St. Croix LT Bass och dess kastvikter, aktion mm. Samlingstråd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St. Croix LT Bass och dess kastvikter, aktion mm. Samlingstråd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St. Croix LT Bass och dess kastvikter, aktion mm. Samlingstråd.

Då jag precis beställt en trevlig liten rulle från Japan till årets abborrfiske/annat lätt spinnfiske så vill jag gärna köpa ett passande spö till den.

Då LT-serien har en hel uppsjö av olika spön för olika tekniker så är det ganska svårt att välja rätt när man inte har möjlighet att provkasta allihopa, och därför tänkte jag att ni som äger något eller några av spöna gärna kunde få skriva några rader om vilka typer av beten ni använder till just det spöt, betenas vikter samt hur ni upplever spöt generellt, dess aktion, vad det passar till mm. Ni fattar.

Det jag i de bästa av världar letar efter är ett spö som är ganska allround och funkar till en mängd beten för vikter på ca. 7-30g där majoriteten av de kastade vikterna förmodligen landar någonstans mellan 10-25g och mer sällan under 10g eller över 25g. Spöt får gärna fungera någorlunda till olika typer av beten också, såsom traditionella jiggar, spinnare/spinnerbaits, ytbeten, wobblers och skeddrag. Det måste inte fungera perfekt till något specifikt, utan hellre någorlunda till allt.

Jag tänkte att jag förmodligen inte är ensam om att söka liknande information, så förhoppningsvis kan vi få ihop en hel del matnyttigt här för alla.

Dela givetvis gärna med dig av dina erfarenheter av ett spö i serien som inte nödvändigtvis möter MINA kriterier också, någon annan kan ju ha nytta av den informationen.

Ett sånt spö på 7-8 fot vill jag oxå ha/ mvh

Kommentera

Jag var själv på jakt efter ett sådant spö med 10-30g kastvikt. Efter mycket goda råd här på forumet föll valet på ett Shigeki 210 M 7-21g som är underklassat och klarar mer vikt än så. Det är gjort i en el klinga men delbart inhandtaget, ska va riktig känsla i det

Kommentera

Har ett st croix LT small cranker. Det är 7,2 fot, odelat och klassat 7-17,5 gram. Spöt känns ganska "rappt". Skulle säga att det funkar bra att kasta beten upp till runt 30 gram. Finishen är i toppklass. Tycker alla mina st croix spön pallar dubbla angivna kastvikten. Jag har parat ihop mitt small cranker med en ut-trimmad ambassadeur 2500ci. Kör mest med spinnare mellan 5-12 gram men det händer att jag hänger på nån wobbler runt 25 gram också. Det är ett sjukt bra allroundspö som funkar till lite allt möjligt. Det är svårt att beskriva känslan men jag upplever iaf spöt som kralligare än vad som anges men "känslan" finns där ändå, det är inte påkigt utan det är kul att få 200 grams abborrar också. Har väl som bäst nån gädda på runt 8 kilo på spöt och det var inga bekymmer. Det enda jag kan se som en del kan tycka vara en nackdel är väl att spöt är odelat. Nån annan har säkert helt andra upplevelser av spöt men jag är jättenöjd med mitt. Kvaliteten är suverän tycker jag!

Kommentera

Jag har ett Magnum Cranker. 7´10, klassat till 1 3/8 (är väl typ 40g). Använder det till lättare gäddfiske med beten upp till 50g. Inte alls så väldigt rappt, inte speciellt toppigt. Bra allroundspö för beten 10-50g. Inget utpräglat jiggspö. Har också ett LTB Swimbait. Avsevärt snabbare och mycket styvare klinga. Används också till gäddfiske med beten upp till ca 120g. Någonting om finishen på dessa spön behöver väl knappast nämnas.

Kommentera

Kanske ett Jigs/Baits, har själv köpt mig ett inför detta år för twitchbaits/jerkbait fiske! Kan väl även fungera till spinnerbait fiske m.m. Fick även äran att ta hem ett big cranker, och för mig känns det inte alls lika "allround" utan passar enligt mig mer till just crank fisket.

/Alex
            Senast ändrad av jaesaren; 2016-04-08, 12:04.

Kommentera

Jag har själv inget LT Bass men jag har ett Avid X och två Legend Xtreme i dessa viktspann om det är intressant?

Kommentera

Jag hade tänkt att just den här tråden kunde handla om LT Bass-serien (med tanke på namnet på tråden ) då det är en väldigt populär serie med många spön men som det är relativt svårt att hitta information om när det gäller att översätta till vårat svenska fiske. Tycker jag i alla fall, men jag kanske är ensam?

Vissa spön verkar rättvist klassade, andra underklassade medans vissa spön i serien är skapade för ändamål som mer eller mindre inte går att applicera på vårat fiske efter abborre jämfört med hur man fiskar bass. Ett exempel som Fiskehjon nämnde ovan är ju Swimbait-spöt som används av många gäddfiskare här i Sverige för beten strax över 100g.

Givetvis är din information viktig dock. Kanske kan vara värt med separata trådar för spöserier som är så pass omfattande som LT, Xtreme m.fl?

Kommentera

Då har jag precis beställt ett spö. Det blev ett Swim Jig Finesse efter många om, men och recensionssurfande.

Återkommer men mina intryck när jag fått hem spö, rulle och hunnit ut och provat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 925 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13