Tips allround spinnspö till gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips allround spinnspö till gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips allround spinnspö till gädda!

Tjenare!
    Går i tankar på att köpa nytt spö med ny multirulle (blir förmodligen revo toro NaCl eller lexa 300) och jag undrar vilket spö man ska köpa bland denna jungel. Jag vill ha ett spö på ca 8 fot som jag kan kasta en liten tail som mcmy och ett lite större gummibete som mcrubber och liknande. Det ska även gå att jerka helt ok med eftersom jag fortfarande gör det ganska ofta men inte vara som en träkäpp och det ska gortfarande vara kul att drilla fisk på!

Jag har kollat på lite olika spön och har fastnat för volatile pike 8ft 50-200g och bft roots 7'9 ft -170g och tycker dom verkar vara riktigt sköna men om ni har något annat spö att tipsa om som helst inte kostar mer än 1500kr så får ni gärna säga till!

Vill gärna ha lite tips om multirulle också!

Ps. Har redan kollat runt om information men hittar inte mycket och speciellt på just dessa spön.

Senaste gäddpåkstråden/ sketfiske

Kommentera

Jag har tyvärr inte nån specifik info om eller själv testat nån av spöna, men, här kan du iaf läsa lite om BFTspöet om du inte redan gjort det: https://issuu.com/magazinefisheco/do..._april_2014/38

Jag har ingen aning om hur BFT-spöna är i konstruktion och kvalite längre, men, mitt gamla strikepro (connector 6' 5.4oz) var vVÅLDSAMT stryktåligt (ÄR väl fortfarande men jag använder det inte) och hade troligen varit det spö jag fortfarande fiskat med om det inte var för att rullfästes-skruven halvpajjade, är liksom "delad" numera på den... så den drar snett, funkar liksom fortfarande men blir väldigt skevt och kändes inte längre 100% pålitligt, +att jag ville ha ett längre spö igen.
      Sneglade då själv på just det BFTspöet du funderar på, samt klämde en del på det, kändes trevligt är iaf mitt intryck av de lilla jag petade på det. Jag var dock ute efter nåt längre när jag väl skulle köpa nytt.

Har du chans att känna på spöna i butik så är det ju mycket värt (nymans och/eller fritid&vildmark kanske har nåt av dom? tänker om du bor i piteå) då det kan ge liiite uppfattning om du tycker det är skönt eller ej.

Jag t ex gillar verkligen inte split-grip (men ändå är det vad jag har på mitt nuvarande spö, ett spö som jag ändå älskar mer än nåt annat spö jag nånsin ägt hittills i mitt 34åriga liv) så såna detaljer kan ju klart vara värt att fundera över innan ditt köp liksom.

Sen skriver du ju att du vill jerka lite med spöet också, då beror ju mycket på hur du fiskar liksom, men, jag använder mitt nuvarande spö till ALLT, även jerk, och det är på 8'6". Och då står jag ändå generellt sett oftast från land/utvadad när jag fiskar, men, är då själv 191cm lång.

Så, värt att fundera över hur det ser ut när du fiskar, båt? land? längd på dig själv?

Nu då jag köpt mig ett längre spö så måste jag ju säga att jag är glad över mitt längre spö, och kan nog lätt se mig äga nåt även ännu längre spö än så till och med nån gång.
      Dock skulle jag säga att för min egen del så är nog kring just 8.5fot nånstans nära maxlängd om jag vill ha det till "ALLT" inklusive jerkande, visserligen, hade jag alltid haft båt till hands så beroende på hur båten ser ut så kunde det nog till å me kunna vara så att jag hade kunnat tänka mig ett 9 eller lite drygt 9fots som fungerande till allt inklusive jerk.

EDIT:
      angående multirulle så är jag nog fel person att fråga då jag själv helt fastnat och snöat in på gamla ambassadeurer i direktdriven modell. Det är det enda jag nånsin kommer kunna fiska med tror jag...(om det nu inte finns andra direktdrivna nya rullar? inte letat)
      Jag har t ex en i princip helt ny (i mina ögon svinsnygg, då den är lila) 5500 CS ProRocket liggande hemma som aldrig kommer till användning (tänkt som reservrulle) och som nu då jag köpt på mig två st direktdrivna rullar så är nu den helt enkelt över, så, får väl sälja den när tid finns liksom eller om nån polare behöver köpa ny rulle.

Men, mitt tips är väl en vanlig rund ambassadeur egentligen. Bara baserat på mig själv då, dom är ju enkla att underhålla (och hållbara så man nog kanske knappt skulle behöva underhålla dom egentligen) och då jag gillar att underhålla och ha mig efter mina pass så tycker jag det är mycket värt.
      Dessutom enkelt att hitta delar till och billigt. Jag skulle själv om jag köpte om mina grejer "för första gången" köpa bara begagnat tror jag... Hade jag vetat att jag numera enbart "klarar av" , eller snarare vill, fiska direktdrivet så hade ju självklart jag varit så illa tvungen att leta begagnat, men, även om så inte hade varit fallet så hade jag nog ändå valt att köpa mig nån gammal rund amba och serva upp bara.

Mvh
      /peter
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-10-21, 06:28.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Savage gear big pike 8,6. Väldigt allround och underbart spö

Kommentera

Med ett roots 7'9 -170g kan du kasta allt mellan 35-220g. Val av rulle kommer spela in hur bra det går men det intervallet har jag provat iaf med en toro beast. Provade för skojs skull att kasta en line thru roach på 220g och det gick förvånansvärt bra. Inte så roligt dock att veva in lätta beten med lite motstånd.

Kommentera

bft roots 7,9 alla gånger
            Det är en extremt liten skillnad mellan att fiska och att stå bredvid en sjö och se ut som en idiot.

Kommentera

beställde mig ett roots 7.9 igår också. Hoppas att jag blir nöjd
              Den setupen skall nyttjas till big mcrubber och platypus 22cm.

Kommentera

Säger bara köp en Shimano Curado rulle, blev tipsad om en sån av folk här på forat och den är magisk!

Kommentera

Tack för alla grymma svar! Blir nog o köra på roots 7'9 som jag var o klämde på i butiken idag. Men har inte riktigt bestämt mig på rulle. Har börjat tänka mer o mer på typ en pro rocket eller liknande men hur är dom typ om man kastar lite lättare drag och hur ligger dom i handen? Fördelar/nackdelar?
                  Och om nån har en vänstervevad rulle som ni vill sälja kan ni ju säga till annars!

Kommentera

Använder själv ett Roots 7,9 och är skitnöjd.
                    Kombinerade det i början med en Ambassadeur 5601 JB-rulle men trivdes inte riktigt med det. Setet blev inte så allround och kändes felbalanserat.
                    Men efter att jag satte på en äldre Revo Toro blev det ordning på grejerna :-)
                    Funkar till allt mitt gäddfiske, spöt kastar långt och är faktiskt mer känsligt än man kan tro vid första anblicken av den ganska grova spöklingan. Inga problem att känna smånafs eller när betet drar med sig gräs.
                    Spöt är heller inte jobbigt att fiska med och bakhandtaget har en bra längd.

Kort sagt: En bra kombo :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 278 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist