Söker lämpligt spö för: - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker lämpligt spö för:

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Söker lämpligt spö för:

'Lätt gäddfiske' kan man nog sammanfatta det hela med. Ska förmodligen snart köpa en Rocket i 5000 klassen med ca .25ish PP och saknar då spö... kanske tunnare lina...TBA. köper kanske en rocket från sportfiskeboden, trimmad med fireline.(smått osäker på rullfronten också)

Jag kommer till att fiska med vobblers, ca 30-40 gram, samt jiggar allt från 15-uppåt och vill ha en relativt lätt utr som kompletterar det tunga jerkandet. Om man kan ta med grejorna och fiska HÖ på våren så skulle det vara ett starkt plus!

Den eftertraktade prisklassen på spö blir då ej över 1500 spänn, helst kring 1000 kr. Har ni några tips så skriv gärna ner dem och deras för- och nack-delar så vore det gött

ha de fint!

Har kollat lite på:

Beast Master S 300MH Shimano
    Tekniskdata:
    * Längd: 10'/3.00m
    * Vikt: 285 g
    * Antal spöringar: 10 st
    * Antal sektioner: 2 st
    * Kastvikt: 15-40 g
    Pris: 1,345.00 kr
    som verkar perfekt för ändamålet.

Det vore bäst om Abu har ett spö för man vill ju stödja dem lite(sedan så har grannen 40% rabatt...)

Kanske man lutar åt:

Conolon Pure Perfomance Grip Fit CPPC100-2P
    Aktion Längd Delar Spöringar Betesvikt
    parabolic 10"-305cm 2 ss304 20-50g
    Pris: 1,299.00 kr

Fan, behöver lite synvinklar från er!
    Någon som vet om ngt lämpligt ABU spinn för lätt gäddfiske?

Kommentera

Komplettera den tunga jerkutrustningen.
      Jiggar från 15g-uppåt
      Beten 30-40gr
      Sen oxå lämpa sig för HÖ....

Då ska du ha ett så toppigt spö som möjligt för bästa kontakt med wobbler och Jiggar, snabba stenhårda mothug asviktigt, en känslig klinga för bästa tänkbara feeling, toppigt för att deu ska bestämma över fisken och inte tvärt om, toppigt för att kasta de lättare betena med samma kraft som de tyngre. Spöt måste ha ett stort register för den typen av lite allround som du beskriver..
      Kan bli lite för hårt för HÖ enligt många....men ngn stans måste du kompromissa och jag tolkar det som att du kommer köra HÖ mindre än gäddan!

Då finns det bara ett enligt mig.
      Team Dragon 8 eller 8,4 fot, x-joint. 18-4-45 gram.

Pris straxt under 1500:-. Otroligt mkt spö för pengarna!
      Sveriges bästa haspelspöserie!
      Senast ändrad av Push-Up; 2006-04-17, 16:42.
      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Tja, HÖ fisket är ju inget som är högt i prioriteringslistan, sedan var det spinn jag var ute efter. Dem du berättade om verkar fina! Vad kostar dem?

För övrigt så fiskar jag uteslutande gädda i Eriksbers, Guö o Matvik och vill bara ha ett schysst set för det lättare fisket...du vet... Man måste ju svettas lite med de på en 5 kilo också

Min främsta oro är att få en 'påk' som spö och inte ett som man kan finlira lite med.... jag får väl ta en tur till affärerna och 'provfiska' lite med försäljaren i änden.

Ibland känns det som om man vill ha grejor som ingen tänkt på att bygga...

Kommentera

Man bockar o tackar PU! Fan, med dig får man riktiga svar minsann!

I ett försök att utnyttja dina kunskaper igen så undrar jag vad du rekommenderar för rulle till det spöet? Helst en ABU om du kan...
          Och till sist, kanske, det räcker väl med en .15 PP eller nåt till setet va?

Kommentera

RST/LF Suncaster 8 fot kanske?

959:-

Hört mycket bra om det, borde passa till det lätta gäddfisket.
            Passar nog perfekt till din rulle.
            Iofs. vet jag personligen inget om hur spöt är, då jag själv inte testat det.
            Borde ju också funka bra till lite medel-tungt HÖ-fiske.

Kommentera

OK, spinn......vi vänder på klingan å byter handtag
              Jag skriver faktiskt om just dem spöna "inga" har tänkt på att bygga....men våra polska vänner har börjat och inte konstigt deras spön "blir ovordare" i den ena testen efter den andra.
              På mässan här kände jag på deras Jerkspö, 6,6fot 30-70gram.
              Å vet du, jo det hade en jävla läcker toppaktion, Så 20-30grams beten kan snärtas iväg hur bra som helst, samt kräver nöden att lägga på ett 80grams bete kommer toppen jobba sig ner lite mer mot den andra tredjedelen av klingan för att orka med.
              Så altså, du kan finlira med indre beten, drilla 1-2-3 kilos fiskar lika effektivt som Eriksbergs 15kilosar. Pga den uppbyggda toppaktionen.
              Klockrent? Overklgit bra?
              Japp, det är sant. Men Svenska redskapshandlare har inte vågat ta klivet och satsat på nytänk och spöuveckling.
              Jag förklarade i ngn annan tråd förut hur ett spö ska jobba. Kan kortfattat förklara igen
              1/3:en är toppen, den kastar det som står på klingan, ex. 20-60, där kan du snärta iväg det som står,du finlirar teknik och styr betet med den delen oså.
              2/3:en där krokar du snabbt och disktinkt vid hugg, sliter lite bottennapp och drillar fisken kanon. Du styr och ställer med fisken osm du vill
              3/3:en vill fisken absolut inte tämjas eller är den skitstor å tung, ja då sätter denna del in, kraftfullt, i det närmaste stum. Du kan bromsa vilket bjässe som helst.

Summering; här har du ett spö på 6 fot som du har alla egenskapet som behövs för tekniskt fiske. 99% av alla spön har i bästa fall 75% av dessa egenskaper. Jag är skitless på alla skitspön som kommer varje år, mest nya färger och en tävling i balla grafiter.
              Jag designade LTJ push-Up förra året, en billig klinga med lite komposit....men det har de tänkta egenskaperna och är en bra dirigentpinne, drillpinne och bromspinne.
              Dem som köpt det vill nu ha liknande spön, men marknaden finns inte än.....men lugnt det kommer. Vi svenskar är lite trögstartade.
              Ring fishmania och prata om det där spöt jag nämde 6,6fot och upp till 60-70gram.
              Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
              Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
              Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Jag ska nog ta en väldigt närmare titt på det där polska Dragon spöet som du tipsade om PU, det låter väldigt bra. jag måste bara veta ett par rullar som är aktuella eftersom jag inte har hängt med i utvecklingen alls och vet inte vad det är man ska ha...
                Om du vet några bra rullar så sparka gärna mig i rätt riktning

Kommentera

När det gäller rulle skulle jag säga vässad Rocket eller om det är utanför budgeten den nya C3an.
                  En standard Rocket har flätlina en praktisk gräns något under 30gram, den nya C3an nånstnas 20-25gram. Skillnaden beror på centrifugalbromssystemet som man förvisso uppgradera på Rocketen, men då är man där och river igen.
                  En vässad Rocket hanterar 10grammare.

Om Du bestämt Dig för spöet, tag med det och åk upp till Sportfiskeboden i Täby. Han har både standard sortimentet och trimmade rullar att prova och Du kan prova Dig fram till det som verkar funka bra för Dig. Du måste ju inte handla om Du känner Dig osäker, men då har Du ialla fall provat.
                  www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 951 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist