Hjälp med spö till första multirullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med spö till första multirullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med spö till första multirullen

Hej
    Har alltid fiskat med haspel men har nu köpt mig min första multirulle, en Ambassadeur 5601 Jerk som jag tänkt att prova på lite jerkfiske. Jag står nu inför valet vilket spö jag ska köpa.
    Det står väl egentligen mellan:
    BFT Buster Jerk Stiff 6´ 180cm
    rek. kastvikt 80-150g

BFT Piglet EVO II 6´6´ 195cm
    rek. kastvikt 60-110g

Betena jag använder mest kommer vara lite tailbeten (McMY, McMIO, headbanger o.s.v) Buster jerk, salmo slider, lite spinnerbaits runt 50-60gr och lite gummi beten runt 40-100gr.

Är det någon som har erfarenhet av dessa spö? Vilket spö passar bäst?

Tack på förhand

Ja ettt extra spö hade jag köpt direkt då att kötta gummi och spinnerbaits med en 6fotare kommer fungera halvdant även om det finns personer som gillar det även om jag personligen inte förstår det då bättre mothugg, bättre kastförmåga, mindre slit på kroppen är sådant som jag personligen gillar...

Annars hade jag kolla på t.ex ett lexa eller ett roots jerkbait spö då bft känndes sådär redan för en 10år sedan då jag först kikade in dem.

Så varför inte ett kralligare spö runt 7/8-fot som kommer fungera bättre til det mesta och salmo slider/buster jerk/mc my är inga beten som kräver jerkbait spön heller då dem är väldigt lättfiskade alla tre.

Roots serien har en 7'9 som är populär här på fs, Gunki Shigeki pike addict 230/7'5 eller St Croix LT downsizer/top n tail fungerar ok till både jerk och tailar/gummin finns garanterat fler spön som folk här på FS kan bra och kommer rekommendera.

/Apan

edit: la till ett gunki spö med.
    Senast ändrad av Monkey; 2016-06-29, 16:37.

Kommentera

På din fråga svarar jag nog Piglet... Använder själv visserligen ett Stiff till jerk, men då har jag också ett par andra utrustningar för lite tyngre fiske (Sjösländan 8 fot -100 gram och SG MPP 8 fot till än tyngre beten (-160 gram)). Apan och ahven har rätt, ett längre spö passar bättre, men är du jerknybörjare känns ett kortare spö bättre och vill du då ha en kompromiss som även fixar gummin och tailar under 100 gram skulle jag själv välja Piglet... Sedan finns det en del annat att välja på, men av de två du föreslår för ditt ändamå så är valet ganska lätt.
      Sedan kan det väl vara på sin plats med ett varningens ord: Två spön kräver snart två rullar och så behövs plötsligt ett tredje spö som kräver en tredje rulle... Det är något mystiskt med multi! Så se upp och håll dig till en rulle och ett spö, annars kan det bli dyrt.
      Skit fiske!
      Gösta
      Click image for larger version

Name:	DSC_0139.jpg
Views:	2
Size:	1,00 MB
ID:	1781914Click image for larger version

Name:	DSC_0143.jpg
Views:	2
Size:	1,00 MB
ID:	1781915

Edit: Och då är jag långt ifrån värst, i början av karriären än så länge (i slutet hoppas hustrun...).
      Senast ändrad av Gösta; 2016-06-29, 14:40.

Kommentera

Tack för era svar. Blev väl lite klokare förhoppningsvis jag får fundera lite

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kommentera

Kan rekommendera ett Sjösländan xp Heavy pike 8 fot! Säljs för 700kr! Ett mycket skönt spö som jag ofta använder när jag fiskar med beten mellan 30-100g! Finns även ett Sjösländan special pike som är specat upp till 80 gram, men det har jag inte provat! Men Sjösländan är skit fina spön som är otroligt prisvärda!

Men som sagt, det enda spöt i serien jag har erfarenhet av är Sjösländan Heavy pike. Men jag älskar det!
          Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-07-13, 21:58.

Kommentera

Tja!

Vet inte om du handlat. Mitt tips är att inte köpa en styv jerkpinne (6 fot eller liknande). Köp ett längre spinnspö 8 fot.
            I längden är det inte roligt att enbart jerka med en sticka.. Bättre att ha möjligheten till ett bekvämare spinnfiske när du (kanske) tröttnat på jerk.

Kommentera

Det slutade med ett Svartzonker 7fot 40-140. Har dock inte hunnit testa det än, får bli till helgen. Hoppas det blir bra

Kommentera

Ursprungligen postat av Yas Visa inlägg
                Det slutade med ett Svartzonker 7fot 40-140. Har dock inte hunnit testa det än, får bli till helgen. Hoppas det blir bra

Har aldrig känt på Svartzonkerspöna men förhoppningsvis blir det en bra kompromiss mellan sex och åtta fot. Viktmässigt lär du ju kunna slänga McRubber och andra stora shadjiggar med blyskallar, till och med regular Bulldawg om du skulle vilja...
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 287 visningar
                0 gillar