Kustspö för Costa Rica - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustspö för Costa Rica

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kustspö för Costa Rica

Hej,
    Jag åker till Costa Rica om två veckor för att fira universitetsexamen och plugga Spanska. En stor del av tiden kommer även ägnas åt fiske från stränder och klippor. Jag undrar om någon har tips på ett bra spö till att fiska med poppers/stickbaits/wobblers efter jacks, rooster fish osv. Kommer mestadels köra från land, men även från båt eller kajak om tillfälle dyker upp. Pga. flygrestriktioner och smidighet är ett flerdelat spö det jag främst söker. Begagnatmarknaden här hemma är inte så stor och tror priserna där är rätt höga, så om någon har ett spö liggandes från tidigare resor får ni gärna PM:a med.

För närvarande har jag en Shimano Biomaster 5000sw. Är den i klenaste laget eller duger den även till dessa starka fiskar?

Tacksam för alla tips!

Kommentera

Tack Stefan. Ser ju onekligen ut som ett riktigt vasst spö för ändamålet! Dock är nypriset en god bit över budget.. En ytterligare fråga till er med erfarenhet, räcker 7,8 fot från land eller vill man ha ett längre för att nå ut?
      Kom gärna med ytterligare förslag

Kommentera

Från sandstrand fiskar de som kan med väldans långa spön. Såg det i Australien nyligen. Men annars så hade jag ett bra blandat fiske med ett vanligt std spö av billig modell på, tror jag, 9,5fot.

Tog med mig en Amba 6500rocket och köpte spöt där för 3-400Sek. Billigt värre :-) Skulle tagit en haspel istället märkte jag då nattfiske från strand rimmade dåligt för mig med den rullen. Svart på natten så man inte såg när betet tog i vattenytan och rädd hela tiden för att få in sand i rullen.

De större firrarna som nappade drog ju bara. Hade inte en chans att stoppa dem. Men man kan inte få allt... Kul fiske större delen av tiden trots det med grejorna.
        __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

detta kanske kan vara något

Kommentera

Hej
            Från land vill du formodligen ha ett längre spö, minst 9'. Jag skulle kika på detta spö

Smart koncept att du kan variera spölängd och altion genom olika spödelar. Du får alltså både ett 8' och 10' så du kan anpassa efter behov.
            Jag har själv en annan variant av samma spö http://fish.shimano-eu.com/content/e...-twin-tip.html
            Modellen jag har är kortare och lite kralligare. Bilderna på Shimanos hemsida är dåliga, spöna är flerdelare resespön. Den variant jag har har är kortare isärtagen än den andra varianten 56cm vs 70cm.
            Du hittar båda spöna för ca 1700-2000:-.

Mvh Richard

Kommentera

Sverige är något av ett u-land när det gäller telespön. Kolla på waveinn.com. http://www.waveinn.com/nautical-fishing/rods-travel/11369/s Jag har handlat därifrån utan problem, dock blir det alltid en dryg veckas försening (jämförd med utlovad leveranstid) när man betalar via bankgiro (och under den tiden blir man mailbombad om att de väntar på betalning). Detta är dock ett mindre irritationsmoment och i övrigt är jag en nöjd kund.

Kommentera

Förresten ang rulle klarar du jacks med 30-40lb flätlina, rooster och sådana arter har jag inte koll på, men är det lite storlek på fisken gissar jag att man kör med minst 50lb flätlina, och då är nog din Biomaster 5000 i minsta laget. Saragosa 10000SW får man hem via Tyskland för under 2000:-, annars kanske en Penn Battle II kan vara ett budgetalternativ (om man plockar hem den, inte i Sverige).

Kommentera

Fick Jacks på min 6500 rocket på 30lb flät. Det fungerade. Mangrove Jacks som låg upp till kanske 4-5Kg som topp. Det är när de större luringarna trampar på som man är fullständigt chanslös med den utrustningen. Bara skriker till i rullen....

Men det är otroligt stridbara fiskar det där.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Tack för alla tipsen! Det flerdelade beastmasterspöt verkar ju helt klart vara smart. Frågan är om det längre är lite för klent? Jobbigt när man inte kan testa, för är väldigt tveksam på att någon i Sverige har dom hemma.. Vad tycker du om spöt du har Richard? Är du nöjd och har du landat något större på spöt? Kastar det långt nog eller har du mest använt det till båt?

Angående rulle kom jag på att jag har en Pflueger Crank 80 som liknar Penn Battle (i princip samma rulle tror jag http://www.premiumfishing.com.au/sto...g-fishing-reel), som är jävligt robust men lite tung att kasta med länge. Måste bara byta ut backspärren/"clutch bearing" som rostade efter en saltvattensdusch på förra resan.
                    Kom gärna med ytterligare tips och pm:a gärna om ni har utrustning liggande hemma att sälja. Lovar också att skriva lite reportage från resan med fångster

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13