Jigghuvuden går sönder? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigghuvuden går sönder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigghuvuden går sönder?

Första böjdes kroken på:
    Savage Gear Ball Jig Head 7g 3/0
    så att lite av tyngen massan lossnade från kroken efter en 1 kg aborre (var en del fisk innan på men inget tungt).

I butiken hade man aldrig hört talas om detta... dagen efter böjdes kroken på:
    Dragon V-Point 7.5g 3/0
    när jag fick en 2kg gädda.

Ska det vara så?

Enda gången "massan" har gått sönder på mina jigghuvuden är när jag slängt jiggen i bropelare/dyl. Fiskar väldigt mycket runt strukturer.. ibland klantar man sig.
    Böjda krokar händer ibland efter bottennapp. Men böjer man kroken av att drilla en fisk får man ställa ner slirbromsen.. godset i kroken blir utmattat mef tiden.

Fiskar uteslutande med westins round'up, spro & PD-skallar. De sistnämda böjer sig inte, rejäla grejer.
    Bara ett kast till..

Kommentera

Dom enda jiggar jag böjt krokar på är just SG och därför använder jag inte dessa mer. Ska dock sägas att det varit större fisk än 1-2 kg när detta hänt. Kör i princip uteslutande med Dragon Viper och Gamakatsu till gös- och abborrfisket och på dessa har jag aldrig lyckats böja en krok. Framförallt Dragon Viper är starka så där måste du nästan råkat ut för ett "måndagsex" tycker jag...

Kommentera

Jag tror jag har v-point classic och inte speed om det spelar någon roll?

Och jag fiskar med 0.06 och 0.14 fläta, så även om men får en del på jiggen när man fiskar i gräs, så tror jag inte jag har dragit hårdare än runt 6-8 kg, men det kanske är för mycket för en 3/0.
        Senast ändrad av ribbones; 2017-07-07, 11:45.

Kommentera

Vem har inte deformerat krokar på beten eller jiggar när man fiskar? Har haft 1-2kg gäddor som böjt 3-4x 4/0 trekrokar och dem är ganska kralliga i jämförelse med krokarna till aborrjiggar.

Tror även att jag hat haft 6/0-8/0 dragon krokar som blivit lite skeva efter fiske bättre det än att dem går av som jag råkat ut för på vissa beten.

Skalle har jag bara luckats pajja/spräcka genom för mkt sten eller bottenapp.

/Apan
          Senast ändrad av Monkey; 2017-07-07, 11:55.

Kommentera

SG har jag ingen jag ingen aning om.
            Kör själv uteslutande (nästan) med V-point för "abborrstorlekar" typiskt 3/0 i 7.5g, 10g och 15g.

Krok har aldrig gått av. Men, den kan räta sig, iaf lite grann. Säg 30 grader från normalläge. Det är inte jätteovanligt. Borren gör inte detta utan gäddor över kanske 2(?) kg samt stenbottennapp.

Så det är nog inte måndagsexemplar enbart utan nog så att de inte är gjorda för tyngre gäddor. Dock tycker jag inte detta utgör något egentligt problem. Böj tillbaka eller hellre, byt krok.

Kommentera

SPRO HD är en vettig skalle som tack vare dom små hakarna inte spräcker och förstör jiggarna på samma sätt som många andra skallar.

Tycker målade skallar verkar va av sämre kvalitet en omålade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              272 468 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13