Daiwa Ryoga vs Shimano Conquest, erfarenheter? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Ryoga vs Shimano Conquest, erfarenheter?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Ryoga vs Shimano Conquest, erfarenheter?

Tjena.

Ska köpa mig en ny rulle och funderar lite på Daiwa Ryoga.
    Den ser ju grymt trevlig ut och är tämligen prisvärd om man köper en beg från Japan.

De jag har tittat på är 1016H och 2020H.

Tanken är väl att jag ska använda den till lite tyngre fiske, inte mer än 100gr men kanske runt 30-100gr.

Har idag en Conquest 100HG som har gjort att jag inte längre kan använda mina ambassadeurer utan att störa mig på dem. Detta tar ut en del glädje ur fisket så jag har valt att sälja av de rullarna som jag ändå inte använder för att köpa mig en jag kan använda utan att störa mig på den.

Har funderat på en CQ200-300HG med men jag har redan en CQ och det är ju kul att prova en annan top-of-the-line-rulle.

Som jag tolkar det så är det ungefär som såhär:
    1016 = CQ100
    2020 = CQ200/CQ300
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Riktigt bra val av rulle , har provfiskat Ryogan & den är fantastisk .
    Till det tyngre fisket ska du ha 2020 så du får på lite lina på spolen .
    Har själv Daiwa Luna 203 som är lika stor som ryoga 2020 , jag får på lite drygt 100 m 50LB lina (0,33mm)

Kommentera

Hej, även om jag har en Daiwa Pluton 200 (US/EU-versionen av Ryoga 2020) som jag är vansinnigt nöjd med, så får jag säga att du kommer inte bli missnöjd vilken av rullarna du än väljer. Båda har sina fördelar och även sina högljudda förespråkare

En Ryoga 1016 är en rulle med linkapacitet i 100-storlek och en 2020 motsvarar 200-storlek. Sen är Daiwas nomenklatur lite invecklad, där i det här fallet 10- resp 20- anger storleksklass och de två sista siffrorna anger spolens djup, lite lätt förenklat.

Så vill du ha en Ryoga som i storlek och linkapacitet motsvarar din CQ100 så köer du en 1016, annars en 2020 som motsvarar en CQ200.

Kommentera

Låter bra det!
        Tanken är att ha den lite större modellen för att inte ha två som motsvarar samma sak.

Tanken är väl
        CQ100 5-40gr
        Daiwa 2020 30-100gr

Låter bra där med linan, tänkte köra runt 0,32mm och 100m är ju lagom där.
        Men då kan man konstatera att en 2020H är det jag letar efter. . . . synd att det inte finns hundra sådana på ebay... finns väl 1-2st.

Kommentera

Intressant tråd då jag stått/står inför ett liknande val.

Nu blir det här ett typiskt "välja rulle"-inlägg med flummiga personliga tankar och åsikter, sluta läs om du inte gillar sådant.

Fick för några år sedan chansen att provfiska en Ryoga 2020 några enstaka kast, tyvärr samma sak med Conquest. Den nya generationen har jag alltså väldigt lite erfarenhet av och det räknas ju knappast att jag ägt äldre Conquest och andra Calcuttor i alla möjliga storlekar.

Jag fastnade för Ryogan då den känns som en rulle gjord för just det fiske jag ska bedriva, alltså spinnfiske mellan cirka 40-100 gram.
          Självklart klarar en Conquest i lite större storlek detta fiske galant men min känsla har alltid varit att Conquest lämpar sig bättre till relativt finlir medan Daiworna (Millionaire förr i tiden) passar till lite tyngre, råare fiske.
          Påstår inte på något vis att det är fakta eller återspeglar rullarnas egentliga egenskaper men det är min egna abstrakta känsla. Trots väldigt lite testande kan man ju få den där känslan vilket jag fick i det här fallet.
          Min gamla Luna 103 hängde med mina Conquest 50 och 100 i prestanda, även ner till hyfsat låga vikter men Shimano-rullarna kändes mer rätt till det ändamålet.
          Kanske är jag därmed bara skadad av mina gamla jämförelser...

Tanken är att jag mer eller mindre ska pensionera min 4500 CS Pearl Black och jämfört med den är Ryogan ett under av mjukhet och ergonomi.
          Conquesten är väl lite vassare i båda dessa avseenden men det är faktiskt just därför jag INTE väljer Conquest.

