Slirbroms som skruvar upp sig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Slirbroms som skruvar upp sig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Slirbroms som skruvar upp sig

Tjena.

Köpte en begagnad Haspelrulle till ett av reservspöna och upptäckte nu att slirbromsen släpper av sig själv. Jag skruvar åt den och efter 15-20 kast har den skruvat upp sig, skruvar åt den igen och sådär håller det på ....

Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan vara för fel? Det är en Shimano Exage 4000 (haspel).

Första tanken är att det borde sitta en fjäder innanför skruven. Finns den där eller är den sliten.
    /Ingemar

Kommentera

Fjädern är också det första jag tänkte på. I andra hand kan gängorna i bromsreglaget blivit slitna så de inte greppar i spolaxelns gängor (om det är en frambromsad rulle).
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Exakt så som du skriver har hänt mig oxå. Men som grabbarna här är inne på så var det fjädern som spökade för mig
        Mitt problem var på en äldre Coromoran rulle, frambromsad
        Satte dit en ny fjäder och samtifigt la lite fett och vips så var rullen som ny
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tack grabbar, blir till att meka lite ikväll. En följdfråga är då bara var fjädern sitter, men det kanske man kan hitta på någon sprängskiss.

Kommentera

tack.
            Jag hittade den länken, men måste faktiskt hem och läsa på rullen vad den egentligen heter. Nu när jag sitter på jobbet kommer jag inte ens på om det bak eller frambroms, som sagt köpt som en extrarulle och bara använd en gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Waxin Visa inlägg
              Tjena.

Köpte en begagnad Haspelrulle till ett av reservspöna och upptäckte nu att slirbromsen släpper av sig själv. Jag skruvar åt den och efter 15-20 kast har den skruvat upp sig, skruvar åt den igen och sådär håller det på ....

Någon som varit med om något liknande och vet vad det kan vara för fel? Det är en Shimano Exage 4000 (haspel).
              Hej Fredrik;

Själv brukar jag alltid lätta på slirbromsen helt på samtliga rullar efter avslutat fiske...
              Många fiskare som jag haft som gäster i min båt har ofta slirbromsen alltför hårt åtdragen, vilket medför att vidden mellan max slirbroms och noll slirbroms blir liten eller i det närmaste obefintlig. Kanske har den Shimano Exage 4000 begagnade haspelrulle du köpt legat med slirbromsen hårt åtdragen under längre tid??

Mitt tips: Lätta alltid på slirbromsen efter avslutat fiske!

[B]Nothing is forever![/B

Old Firehand

Kommentera

Bra tips.
                Det är något jag faktiskt tänker på ibland, men alltid glömmer bort.

Det är en frambromsad exage 4000Fb så om någon vet var fjädern sitter Bore jag tacksam för info

Kommentera

Kolla sprängskisser på länk som ges ovan. Sök på "Exage 4000".
                  Av någon anledning visas inte fjädern för 4000FB, men kolla på 4000FD så ser du en del som heter "drag washers retainer", del 2707.

Du kommer åt den genom att skruva av bromsratten. (Så gör man iaf på andra märken.) då borde du kunna se fjädern och komma åt med plattång eller skruvmejsel. Antingen ska den förankras på plats bättre eller så är den trasig och behöver bytas. Annars nåt annat fel ...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 303 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13