Daiwa Ryoga vs Shimano Conquest, erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Ryoga vs Shimano Conquest, erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Antar att du menar när frikopplingen kopplar i?
    Just Ryogans frikoppling är den enda anledningen att jag inte köpte rullen redan när den lanserades.
    De jag testat har också haft en distinkt i- och urkoppling men det har varit rullar i nyskick.

Jag har läst en del om Pluton (den amerikanska brodern) med frikopplingar som strular även på relativt nya
    rullar. Nu verkar visserligen Pluton ha frikopplingsdelar i acetalplast eller liknande medan Ryogans verkar vara någon annan form av plast som möjligen är mer hållbar.

Min tveksamhet kvarstår dock när jag vet att frikopplingen i min Millionaire Bay Casting är helt enormt distinkt och byggd helt i metall sånär som på pinjongbrygga och pinjonglyftare. Ryogans koppling känns faktiskt inte som en förbättrad vidareutveckling av kusin Millionaires konstruktion.

Måste metall vara bättre än plast då?
    Njae men faktum är att hållbarheten, åtminstone enligt vad jag tror, blir bättre om kopplingen är byggd som i Bay Casting.
    Eller för den delen i lilla Pixy.
    Det går ju också alltid diskutera hur viktig hållbarheten är och om den faktiskt ska gå före andra egenskaper.
    För vissa kanske det inte spelar någon roll men för mig som köper en rulle för att använda aktivt i flera år är hållbarheten extremt viktig.
    Det är heller inte helt enkelt att snabbt få tag i reservdelar till JDM-rullar, något jag tänker på innan köp.

Allt ovanstående är dock bara idéer i mitt huvud som varken behöver eller ska ha någon som helst bäring på vilka rullar andra väljer att köpa...

Du har verkligen kollat upp detta!!

Intressant med plasten där, det är ändå en del som skiljer Ryoga/Pluton. Lätt att anta att det är exakt samma rulle.... det gjorde jag. Dock har jag inte kollat upp det speciellt då jag inte hade Pluton som alternativ.

Att ha den helt i metall borde absolut ha sina fördelar, men det finns säkert nackdelar med. Men varför går man inte all in när man ändå gör en rulle likt denna?

Oavsett vad så är ju grymt nöjd.

Var ute med barnen och fiskade(de badade mest) och jag fick fiskat en del helt klart, lite olika vikter, dock alla över 30gr.
    Den kastar bra och kontrollerat, man behöver inte fundera på något utan bara kasta och chilla.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Senast ändrad av joens; 2016-05-28, 23:50.

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Du har verkligen kollat upp detta!!

Intressant med plasten där, det är ändå en del som skiljer Ryoga/Pluton. Lätt att anta att det är exakt samma rulle.... det gjorde jag. Dock har jag inte kollat upp det speciellt då jag inte hade Pluton som alternativ.

Att ha den helt i metall borde absolut ha sina fördelar, men det finns säkert nackdelar med. Men varför går man inte all in när man ändå gör en rulle likt denna?
        Jag skruvar, servar och importerar en del rullar och har gjort så i många år, antar att jag är ordentligt skadad av alla felande frikopplingar jag sett genom åren.
        För mig är detaljer och deras kvalité och hållbarhet det allra viktigaste. Just därför jag skrev sista stycket i förra inlägget, den som "bara" vill ha en sjyst rulle behöver nog egentligen inte bry sig ett dugg om det jag skriver som kan uppfattas som kritiskt.

Ryoga och Pluton är inte samma rulle men de är ändå väldigt lika.
        Vad jag kan se är just frikopplingarna exakt likadant uppbyggda förutom skillnaden i materialet.
        I övrigt verkar de tydligaste skillnaderna vara slirbromsens uppbyggnad och vevens infästning, dessa ser olika ut på Pluton 200SH's respektive Ryoga 2020H's sprängskisser.
        Pluton ska ha en slirbromskapacitet på 7kg jämfört med Ryogans 6.5kg. Pluton har några lager färre och är dessutom mycket tyngre, om specarna stämmer.
        Möjligen skiljer sig lager och/eller material åt också, har tyvärr aldrig öppnat vare sig en Pluton eller en Ryoga så jag tvingas gissa lite.

