Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Buster
    replied
    Jag sa ju det det där är "galet, magiska, underbara " grejor

Lämna en kommentar:

• Stavhoppet
    replied
    @ jonnieboy.
    du känner inte för att lägga upp en liten bild på det kitet? Känns som det skulle kunna vara precis rätt.

Själv funderar jag på att kombinera Prorex AGS med nya Shimano Tranx... Tror att det kan bli en riktigt trevlig kombo.
    Det enda som jag är lite tveksam till är hurvida den klarar beten upp till 100gr eller om det är 80 som gäller.

Vill ha ett spö som är en kompromiss mellan mina spinnspön 8,2-8,6 fot och mitt Jerkspö på 6,10 fot som dessutom är lite downsizat till beten 50-100 gr.

Lämna en kommentar:

• jonnieboy
    replied
    Jag var ett ärende på lokala shopen igår och gjorde misstaget att plocka upp ett AGS 40-80g ur spöstället. Det jävla spöt fastnade i mina händer och jag kunde inte bli av med det.. jag försökte med att pilla på andra, lukta på gummi testa flytvästar osv men ändå så stod jag med det där spöt i näven efter 30 sek igen. Kan bara säga att jag blev fullständigt förtrollad. Vi lade spöt på vågen och den visade 144g! När ett gäddspö väger 144g och balansen sitter där den ska är det lite magiskt.. Sen hängde vi 130g gummi i toppöglan och då insåg jag att 100-110g kommer gå hur fint som helst. Och tyngre beten än så fiskar jag inte med.

Som jag skrev kunde jag altså inte fått bort spöt ur händerna så hade inget annat val än att slanta upp och ta med det hem. Matchat med en tatula 200 landar totalvikten på under 400g.

Kastar inte detta kitet som jag inbillar mig nu så får jag väl omvärdera alla mina prefereser om hur ett gäddspö skall vara.. men första intrycket var iaf löjligt starkt!

/ Jh

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    772 står för 7 fot 7 inc 2-delar

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Tack, hade missat deras australiska sida.

Kiselkarbid är ju bland det bättre insatsmaterialet som finns.
    Metallinsatser undviker jag helst och förhoppningsvis framkommer vilka spön i serien som har vilken typ av öglor
    och insatser.

Lämna en kommentar:

• kalufsen
    replied
    Ursprungligen postat av OjaOnej Visa inlägg
    Nog söders isf. 772 = 7fot 7inches och 2 delar. Iaf brukar det vara så i spöbeteckningar.
    Låter rimligt Tycker 7.2 blir för kort. 7.7 40-80 är ett spö som ligger i spannet jag söker så skall bli kul att känna på det.

Lämna en kommentar:

• OjaOnej
    replied
    Ursprungligen postat av kalufsen Visa inlägg
    Undrar om det är Söders eller Daiwa som skrivit fel.

PXAGS772HFB skall enligt Daiwa (Busters länk) vara 7.7 40-80 (baitcast) medan Söders har skrivit 7.2 40-80
    Nog söders isf. 772 = 7fot 7inches och 2 delar. Iaf brukar det vara så i spöbeteckningar.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Daiwas lite dyrare spön brukar vara vassa, är fortfarande förtjust i mitt gamla Powermesh.
    Senaste spöt jag hade med SVF-tekniken var ett gammalt importerat Steez, riktigt vass klinga och det ska bli kul att se om jag
    upplever AGS-versionen som snarlik.

Jag undrar dock vilken typ av insatser det är i AGS-ringarna? (Lyckas inte hitta den uppgiften.)
    http://daiwafishing.com.au/products/ags/ ... titan och eller SiC

Lämna en kommentar:

• kalufsen
    replied
    Undrar om det är Söders eller Daiwa som skrivit fel.

PXAGS772HFB skall enligt Daiwa (Busters länk) vara 7.7 40-80 (baitcast) medan Söders har skrivit 7.2 40-80
    Senast ändrad av kalufsen; 2017-02-09, 18:36.

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Hittar inget om själva keraminsatsen. Har du den informationen, Buster?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 846 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04