Har inte plockat hem någon Ryoga än, tanken är att både 1016 och 2020 i okej skick ska hittas innan paketet lämnar Japan.
          Kommer följa den här tråden och hoppas på fler åsikter så jag hinner ändra mig minst en gång till.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Intressant tråd då jag stått/står inför ett liknande val.

Nu blir det här ett typiskt "välja rulle"-inlägg med flummiga personliga tankar och åsikter, sluta läs om du inte gillar sådant.

Fick för några år sedan chansen att provfiska en Ryoga 2020 några enstaka kast, tyvärr samma sak med Conquest. Den nya generationen har jag alltså väldigt lite erfarenhet av och det räknas ju knappast att jag ägt äldre Conquest och andra Calcuttor i alla möjliga storlekar.

Jag fastnade för Ryogan då den känns som en rulle gjord för just det fiske jag ska bedriva, alltså spinnfiske mellan cirka 40-100 gram.
            Självklart klarar en Conquest i lite större storlek detta fiske galant men min känsla har alltid varit att Conquest lämpar sig bättre till relativt finlir medan Daiworna (Millionaire förr i tiden) passar till lite tyngre, råare fiske.
            Påstår inte på något vis att det är fakta eller återspeglar rullarnas egentliga egenskaper men det är min egna abstrakta känsla. Trots väldigt lite testande kan man ju få den där känslan vilket jag fick i det här fallet.
            Min gamla Luna 103 hängde med mina Conquest 50 och 100 i prestanda, även ner till hyfsat låga vikter men Shimano-rullarna kändes mer rätt till det ändamålet.
            Kanske är jag därmed bara skadad av mina gamla jämförelser...

Tanken är att jag mer eller mindre ska pensionera min 4500 CS Pearl Black och jämfört med den är Ryogan ett under av mjukhet och ergonomi.
            Conquesten är väl lite vassare i båda dessa avseenden men det är faktiskt just därför jag INTE väljer Conquest.

Har inte plockat hem någon Ryoga än, tanken är att både 1016 och 2020 i okej skick ska hittas innan paketet lämnar Japan.
            Kommer följa den här tråden och hoppas på fler åsikter så jag hinner ändra mig minst en gång till.
            Tack för ett bra inlägg med många bra tankar.
            Min tanke är att en ska ersätta mina 5600 ambor och visst, det vanliga för mig är 10-40gr men lite jerks och liknande upp till max 100gr eller mer normalt 70gr.
            Och det är därför jag är inne på en 2020H, med samma resonemang som du har ovan.

Shimanon klarar ju 5-50gr utan att truga, men vill ha två rullar med olika linor för lite olika ändamål.
            Man skulle ju kunna slå till på en 200HG med men man vill ju testa nya saker, jämföra, lära sig, nya erfarenheter osv osv.
            Jag är inte en sådan som köper en bil i samma märke bara för den förra fungerade bra....

Nu när jag vevar med mina ambassadeurer så är det störande, den där känslan som saknas och det där andra som man känner inte, känns rätt.

CQ100HG rymmer ju 80m 0,20mm lina och klarar ju utan att gnälla att bända upp gäddor på 8kg(har inte fått större) men på ett 10' spö så känns den pluttig och på ett jerkspö känns den felplacerad.

Det är som du säger som så att man känner att CQ100 ska sitta på ett mindre finessspö, eller vad man ska kolla det utan att låta snorkig.
            Kanske är känslan helt annorlunda med en CQ300, men lycka till att hitta en sådan beg till ett vettigt pris, högervevad och HG!

Daiwa 2020H finns det en av.

Och ja, 70cm+ per vevtag är ett krav. Dör inombords när jag vevar min 5,3:1 Ambasadeur. Det är som att själen försvinner bit för bit för varje vevtag.

Plus att man kan glömma att jerka med det, såvida inte man vill ta ett vevtag mellan.

Kommentera

Får tacka dig joens för ett bra inlägg också.
              Vi resonerar på ett liknande sätt.

Jag köpte en Conquest 100 (OG) för snart 10 år sedan, splitt ny från Japan. Jag hade tidigare haft Calcutta 50B och 200GTB samt testat 400TE (tror jag det var) och hade en bild av att Conquest 100 skulle vara den ultimata mediumrullen.
              Tanken var att den skulle användas på ett Dobyns Champion Extreme eller liknande från kanske 20-25 gram och lite uppåt, eller möjligen på mitt gamla St Croix -2oz.
              Den rullen såldes i nära nyskick, fiskad några få gånger.

