Spinnspö till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnspö till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Någon som har testat Fenwick Elite Tech 9'6ft 10-32g? Eller har någon annan feedback på det spöt?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
      En ny spelare dök precis upp Fenwick Elite tech 9,6ft 729kr hos Lundgrens
      Vill rekommendera detta spö, otroligt fint och bra. Gillar du spön med lite djupare aktion så blir det super

      Kommentera


      • #23
        Är man inne hos Lundgrens så kan man ju lika gärna klämma på ett LF RST Sunspinn Eight. Åtta fot, klassat 15-50 gram.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Silverbågen
          Säkert fint men mer lämpligt för haspel....

          /S
          Suncaster...

          Kommentera


          • #25
            Synd att Suncastern inte kommer i längre med samma betesvikt, eller kanske bra för det hade ju gett ett spö till att vela mellan..
            Angående mitt spöval så lutar det åt Beastmaster eller Fenwick Elite tech, men tror jag gör som vissa av er rekomenderade. dvs struntar i JB'n. Så nu jagar jag en Rocket till att börja med så får jag bestämma spö sedan.

            Tack för alla förslag och är det någon som är sugen på en 5601 JB så hojta till så kanske vi kan komma överns...

            Kommentera


            • #26
              5501 Pro Rocket införskaffad.. nu blir det att peta in spolen, lagren och linspridaren i den istället för JBn och sedan skaffa ett spö!

              Kommentera


              • #27
                Bra rulle som du fått tag på. Lycka till med resten.
                /Ingemar

                Kommentera


                • #28
                  Ett tips nu när du skaffat en rulle på drygt 350 gram är att försöka testa den på spömodeller som är aktuella.
                  Att matcha spö och rulle är alltid viktigt, både för prestanda och ergonomi.

                  Jag har själv använt både 6500 CS Rocket och diverse Pro Rocket (eller motsvarande) på allehanda spön och
                  dessa mässingklumpar passar sämre på nätta spön tycker jag.

                  Jag har ett gammalt ABU Conolon 10 fot 20-50 gram, där sitter en rejäl 6500 riktigt bra. Har tidigare haft ett par smidigare spön som Berkley Skeletor, på dessa försökte jag med 5500 Pro Rocket men tyckte rullen var för klumpig.
                  Det handlar inte så mycket om spöts vikt som vilket rullfäste och spögrepp det har, samt hur rullen balanserar på spöt.
                  Delade rullfästen som Fuji SK2 tycker jag inte alls passar ihop med tunga runda rullar.
                  Vet att många delar den åsikten men tro inte på allt du läser utan försök få chansen att montera din rulle på några olika spön, det är i princip alltid en ögonöppnande upplevelse.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Ett tips nu när du skaffat en rulle på drygt 350 gram är att försöka testa den på spömodeller som är aktuella.
                    Att matcha spö och rulle är alltid viktigt, både för prestanda och ergonomi.

                    Jag har själv använt både 6500 CS Rocket och diverse Pro Rocket (eller motsvarande) på allehanda spön och
                    dessa mässingklumpar passar sämre på nätta spön tycker jag.

                    Jag har ett gammalt ABU Conolon 10 fot 20-50 gram, där sitter en rejäl 6500 riktigt bra. Har tidigare haft ett par smidigare spön som Berkley Skeletor, på dessa försökte jag med 5500 Pro Rocket men tyckte rullen var för klumpig.
                    Det handlar inte så mycket om spöts vikt som vilket rullfäste och spögrepp det har, samt hur rullen balanserar på spöt.
                    Delade rullfästen som Fuji SK2 tycker jag inte alls passar ihop med tunga runda rullar.
                    Vet att många delar den åsikten men tro inte på allt du läser utan försök få chansen att montera din rulle på några olika spön, det är i princip alltid en ögonöppnande upplevelse.
                    Tack för bra input! Tar nog med rullen en sväng till Lundgrens för test!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
                      Tack för bra input! Tar nog med rullen en sväng till Lundgrens för test!
                      Gör så!

                      Ni som bor där det finns många fiskebutiker har det väl förspänt just när det gäller att prova ut prylar.
                      Att förälska sig i ett spö antingen tack vare intressanta specifikationer på nätet eller efter lite torrviftande i butik är inte särskilt svårt. Tyvärr kan dessa bli helt fel när man väl monterar den där klumpen till rulle i rullfästet. Att helt sonika montera sin tänkta rulle (eller motsvarande) på några olika spön ger snabbt en indikation på vilka modeller man direkt kan utesluta.

                      Med rätt prylar i en Pro Rocket och på rätt spö får du en riktigt välkastande och hållbar utrustning.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X