet. Ett spö runt 8 fot att svepa iväg tailar, gummin m.m. är ju inte alls dumt. Personligen hatar jag att behöva snärta iväg tunga beten med korta spön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
      Känns spontant som du kollar på ganska korta spön för ändamålet. Ett spö runt 8 fot att svepa iväg tailar, gummin m.m. är ju inte alls dumt. Personligen hatar jag att behöva snärta iväg tunga beten med korta spön.
      Jo, jag är medveten om det... Men tanken är också att kunna lämna JB:n och Stiffen hemma men ändå ha jerkmöjligheter. Och jag har ju kvar åttafotars MPP. Anledningen till ett nytt spö är egentligen att jag upplever att det finns ett hål från 40 gram upp till MPP:n.

Kommentera

7-7'6 då? Den där halva till hela foten gör ju rätt stor skillnad i egenskaper på spöt. När jag fortfarande höll på med jerk så körde jag med en 6-fotare och ett spö på 6'10 och det var stor skillnad trots att det visuellt inte skiljde allt för mycket. Ett spö kring 7 fot funkar ju dessutom ypperligt att jerka med. Jag kör lite nödjerk mellan varven med mitt SZ 8'6 och det funkar ju också även om jag inte vill göra det en hel dag.

Eller så köper du mitt Edge TPR jerk för 500 spänn. 6 fot, underbar aktion, kastar som en demon.

Kommentera

Vill egentligen inte jerka med längre spö än 6 fot. Tycker att något av de spön jag kollat på ör en bra kompromiss... Men kanske ska kolla efter nögot lite längre. Veritas är väl 8 fot för 40-100 gram om jag inte missminner mig. Men många i min förra tråd upplevde det som påkigt... Får väl se hur det blir, åker förmodligen till Örebro på torsdag o då smiter jag in på Sporting och känner på Pigletspöt o kollar vad de har för övrigt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 867 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04