Storlekar på gummibeten, vad använder ni & vad ska jag välja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlekar på gummibeten, vad använder ni & vad ska jag välja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Storlekar på gummibeten, vad använder ni & vad ska jag välja?

Hej
    Är ute efter att börja fiska med gummibeten. Var till en lokal shop idag och tittade på olika modeller. McPike, Curly tail, Pig shad mm.
    Innan jag åkte till affären så hade jag bestämt mig för junior modellerna av diverse modeller (18-20 cm). Men väl på plats så var inte junior modellerna så stora som jag hade hoppats.

Dessa storlekar föll mig i smaken:

- McPike 21 cm (73 gr)
    - Wolfcreek Curly tail jr 25 cm (75 gr)
    - Eastfield Wingman 21 cm (75 gr)
    - Pig shad jr vs 23 cm. (Denna är svårast. Tycker storleken på junior modellen är lite för liten men vikten på 23:an är för mycket)

Vill gärna hålla mig under 90 gr. Men dessa beten med huvud blir närmare 90 gr. Är det då bättre att gå ned på mindre storlekar med huvuden som gör att de blir att väga runt 75 gr?.

Det spö jag kommer att använda är Savage Gear MP Pro "8 - 150gr med multirulle (har ej köpt någon ännu).
    Usch så svårt detta.
    http://www.srfoto.se

Omöjligt för mig eller oss att svara på vad du skall använda för beten...? Det som passar dig bäst, tunga jiggar på närmare 100g blir jobbigt att kasta en hel dag. Ibland föredrar gäddan i mina vatten mindre beten. Allt är efterdagsformen på gäddan. Köp lite blandade storlekar och testa vad som känns bra. Spöt kommer ju oavsett klara alla dessa storlekar du skriver, sen vad som fiskar bäst får du se.
    Jag kör nästan allt fiske på 1-5m. Kör uteslutande med shallowrigg och blyar med pärsonsänken eller sz sits.
    Lär dig göra egna springers blir väldigt mycket billigare så.

Edit. Springers vet jag inte vad det är, kanske ett par väldigt korta tighta shorts för joggare i pastellfärger? Menar givetvis stingers
    Senast ändrad av stahre87; 2017-01-19, 18:37.

Kommentera

Vad jag brukar gå efter:

-Djupt vatten och/eller grumligt vatten: större bete
      -Klart och/eller grunt vatten: mindre bete

Jag har haft bra resultat med det tänket iallafall. Menar stänker man ner en big mcpike eller en asskicker bredvid en gädda som står på en 3-4dm som låter som en tvåkilos grillad kyckling slängs ner i vassen skrämmer det förmodligen mer än det lockar. Fiskar man däremot ett gummibete över ett stort djup är fisken inte lika lättskrämd och det blir en tydligare siluett underifrån, likadant syns den bättre i grumligt vatten.

Så mitt svar är att inte stirra dig blind på att köpa beten som är bra i alla situationer, ha hellre någon specifika roller för betena.

Kommentera

McPike är favoriten när det gäller gummi. Den har allt man kan önska sig, stabil i alla farter, tål mkt stryk.
        Fiskar mest med mellan stl men även med den lilla och stora. Den lilla behöver en jiggarskalle för att bli stabil.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          McPike är favoriten när det gäller gummi. Den har allt man kan önska sig, stabil i alla farter, tål mkt stryk.
          Fiskar mest med mellan stl men även med den lilla och stora. Den lilla behöver en jiggarskalle för att bli stabil.
          Jag har visserligen bara fiskat med lilla men hur man än riggade den, olika storlekar på krok, päronbly eller utan så snurrar den bara runt. Kan vara så att den kräver skallen som du skriver

Kommentera

Jag föredrar mellan 17-23 cm. Jag har inte haft bättre fiske med större.
            Pig shad jr är i mitt tycke bättre än originalet - den går helt enkelt finare, men det är naturligtvis min subjektiva uppfattning.

Kommentera

Håller med båda sista skribenterna här. Mcpike kräver nästan en skalle och pig shad jr gången är totalt överlägsen stora pig shaden. Stora piggen tål inte alls lika låg fart och har inte alls samma rullande gång som den lilla.

Kommentera

Jag vill slå ett slag för Svartzonker Big tail grub, väger 80 gram och med viktning+stinger så har du ett schysst bete på eller strax över 90 gram. Rör sig fint i rätt stort hastighetsintervall, dels fladdret i svansen+en viss sida till sida gång så länge det inte går alltför sakta. Har rätt schysst pris i förhållande till många andra gäddjiggar, har sett att 89 bagis för ett 2-pack verkar vara den gällande kursen. Som lög på laxen så funkar den alldeles utmärkt med shallowskruv, så har du ett bete som kan fiskas ett par decimeter djupt, vid djupare fiske, tillsätt päronsänke i lämplig vikt på beteslåset.

Blev för övrigt påmind om hur mycket jag gillar shallowskruvar, helt genialisk pryl. När det blir lagligt ska jag gifta mig med en shallowskruv.
                Senast ändrad av Usling; 2017-01-19, 22:41.
                All you need is Lubb.

Kommentera

Varför vill du hålla dig under 90gram?

Jag har iof aldrig fiskat med ett MP Pro, men min erfarenhet av spön -150gram är att de behöver lite tyngd i betena för att kasta bra. 90gram känns som en nedre gräns. Jag skulle gissa att ditt spös sweet spot ligger kring 120-130 gram.

(Jag har ett gammalt Broman Odell spö klassat till 150 gram och det börjar kasta bra när man närmar sig 200gram...)

//Ville

Kommentera

Som sagt, mitt MPP använder jag inte UNDER 100 gram. Så du behöver knappast vara rädd för att komma över 90 gram... Favoritgummin just nu: Wingman o McPike till gädda. Har inte upplevt att McPike snurrar shallowriggad.
                    Skit fiske!
                    Gösta

Edit: Såg nu att det är den lilla McPike som kräver skalle... Den har jag inte provat!
                    Senast ändrad av Gösta; 2017-01-20, 09:31.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04