Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• riggs
    started a topic Daiwa Prorex-spön

Daiwa Prorex-spön

God afton fiskebröder!

Är det någon mer än jag som bygger upp förväntan inför Daiwa Prorex-spöserien? Min erfarenhet med Daiwas spön är blott god, och man brukar, i min åsikt, få mycket spö för pengarna. Prorex-serien har ett spinnspö klassat till 40-80, vilket är precis vad jag gått och funderat på om senaste.

Vad jag förstår har de inte riktigt anlänt än (grabbarna på Söder sade någonstans mellan imorgon och april, typ), men någon (Buster?) kanske har fått prova och kan dela med sig av tankar kring de olika spöna i serien.

Det kan som sagt dröja innan folk har provat, men tråden avser både spekulationer och erfarenheter. Själv blir det med mycket stor sannolikhet en Daiwa Prorex 8' 40-80g så fort de släpps.

• Mikael S
    replied
    Tjena var i en butik hittade spön med foam handtag och utan. Hittade även denna video på daiwas catalog. http://www.daiwa.com/scandinavia/con...ing/index.html
    Vilket spö är egentligen 2019? Daiwa visar ju upp två XR med foam fram och ett utan.

Lämna en kommentar:

• Mikael S
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Finns 4 modeller nu, gamla instegsmodellen är borta så nu gäller S som är aningen enklare än gamla instegsmodellen, E, som är kan man säga mitemellan insteg och XR (fast mer lik XR i specarna, enligt mig), XR (omgjord med nya handtag) samt AGS (nya handtag även där). Dessutom så tillkommer XR och AGS i classic-variant. DVS samma spön fast med helkork ist för split-grip och EVO. Dock är det bara gäddspön som finns i classic-serien

Hittar du ett "gammalt" prorex-spö är det med 90% sannolikhet på rea. Men lär inte finnas många kvar å nå butiker... Dock fyndläge, om man hittar det man är ute efter.
    Ok tack. Försöker hitta någon butik i sthlms området som har de nya XR spöna men de senaste dagarna har det varit tomt kanske pga av mässa etc att de släpps nu då de tömt lagren på förra årets modeller. XR 120 känns som ett fint spö med låg vikt om man jämför med likvärdiga spön, 176gram är inte mkt.

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Finns 4 modeller nu, gamla instegsmodellen är borta så nu gäller S som är aningen enklare än gamla instegsmodellen, E, som är kan man säga mitemellan insteg och XR (fast mer lik XR i specarna, enligt mig), XR (omgjord med nya handtag) samt AGS (nya handtag även där). Dessutom så tillkommer XR och AGS i classic-variant. DVS samma spön fast med helkork ist för split-grip och EVO. Dock är det bara gäddspön som finns i classic-serien

Hittar du ett "gammalt" prorex-spö är det med 90% sannolikhet på rea. Men lär inte finnas många kvar å nå butiker... Dock fyndläge, om man hittar det man är ute efter.

Lämna en kommentar:

• Mikael S
    replied
    https://www.dogger.se/daiwa-prorex-e-802xhfb-as

Är detta nya XR spöna? Med nytt rullfäste. Eller finns det olika modeller E, XR OCH AGS?

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Heter lika samma och enda skillnaden är att rullfästet fått foam framtill istället för metall och handtagen har fått en mindre förändring i form.

Lämna en kommentar:

• Mikael S
    replied
    Så vad heter årets (2019) modell på Daiwa XR 120 gram? Och vad skiljer dem åt från föregående år? Förvirrad

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Hej Leif. Jag jobbar som säljare inom fackhandeln och har förutom som min stora hobby sen nästan 30 år fisket, även fiskegrejer som lite utav ett intresse. Intresserar mig både för ffa multiplikatorrullar och en del fiskespön. Dock är min kunskap mest begränsad till de spön som min butik saluför

Jobbar man heltid med spön å rullar så får man lite koll på specifikationerna

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
    Hej Morta;

Du verkar veta oerhört mycket om fiskespön, hur de är uppbyggda, rullfästen, spöringar och de olika spönas aktion....

Själv har jag inte bråkdelen av dina kunskaper när det gäller olika spön utan har mest ägnat min fritid till att fiska efter olika fiskarter...

Old Firehand
    Leif Engström

http://www.trumman.com/fisketips.htm

Lämna en kommentar:

• Morta
    replied
    Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av fiskegubbe, 2012-01-13, 18:28
11 svar
3 181 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Old Firehand  
Startad av Linkan81, 2012-02-03, 21:38