Varför?
              Jo, för att för mig passade den inte alls till det tänkta användningsområdet. Den kändes FÖR nätt och smidig, mer i själva karaktären än storleken. Ni som förstår hur jag tänker förstår hur jag tänker.
              Jag använde senare en Luna 103, fysiskt mindre rulle, till ungefär samma fiske och var fantastiskt nöjd.

Numera har jag en exakt likadan Conquest 100 på ett CTS custom 15-45 gram, använder grejorna främst från 12-35 gram och har nog aldrig haft en mer samstämmig fiskeutrustning till det fisket prylarna används till.
              Jag kan tycka Bay Casting är en mer kompetent rulle på vissa sätt men vilken rulle är egentligen bra om dess karaktär inte stämmer med spöts och betenas?
              På det lätta, smidiga men kraftfulla CTS-spöt slår Calcuttan förutom Bay Casting 103 även Daiwa Zillion, Ambassadeur Mörrum, trimmad 2500C och flera andra rullar jag provat.
              Inte nödvändigtvis för att det är en bättre rulle men för att den lirar bättre än alla andra i just spöts optimala register.

Lite så känner jag för Ryoga till mitt lite tyngre fiske.
              Visst, jag har provat 2020 ytterst lite men det räcker för att jag ska kunna sätta den framför både nya Conquest, gamla CQ och min i övrigt välfungerande Ambassadeur 45a.
              Det är mer på ett teoretiskt plan än något annat men jag har tidigare importerat många tiotals rullar från Japan och minst lika många spön från USA och faktiskt sällan blivit missnöjd trots att många köp baserat sig på mycket teori och lite praktik.
              Ibland känner man sig själv som fiskare och kan få det att stämma utan för mycket fakta att gå på.

Större CQ är intressant för mig också men Ryogan har sugit tag i mig nu efter några år, tyckte den var gräsligt ful och klumpig till en början, och jag tror inte den släpper taget.

Kommentera

Den nya CQ100 ska ju vara mindre än den gamla CQ100 dessutom.

Jag använder min väldigt universellt, men mer eller mindre bara till ett spö på 7' 7-28gr.
                Inget fancy importerat handbyggt spö utan ett DAM som jag köpte beg av en killa i grannbyn.
                Detta har imponerat på mig rejält och ser inte att jag behöver bryta den kombon, som alltid är prio ett förutom vid jerk och tyngre.

Har bestämt mig gällande Ryogan helt klart. Och det får bli en sådan, beg från Japan. Kollade nyss och det finns ett par stycken.
                Men skulle helst försöka få en amba såld först så man kan motivera det bättre med tanten...
                "Du har ju så många, varför behöver du en till?"

Att försöka förklara varför man behöver en till är ungefär lika döfött som när jag försöker förstå varför hon behöver en ny handväska. . . .

Vad vill jag ha?
                Jag vill ha en rulle som:
                * Håller samma klass, eller bättre än CQ.
                * Lite mer linkapacitet än CQ100
                * Lite större än CQ100
                * Utväxling så man tar hem minst 70cm
                * Känslan, den där känslan som man får när något är riktigt riktigt bra.

Jag tror ärligt talat att Ryoga klarar alla dessa punkter!

Snygg är den med. Men säger lite som du att första gången man såg den tänkte man lite "vad i hela helvete är det där?" men nu är den snygg med sin robotlinspirerade färg, lite rå, obearbetad och charmig.
                Formerna är mjuka men hårda, snälla men råa.

Och det där klickandet när lina dras ut, det är ju skitgrymt!

Kommentera

Det fanns innan idag två 2020H på ebay från Japan.
                  Nu finns det bara en.

Leverans ca 1v.

Skoj!

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    * Håller samma klass, eller bättre än CQ.
                    Det är många fiskerullar som har passerad mina händer de senaste 10 åren, både mina och mina kunders ...
                    Att fiska med en 2014/2015 CQ gjorde att de flesta rullar jag hade bra koll på kändes ouppdaterade, men det är bara jag.

Grattis! Ryoga/Pluton är coola rullar och de kan vara ett bra tillskott till en rullsamling!

//T

PS: Det jag gillar med CQ serien är att man får samma kvalité och känsla från ganska små rullar som t. ex. 2000 Calcutta Conquest 50 [gärna med avail uppgraderingar ]och upp till 2015 Shimano Calcutta Conquest 400.
                    Senast ändrad av tonyex; 2016-05-21, 22:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 680 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13