BFT Roots 7,9 fot -170gr vs. BFT Roots 6,9 fot -190gr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Roots 7,9 fot -170gr vs. BFT Roots 6,9 fot -190gr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT Roots 7,9 fot -170gr vs. BFT Roots 6,9 fot -190gr

Hej alla!

Jag är ute efter ett nytt spö för spinnfiske efter gädda och funderar mellan ett BFT Roots 7,9 fot -170gr och ett BFT Roots 6,9 fot -190gr (jerk). Då jag föredrar relativt korta spön så har jag funderat på att slå till på 6,9-fotaren. Såvitt jag förstår så har spöna samma egenskaper, bortsett från längden och skillnaden i kastvikt.

Ser ni några orsaker till att inte köra på det kortare spöet? När jag jämför spöna på nätet så verkar de ha samma handtagslängd (jag skulle störa mig på ett "för kort" handtag när jag spinnfiskar). Jag har noterat att Söder sportfiske marknadsför det kortare spöet som jerkbaitspö men frågan är alltså om det inte också skulle funka bra för spinnfiske.

Tack på förhand för värdefulla synpunkter!

Vad innebär "spinnfiske efter gädda" i din tappning... jag tror svaret på den frågan är nödvändigt för att du ska få vettig input i frågan.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Bra poäng. Med "spinnfiske efter gädda" avser jag spinnfiske från båt med större wobblers och framförallt större gummibeten. Jag fiskar sällan med beten över 150 gram och därför spelar det ingen roll om spöet klarar 170 eller 190 gram i kastvikt. Jag fiskar troligtvis mest med beten i vikten ca 90 gram-140 gram.

Kommentera

Jag tycker att 7´9 är ganska kort för den sortens fiske. 6´9 är rejält kort. Men självklart fungerar det alldeles utmärkt. Kanske förlorar du lite kastlängd och kanske lite "drillningsegenskaper". Jag hade valt det längre alternativet. Men om du gillar korta spön - välj det kortare!

Kommentera

Jag ser bara orsaker till att inte välja det kortare spöt... Det enda du tjänar är lite kontroll när du fiskar med svårfiskade jerkbaits allt annat blir sämre.

/Apan

Edit: Dvs inte typ buster jerk/salmo slider som nästan fiskar sig själva.
          Senast ändrad av Monkey; 2016-02-29, 23:36.

Kommentera

Har själv 7,9-fotaren och gillar den skarpt, vill dock inte ha kortare spö än så.

/mvh Uffe

Kommentera

Jag började min bana inom tyngre gäddbeten med en jerkpåk och tyckte att det saknade känsla överhuvudtaget. Således bytte jag upp mig till en 9' med samma kastvikt med betydligt trevligare aktion än det styva jerkspöt. Ångrar det inte för en sekund, känslan och kastlängden är så mycket bättre. Dock skall det tilläggas att jag inte egentligen alls fiskar jerkbaits (de få jerkbaits jag har fungerar utmärkt att bara veva hem med spinnstopp) och huvudsakligen fiskar med större wobblers/swimbaits/gummi.

Om du inte prompt vill ha spöt för svårjobbade jerkbaits instämmer jag på ovanstående kör och säger ta det längre spöt!

Kommentera

Jag har visserligen inte fiskat mycket jerk men har fiskat mycket med långa spön.... Det har ju helt klart sin charm.

Det har ju tagits upp här tidigare, men ändå.

Långa spön, kastar längre och kräver mindre kraft under kastet.
                Korta spön, kastar kortare och kräver mer kraft.

Jag har gått från 10' till 7.6' till 6.9' till 6.6'.
                Nu är det vikter som är upp till kanske 70gr på sin höjd men ändå!

I de flesta fall så klarar man ju sig på det kortare, det är inte ofta som de där 10meterna har en avgörande faktor.

Jag har några sådana fiskeställen där man måste kunna komma runt 60m med en jigg som väger runt 35gr.
                Detta i sig är ju inget konststycke utan går att få till med ett 6.9' likaväl som ett 10'.

MEN, det är fan så mycket mer jobbigt att göra det med ett 6.9'. Kanske inte de första 10gångerna men efter några timmar känns det av. Iaf på mig!

Tar jag då ett 9'-10' spö i dessa lägen?

Oftast inte! Det är andra saker som väger upp och som påverkar att kortare spö är att föredra. Dock har jag fram tills förra året förespråkat längre spön, men börjar vända på det nu.
                Körde med ett 6' några dagar som jag lånade av en kompis och för att fiska i mindre åar och mindre sjöar duger tom detta perfekt.

Blir känslan lidande?
                Kanske med de vikterna som du pratar om, men när det gäller spön upp till 60-80gr så är det inte störande på något sätt.

Vill du ha det kortare, köp det. Du kommer troligen inte bli besviken.
                Och blir du det, använd det kortare under tiden som du sparar ihop till det längre(ifall man behöver spara för det).

Hade jag varit du så hade jag valt det kortare spöt.

Känslan jag får är att du vill köpa det men är tveksam till det.
                Bättre att du köper det du vill och inte går på att andra föredrar det längre alternativet!

Köp det kortare, KÖP KÖP KÖP!
                Tror garanterat du kommer bli nöjd, för nöjd blir man när man köper det man tror på!

Och de där 10-15m som du förlorar tjänar du in så fort du står där i en buske, hukad med vatten som tränger in i skorna och faktiskt kan kasta dit du vill utan att fastna i den där jävla busken som är så illa placerad!
                (och känner du i efterhand att kastlängden inte räcker, gå igenom din rulle och gör den mer lätt kastad så tjänar du iaf några meter!)

PEACE!
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tja, jag har provat båda spöna du nämner och gillar båda. Det är ju helt klart smidigare med ett 6 9 spö då du aldrig egentligen behöver plocka isär det utan kan transportera det helt i bilen tex. 7 9 är kort nog för att kunna göra detta i vissa bilar också å andra sidan så det är väl en tie där så att säga.

Sen blir ju huggen mycket roligare "känsla" i korta styva än i långa spön då det blir mycket stummare i korta. Själv tycker jag det är huggen som är roligare i gäddfiske då kampen oftast inte är så häftig så jag förstår inte varför folk tycker det är bättre "känlsa" i längre spön. Sen så kastar ju längre spön längre men är å andra sidan tyngre och osmidigare att ha att göra med i båten så kontrollen blir lidande.

Jag skulle ändå valt roots 7 9 i ditt fall då det är lite som en gyllene medelpunkt mellan långt/kort och styvt nog för att huggen skall kännas in i ryggmärgen och är nog mitt favvoritspö personligen. Jag kör i övrigt också med eastfield catapult 8 2 (för mjukt), westin powercast 8 6 (lite klumpigt men ok) 260 gr och har haft ett roots 6 7 som tyvärr gick av i bildörren.
                  Senast ändrad av henrikj; 2016-03-01, 09:31.

Kommentera

Jag har en liten fiat och kan utan problem transportera spön på 8,6 fot utan att ta isär dem. Men cyklar man/åker kommunalt så är 6,9 smidigare...

/Apan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 527 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist