spö + rulle inköp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spö + rulle inköp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• spö + rulle inköp

Tjena!
    Ska köpa 2st nya fiskeset, så behöver lite tips!

Jag vill ha ett haspel "allroundspö" gärna 9 fot mellan 10-40/50gram, ska klara kasta lättare gummin i Blekinge. Vill även att de klarar lite havsöringsfiske med. Med en 3000-4000 rulle? Kan detta vara något http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...el-combo-.html ?
    Vill gärna ha Abu garcia, Westin, svartzonker prylar. Kom med tips?

Ska även inhandla ett spö och rulle till det lättare fisket, abborre m.m.
    Har kollat in Svartzonker Black Series 7'2" 6-22g, vilken rulle rekommenderar ni till det?

Behöver inte ha det bästa, men inte det sämsta heller.

Tack!
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2016-10-13, 16:11.

Någon som har koll på Abu Vendetta? Finns spön till både gädda och lättare abborre fiske, så dem känns intressant.

Kommentera

Kan tipsa dig om en haspelrulle som jg tror skulle passa dig. Abu Garcia Revo Inshore 40 - https://www.dogger.se/sv/rullar-och-...evo-inshore-40

Bättre korrosionsskydd för fiske i saltvatten och känns rejält robust utan att den blir tung och klumpig! Jag är väldigt nöjd med min iaf

Kommentera

Vendetta är helt ok spön. Inte top of the line men helt klart prisvärda. Rätt känsliga för priset, och lite toppiga. Dock tycker jag att de är topptunga och jag brukar bli trött i ryggen efter ett tag med dem.

Kommentera

Jag är väldigt nöjd med mina Daiwa Freams A (2500 till bl.a. havsöring & 3000 till bl.a. gädda och bottenmete). Rullarna är väl skyddade mot korrosion och klarar saltvatten bättre än de flesta andra. Klart prisvärda med 2 aluminiumspolar per rulle.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

på spoösidan verkar du ju mer eller mindre ha bestämt dig. Är du öppen för andra förslag så kan jag tipsa om de Penn TRQ Labrax, 9 fot, 15-50 g som Dogger kränger för halva priset (dvs strax under tusenlappen). Väldigt fina spön som funkar perfekt till det fiske du nämner. Ett annat, mer old school, spö är Lungrens RST Sunspinn i 9 eller 10 fot, som just nu säljs ut ännu billigare.

När det gäller rulle till det spöt så tycker jag Espen är på rätt spår, dvs att du bör satsa på en rulle i 4000-storlek. Skulle du välja att satsa på en rulle som kan användas till båda spöna kunde en 2500 komma i fråga men annars skulle jag köra 4000 till den tyngre utrustningen och 2000 till den lättare. Vill du ha en lätt och läcker 4000-rulle så kolla Shimano Aero 4000 ci4. Annars sitter en Penn Slammer 360 (den modell som just slutat tillverkas och som reas ut) som en smäck på labraxspöt. Den rullen är tyngre men en riktig litet tuffing (och gjord för att klara saltvatten) och tycks vara populär bland danska kustfiskare.

Kommentera

Ursprungligen postat av buffertmannen Visa inlägg
              Vendetta är helt ok spön. Inte top of the line men helt klart prisvärda. Rätt känsliga för priset, och lite toppiga. Dock tycker jag att de är topptunga och jag brukar bli trött i ryggen efter ett tag med dem.
              Av mina sex multispön är två Vendetta (7,6 fot 5-20 gram, 9 fot 15-40 gram) och sommartid är de de mest använda spöna (kan möjligen bero på 25:orna som sitter på) men i det viktsegmentet tycker jag de fungerar kanonbra! Inga highendspön kanske, men med de priserna ger de möjlighet till fler spön för skilda områden och viktklasser...
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 295 visningar
              0 gillar