Suick Thriller - favorit(er) och varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suick Thriller - favorit(er) och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nu blir man ju sugen på att gräva fram sina thrillers... Köpte ett par härom året men har inte fått något på dem så nu ligger de och samlar damm.
    Bra ide att vikta dem, det är ju i princip en olackad träbit så det är ju busenkelt att dra i en skruv. (Det har jag med framgång gjort i ett par Salmo sliders men där måste man täta noga).

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
      Nu blir man ju sugen på att gräva fram sina thrillers... Köpte ett par härom året men har inte fått något på dem så nu ligger de och samlar damm.
      Bra ide att vikta dem, det är ju i princip en olackad träbit så det är ju busenkelt att dra i en skruv. (Det har jag med framgång gjort i ett par Salmo sliders men där måste man täta noga).
      Hej Cyaneus;

      Själv har jag både förtyngda (W=Weighted) och flytande (H=Hanging) Suick Thrillers. De Suickar jag fångat klart störst och flest Gäddor på är vanliga Suick 9"H i färgerna F=Frog och W=Orange med svarta, stora prickar..

      Go for the Big Ones!

      http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
      Old Firehand

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
        Nu blir man ju sugen på att gräva fram sina thrillers... Köpte ett par härom året men har inte fått något på dem så nu ligger de och samlar damm.
        Bra ide att vikta dem, det är ju i princip en olackad träbit så det är ju busenkelt att dra i en skruv. (Det har jag med framgång gjort i ett par Salmo sliders men där måste man täta noga).
        Gör så! dom e ju på tok för bra och roliga å fiska med för att vara några dammsamlare ju!!!

        Får se nu, jag hade ju beställt efter 2st 9" H(anging) Red Hot Thrillers Purple Rage (pga priset som var riktigt bra så blev de två st av den då det också var enda 9" som fanns på den webshoppen med det grymma priset) men fick istället 2st W(eighted)...antar att webshoppen varit dåligt uppdaterad på artikelnumren?
        är dock inte så ledsen, då får jag testa hur dom är fabriksviktade ändå, även om nu min ursprungstanke inte var att ha viktade så blev det nu så, ska bli spännande.
        Gissar dock att jag kommer måsta köpa någon/några vanliga o-viktade också snart...

        plockade även hem 2st 7" oviktade (en jailbird å en rainbow trout) som ska bli skoj att få testa även då jag aldrig haft dem i 7".

        Något som jag dock tycker är att dessa som jag nu köpt, i jämförelse med den enda jag nånsin ägt, känns "sämre" kvalite på? liksom sämre finish, risigare i allmänhet i looken, igenlackat kroköga, lite färgklet på "fel ställen" osv osv, inte för att jag tror det kommer ha nån betydelse för fisken eller dess extrema fiskbarhet, men, av ren nyfikenhet? är det nån annan som märkt av nåt sånt? nedgång på hur mycket energi och tid som läggs på dessa beten numera?
        Nu är väl denna jämförelse hos mig också säkert EXTREMT "skev" då jag ju köpte min gamla thriller för? ~15? år sen??? nåt sånt kanske??? och har ju egentligen inget minne av hur den såg ut som ny... nu då jag blev av med den så såg den ju INTE ny ut kan ja säga... den har ju sett ut som en söndertuggad bit-leksak för hund dom senaste ~10åren liksom så... är kanske så att det inte hänt så mycket med kvaliten på betena, bara att ja minns dom som annorlunda den där enda gången jag köpt en liksom... = troligen sjukt skev minnesbild...

        mvh
        /peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Cyaneus;

          Själv har jag både förtyngda (W=Weighted) och flytande (H=Hanging) Suick Thrillers. De Suickar jag fångat klart störst och flest Gäddor på är vanliga Suick 9"H i färgerna F=Frog och W=Orange med svarta, stora prickar..

          Go for the Big Ones!

          http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
          Old Firehand
          Underbar läsning!!!

          Du har inga fler Thriller-relaterade historier att bjuda på?
          Eller andra "knep" rörande detta bete som du har lust att bjuda oss andra vanliga dödliga på?

          Mvh
          /Peter
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #15
            Suick Thriller

            Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
            Underbar läsning!!!

            Du har inga fler Thriller-relaterade historier att bjuda på?
            Eller andra "knep" rörande detta bete som du har lust att bjuda oss andra vanliga dödliga på?

            Mvh
            /Peter
            Kanske dags att ta fram gamla FiskeJournalen eller vad säger du Firehand? Kommer inte ihåg årtal och nummer...

            Kommentera


            • #16
              Nu är man ju lite skadad av de vansinnigt vackra handgjorda beten man köpt men i jämförelse ser mina två thrillers ut som något som gjorts på slöjden. Av en elev med tummen mitt i handen...
              Om gäddorna inte bryr sig kan jag stå ut med det.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Nu är man ju lite skadad av de vansinnigt vackra handgjorda beten man köpt men i jämförelse ser mina två thrillers ut som något som gjorts på slöjden. Av en elev med tummen mitt i handen...
                Om gäddorna inte bryr sig kan jag stå ut med det.
                Hej Cyaneus;

                Det var nog inte "vansinnigt vackra, handgjorda beten" som Frank Suick hade i åtanke när han för hand tillverkade sina första Suick Thrillers.... Snarare var han ute efter att fånga stora Muskies och Gäddor i monsterformat.. Flertalet av oss gäddfiskare som regelbundet fiskar med Suick Thrillers och tidigare tränat in fisketekniken fångar år ut och år in Gäddor över tio kilos vikt ..http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

                Västra och Östra Ringsjön är antagligen de närmaste sjöarna till din hemort Lund som det finns chans att fånga några 10 kilo+ Gäddor på med dina Suick Thrillers ...