Om Daiwa gått all in eller ej är svårt att svara på, plastdelarna kanske var optimala enligt Daiwas ingenjörer eller så var de det för Daiwas ekonomiavdelning.
        Jag är lite dålig på deras nyare produkter, kanske är denna typ av frikoppling numera standard på vissa typer rullar (vet dock att bland annat Alphas SV har den "gamla" i stål). I mina tankar är Ryogans koppling möjligen precis lika bra funktionsmässigt men hållbarheten bör definitivt vara sämre.
        Tänkvärt är att just Bay Casting jag jämför med redan för många år sedan kostade 45 000 yen i Japan, alltså ungefär som Ryogans nypris och därmed i allra högsta grad high end.
        Kanske är Ryogan inte tänkt att vara en förbättring av vassare Millionaire-modeller, bara ett annat koncept.

Min ton må uppfattas som negativ men det är inte menat så.
        Jag kommer också ta hem en Ryoga, eller två, men tycker att det är vansinnigt intressant att sätta sig in i de små detaljerna!
        Senast ändrad av JontaK; 2016-05-28, 22:35.

Kommentera

Hade isär den lite och tittade på den.
          Det är de vita delarna som du sa, känns lite smäckigt men det verkar stabilt.
          Den var lite "rå" så jag testade att fetta in den lite och det verkar ha gjort lite skillnad. Upplever det så iaf.

Hur som helst så har jag faktiskt tagit mig tid att spela in en liten film.
          Köpte en popper på 48gr på Beten.nu när de råkade ha en helgrea precis när jag ändå skulle in och köpa en present. Den kastar rätt bra

Hoppas någon får lite glädje av videon. Jag har inte lagt någon större energi på det utan det får bli lite vad det blir.
          3 små barn gör att man har rätt dåligt med redigeringstid. Orkade inte ens öppna Sony Vegas utan det fick bli Movie Maker

Det är ett hack mellan kontrollerade kast och tvärstopp. Drar man upp bromsen ytterligare ett hack så blir den lite lugnare men utan att tappa någon direkt kastlängd.

Också tämligen bra på lätta beten, har testat en del men inte lagt på minnet vikter och längder. Men tänkte ta en filmsnutt på det med.

Kommentera

Den var lite "rå" så jag testade att fetta in den lite och det verkar ha gjort lite skillnad. Upplever det så iaf.
            Fortsätt regelbundet med infettandet, Daiwas frikopplingar gillar inte att gå fettsnålt!

Vilken lina och lindimension har du på Ryogan?
            Nu kanske jag misstar mig men linuppläggningen ser lite knasig ut.

Kommentera

Fortsätt regelbundet med infettandet, Daiwas frikopplingar gillar inte att gå fettsnålt!

Vilken lina och lindimension har du på Ryogan?
              Nu kanske jag misstar mig men linuppläggningen ser lite knasig ut.
              Kör en kinalina, Saratoga. 0,32mm är den.

Hur menar du att sen ser knasig ut?

Kommentera

Kör en kinalina, Saratoga. 0,32mm är den.

Hur menar du att sen ser knasig ut?
                Det kanske är mina ögon som spökar eller linans färg men det ser ut att ligga ganska löst på spolen, ser nästan ut som den går upp i öglor.
                Kan ju för all del vara sättet Ryoga lägger lina också, har bara testat rullmodellen med nylon och tunnare flätlina.

Kommentera

Det kanske är mina ögon som spökar eller linans färg men det ser ut att ligga ganska löst på spolen, ser nästan ut som den går upp i öglor.
                  Kan ju för all del vara sättet Ryoga lägger lina också, har bara testat rullmodellen med nylon och tunnare flätlina.
                  Ah, ok. Tror faktiskt det är så de vill ha det. De ska ju snedda över som du vet. Syns nog bara mer med den tjocka linan.
                  Den är packad bra och allt fungerar kalas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S