Färg på lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färg på lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
    Jag föredrar att använda linor som jag ser tydligt. Gult har länge varit en favorit men nu har jag köpt på mig en storspole med orange lina då den hade ett fördelaktigt pris.
    Hej Fisktutte;

Fluorgula och fluororange linor syns bra för både fisk och fiskare i såväl klara som grumliga vatten, men varken du, jag eller någon annan vet hur färgstarka linor får stora och skygga fiskar att avstå från att bita i våra beten....

Det är först när vi är flera som fiskar samtidigt i samma vatten och med samma beten samt med olikfärgade linor som vi får möjlighet att jämföra hur ofärgade nylonlinor, gröna, grå, gula och orange flätlinor påverkar huggfrekvensen....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Gäller detta beten också?
      Vad ser fiskarna igentligen för färger?
      Personligen tror jag det mesta sitter i fiskarens huvud vad gälla färgval.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Fisktutte;

Fluorgula och fluororange linor syns bra för både fisk och fiskare i såväl klara som grumliga vatten, men varken du, jag eller någon annan vet hur färgstarka linor får stora och skygga fiskar att avstå från att bita i våra beten....

Det är först när vi är flera som fiskar samtidigt i samma vatten och med samma beten samt med olikfärgade linor som vi får möjlighet att jämföra hur ofärgade nylonlinor, gröna, grå, gula och orange flätlinor påverkar huggfrekvensen....

Old Firehand
        Nu ska jag föra protokoll, det här har jag inte funderat över tidigare.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Höglund Visa inlägg
          Gäller detta beten också?
          Vad ser fiskarna igentligen för färger?
          Personligen tror jag det mesta sitter i fiskarens huvud vad gälla färgval.

Hej Hasse Höglund;

Fiskar har ett utmärkt färgseende... Det kan du få bekräftat av din namne här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_17.htm...

Fiskar du Lax och Öring lockar silver- och guldfärgade drag och wobbler i soligt väder. I mulet väder och regn lockar dova färger....

Fiskar du Gädda fungerar Abborrfägade och Tigerstripefärgade beten i så gott som alla väder....

Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-25, 09:28.

Kommentera

Tack för svar, så med andra ord borde då färg på lina spela roll om dom har utmärkt färgseende..?

Kommentera

Tack för svar, så med andra ord borde då färg på lina spela roll om dom har utmärkt färgseende..?
              ................".Om någon av oss ser att fisken skyggar för eller skräms av en fiskelina med lysande gul eller orange färg, då kan han eller hon måla 2 - 3 meter av linan närmast betet med en svart, vattenfast spritpenna."

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-25, 09:27.

Kommentera

Med andra så sitter det i fiskarens huvud...
                Skitfiske!

Kommentera

Fast det förutsätter att fiskar greppar konceptet "fiskelina" och uppfattar den som något farligt. Detta är inte plausibelt eftersom det ju finns alger och annan flora som ser ut och beter sig på liknande sätt som en fiskelina gör .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                    Fast det förutsätter att fiskar greppar konceptet "fiskelina" och uppfattar den som något farligt. Detta är inte plausibelt eftersom det ju finns alger och annan flora som ser ut och beter sig på liknande sätt som en fiskelina gör .

~Paul~
                    Hej Paul;

Fiskar vet inte vad en fiskelina är och inte vilket fabrikat eller diameter linan har . Däremot kan en "skrikig" färg hos linan skrämma eller göra fisken misstänksam om färgen normalt inte förekommer i fiskens omgivning ...

Gamla och sluga fiskar har förutom födotillgång och kamouflagemöjligheter kunnat växa sig stora genom erfarenhet och misstänksamhet...

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                      1. Hej Paul;

2. Däremot kan en "skrikig" färg hos linan skrämma eller göra fisken misstänksam om färgen normalt inte förekommer i fiskens omgivning ...

3. Gamla och sluga fiskar har förutom födotillgång och kamouflagemöjligheter kunnat växa sig stora genom erfarenhet och misstänksamhet...
                      1. Hej Leif!

2. Jag skulle vilja påstå att samma sak som gäller fiskens förmåga att greppa konceptet "lina" gäller också för konceptet "färg" (om än så skrikig).

Det vill säga, den måste uppfatta en viss färg som farlig och en annan färg som ofarlig. Det här tror jag inte riktigt på. Som bekant så är ju många artificiella beten skrikiga i färgen och fisken reagerar ofta mer aggressivt på dessa än på de beten som är målade i mer dämpade färger. De reagerar således inte med rädsla .

Dock kan jag tänka mig att en riktigt tjock lina som får betet att röra sig på ett onaturligt och stelt sätt och är dessutom skrikig (samt bryter ljuset på ett undermåligt sätt) kan eventuellt resultera i färre hugg.

3. Inget snack om det .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 925 visningar
                      0 gillar