Stora poppers med multiutrustning i gäddfiskeklass - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stora poppers med multiutrustning i gäddfiskeklass

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stora poppers med multiutrustning i gäddfiskeklass

Är nybliven multirullefiskare(Shimano Cardiff 301A, 9 fots Daiwa Lexa -150gram)och undrar vad folk har för erfarenheter av att fiska stora poppers med slik utrustning. Går det alla tajders eller är haspel att föredra? Eller kanske ett smidigt jerk-kit med lågprofilrulle?

Spontant känns det som att det jag har kan vara en aning otympligt för att poppa och jerka utan att få mjölksyra och fasansfull värk i gammkroppen efter tre-fyra hemtagningar.
    All you need is Lubb.

För poppers används ju oftast korta hyfsat styva spön på ca 6-7 fot, men du kan självklart använda vad du vill. Precis som du säger så är det nog ganska slitigt och bökigt att köra popper på en 9fotare upp till 150 som säkerligen väger en del. Jag har kört med mitt 150g veritas 6'6 jerk och multirulle på ena änden av spektrat och med mitt veritas 6'2 fot 12-26 haspel på andra änden, och måste säga att jag helt klart föredrar det senare. Hade önskat att det var lite styvare och klassat lite högre så bara som en halvt kvalificerad gissning så skulle jag säga att ett 180-200cm långt spö klassat upp till ca 40gram vore ultimat. Finns väl inte många poppers som väger mer än så om det inte är saltvattenpoppers?

Kommentera

9' spö tycker jag personligen e minst 1' för långt. Sen finns det ju en del stora poppers fast inte så vanliga här i sverige. Annars finns ju mängder med mindre poppers på marknaden. Sen finns ju walk the dog beten i de flesta storlekarna.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tycker beten som kräver mkt jobb med spöt t.ex poppers, walk the dog, jerkbaits och twitch beten fungerar bäst med lite styvare spön runt 7-7,5fot. Har man sedan problem med slaklina så hjälper en högutväxlad rulle till med den biten.

/Apan

Kommentera

Jag kompromissade lite och kör Wopper plopper eller turbo jack med mitt 8 fots spö. Inte riktigt en popper men fortfarande härligt stora ytbeten

Kommentera

Wopper plopper e grym när de e varmt i vattnet. Brukar ge riktigt brutala hugg. Största gäddan jag haft på spö högg innan ja hann veva ett varv. Tyvärr valde den att kliva av vid båten
            Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 859 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04