                Go for the Big Ones!

                Old Firehand
                www.trumman.com

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Nu är man ju lite skadad av de vansinnigt vackra handgjorda beten man köpt men i jämförelse ser mina två thrillers ut som något som gjorts på slöjden. Av en elev med tummen mitt i handen...
                  Om gäddorna inte bryr sig kan jag stå ut med det.
                  EDIT: när jag nedan skriver att de ser ut som stryk så menar jag det inte riktigt, jag tycker dom e skitsnygga i all sin enkelhet, men, dom är ju "fula"/råbarkade i jämförelse med många av dagens drag.

                  Hahahahaha, nä, de ser ju ut som stryk, men, dom fiskar grymt bra!!!
                  Var själv ut igår och hade ett hyfsat fiske där jag bara använde mig av 9"W Red Hot Thriller Purple Rage och en 7"H Jailbird. Dom gick hem hos gäddorna "trots" utseendet!!!







                  + FRÅGA till vem som nu än läser:
                  Ni som, på ett eller annat vis, tar hand om era beten (jag kan erkänna att jag INTE gjorde det med den Thrillern jag hade sen förr, men, tänkte väl kanske försöka ta lite bättre hand om mina nuvarande), hur gör ni med lackskador etc?
                  Jag tänker mig spontant att jag borde kunna bara stryka på lite nagellack i valfri och glittrig färg på de lackskador som alltid blir på dessa beten? Tänker mest för att skydda träet bara.

                  Mvh
                  /peter
                  Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-05-25, 21:10.
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
                    Hahahahaha, nä, de ser ju ut som stryk, men, dom fiskar grymt bra!!!
                    Var själv ut igår och hade ett hyfsat fiske där jag bara använde mig av 9"W Red Hot Thriller Purple Rage och en 7"H Jailbird. Dom gick hem hos gäddorna "trots" utseendet!!!
                    + FRÅGA till vem som nu än läser:
                    Ni som, på ett eller annat vis, tar hand om era beten (jag kan erkänna att jag INTE gjorde det med den Thrillern jag hade sen förr, men, tänkte väl kanske försöka ta lite bättre hand om mina nuvarande), hur gör ni med lackskador etc?
                    Jag tänker mig spontant att jag borde kunna bara stryka på lite nagellack i valfri och glittrig färg på de lackskador som alltid blir på dessa beten? Tänker mest för att skydda träet bara.

                    Mvh
                    /peter
                    Hej Peter;

                    Jag plockade fram min allra första Suick 9" LH (L=Yellow Brown) som jag fick hösten 1982 av Babe Winkelman i Brainerd, Minnesota den veckan vi fiskade Gädda och Muskie i Leech Lake...

                    Just den här Suicken har fångat åtskilliga Gäddor över 10 kilos vikt och totalt närmare 500 Gäddor...

                    Jag har aldrig målat om Suicken utan bara bytt krokar och fjäderringar vid behov. Under buken och utmed sidorna finns två djupa spår av de vassa 4/0-krokarna och hela Suicken är full av märken efter Gäddornas vassa huggtänder...

                    http://www.suick.com/thrillers.htm
                    Old Firehand
                    www.trumman.com

                    Ps. Foton av Suick-fångade Gäddor och Muskies kan du se här..http://www.suick.com/index.php?route...allery&album=1 ... Klicka på bilderna en i taget och du kanske förstår varför Suick efter drygt 80 års fiske fortfarande betraktas som ett av världens fångstsäkraste jerkbaits vid fiske efter Gädda och Muskie... Ds.
                    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-05-25, 10:23.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      Hej Peter;

                      Jag plockade fram min allra första Suick 9" LH (L=Yellow Brown) som jag fick hösten 1982 av Babe Winkelman i Brainerd, Minnesota den veckan vi fiskade Gädda och Muskie i Leech Lake...

                      Just den här Suicken har fångat åtskilliga Gäddor över 10 kilos vikt och totalt närmare 500 Gäddor...

                      Jag har aldrig målat om Suicken utan bara bytt krokar och fjäderringar vid behov. Under buken och utmed sidorna finns två djupa spår av de vassa 4/0-krokarna och hela Suicken är full av märken efter Gäddornas vassa huggtänder...

                      http://www.suick.com/thrillers.htm
                      Old Firehand
                      www.trumman.com

                      Ps. Foton av Suick-fångade Gäddor och Muskies kan du se här..http://www.suick.com/index.php?route...allery&album=1 ... Klicka på bilderna en i taget och du kanske förstår varför Suick efter drygt 80 års fiske fortfarande betraktas som ett av världens fångstsäkraste jerkbaits vid fiske efter Gädda och Muskie... Ds.
                      Så, du lackar inte över diverse skavanker (tänker på att skydda träet bara egentligen) utan kör bara på med den som vanligt alltså? Kul att höra, var ju så jag körde min gamla Thriller (R.I.P.) och det var ju inget problem alls, tänkte bara nu då jag hade chansen att kanske göra det på ett annat vis till att börja med så var det värt å fråga hur ni andra gör.

                      Finfina bilder!!! inte för att jag behöver övertygas om Thrillerns utmärkthet egentligen, då jag ju redan verkligen VERKLIGEN gillar den!!!
                      Så pass till och med att efter (och/eller under) gårdagens pass kom tanken att testa typ en (vet inte vad man ska kalla det?) "satsning"/"test"/"experiment" att ENBART köra Thrillern i lite olika varianter den här säsongen... får se... eller kanske Thrillern +nåt ytbete som SuperSpook (eller Giant Jackpot som ja e sugen å testa).

                      Får se om jag går igenom med tanken...inte alls omöjligt... det slog mig igår då jag fiskade thrillern hela dan att den är så grymt variabel när det kommer till hur man fiskar hem den!!!
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X