22cm Fladen Conrad - nån som testat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

22cm Fladen Conrad - nån som testat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 22cm Fladen Conrad - nån som testat?

Nån som använt 22cm Fladen Conrad wobblern och har nåt att säga om den vad gäller gång(och även vilka farter som krävs för att den ska gå bra), hållbarhet, djupgående och generell kvalitet?

En 22cm wobbler för 79:- låter ju för bra för att vara sant. Och mina tidigare erfarenheter av livet säger att om nåt verkar för bra för att vara sant så beror det på att det är för bra för att vara sant. Men det vore ju gött om en såpass billig wobbler i den storleken är helt ok vad gäller funktion och hållbarhet.

För er som inte vill skylta med att ni använder Fladen-produkter så går det bra att skicka pm. Jag lovar att inte skvallra för nån.
    Senast ändrad av Usling; 2015-11-02, 18:26.
    All you need is Lubb.

Kan inte uttala mig om det specifika betet, men det är längesedan Fladen som varumärke stod för det man normalt menar med kvalitet...

Kommentera

Fladen på fiskesnack är väl ungefär som Toto för musikrecensenter.
      Tror ingen skulle komma ut här som ägare av en Fladenprodukt.

Kommentera

Tror ingen skulle komma ut här som ägare av en Fladenprodukt.
        Jäkla skillnad mellan att va och ha varit ägare till Fladen produkter, säkraste sättet att va ägare till en Fladen-produkt är att inte använda den, annars blir det lätt att ha varit ägare till en med tanke på hur snabbt dom brukar gå sönder.

Kommentera

Tog inte i beaktande att även fiskare kan lida av snobbism och koketterande. Tur det går att redigera inlägg.
          All you need is Lubb.

Kommentera

Då går jag väl ut ur garderoben.

Jag har en haspelrulle från Fladen som har många torskar och näbbgäddor på sitt samvete. Inget fel på rullen och den fungerar lika bra efter flera säsonger (utan smörjning). Jag använder den numera inte för jag har gått över till mindre rullar och flätlina till det fisket.

Sedan har jag flera kust/öringwobblers som har en utmärkt gång. Den ena modellen har riktigt bra krokar medan den andra modellen har sorgligt kassa krokar.

Fladens häcklor har jag dock inte köpt på flera år... det är inte OK att krokarna rostar sönder efter ett fisketillfälle.

Conradwobblern har jag bara hört gott om, men aldrig ägt en själv.

För övrigt är Toto mäktiga musiker och låtskrivare... men det är inte riktigt "min" musik.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-11-02, 19:56.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Sedan har jag flera kust/öringwobblers som har en utmärkt gång.
              Har du testat deras Torskdrag ?

Kommentera

Jag har några Fladen Jerk (den med hålögat) och några mindre Conrad, de har fin gång och fångar.

Prövade en gång en annan Fladen jerk modell (med röda ormögon) som även den hade en bra gång med fina s-svängar och bellyflash.

Dock så fastnade jag i stubbvass och drog till - då kom tafsen med beteslås upp, i den senare satt nosöglan...
                Ska du pröva så testa öglorna innan.

Sen är de som många andra serietillverkade beten inte skyddslackade så färgen sitter "sådär"... Toto har för övrigt några riktigt sköna klassiker, iaf om man varit med ett tag och gillar olika saker...

Kommentera

Jag har ett gäng Fladen produkter som fungerar utmärkt, bland annat en Conrad 22 cm som dragit ett gäng med bra gäddor. Fungerar bra både vid trolling och spinnfiske. Även deras gummibete Conrad soft har fiskat bra och håller minst lika bra efter ett par gäddor som andra mer "kända" gummi tillverkare.

Kommentera

För 13 år sedan fick jag möjlighet att tillbringa sommarhalvåret i en stuga några tiotal meter från vattnet. Efter några år införskaffades en båt och jag kände att jag nu skulle ta upp mitt gamla fiskeintresse på allvar. Och då upptäckte jag tämligen omgående att min gamla utrustning från 60-talet var tämligen passé. Ett Fladen hapelkit inhandlades på Ö&B. Spöt använder jag understundom än idag vid trolling. Rullen pensionerades sedan jag tappat en fin gös på grund av en hackig och svårjusterad slirbroms.
                    Ett kit med tre djupgående Wobbler från Fladen visade sig ha den inte helt perfekta egenskapen att vilja vända sig med buken upp och stället för att sträva neråt så vill de nästan upp och flyga. Ett par Conrad fick en kort prövotid utan att ge resultat i fångsstatistiken, fortfarande har jag en buldawg-kopia för en tredjedel av priset på den äkta varan. Inte heller den har givit fisk och får oftast stå tillbaka för den äkta varan. Pimpelspön från Fladen har den otrevliga vanan att rullen kärvar så att man tvingas sitta och dra ut linan för hand, till skillnad från mina Theo eller VM-Wiggler... Och isskopan sprack i kylan!
                    Det enda från Fladen jag vill rekommendera är flytoverallen, som är varm och skön i båten nu på hösten och på isen vintertid...
                    Och OBS! det handlar inte om snobbism. Om det vore så hade jag väl knappast prövat så många gånger. Har för övrigt även en tail som inte har någon vidare gång, men det är ju inte unikt, det är ju stjärten som ska fiska, har jag förstått. Den har ännu inte testats i aktivt fiske. I övrigt baseras mina omdömen på mina erfarenheter.

Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar