Jigga gös, behöver spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gös, behöver spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till det fisket så kör jag med ett SG Bushwacker 8fot 10-40gr.
    En gammal modell som inte är speciellt anpassad för en viss fiskemetod (hur man nu gör det)
    Men den fungerar alldeles utmärkt!
    Billig är den också !

Något underklassad så uppåt 50gr går bra tycker jag.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Undrar ofta över en sak. Väldigt ofta föreslås spön som ",är bra att jigga aborre och gös med". Det jag funderar över är om det ofta är så att ni får väldigt stora aborrar på kilot eller mer? För att för mig skiljer sög gösen ganska mycket mot borre. Jag får oftas aborrar på 100-400g. Några större per tillfälle men inte ofta över 800g.
      När man fiskar gös, med betydligt tyngre jiggar får man oftast fisk på 1kg eller mer.
      Tycker skillnaden är rätt så stor mellan arterna.
      Ja det kan det vara men inte alltid, beror mer på djupet för mig än vikten på fisken... Har tyvärr aldrig fått en gös som kämpat så att spöt känts underdimensionerat...

Har ett Shimano Aori 8' 4-13g som jag kastar skallar mellan 10-25g plus 3"-4" jiggar efter Gös på hårdbottar 8-12 meters djup, (jo det klarar 25g och en 4" Relax, kastar långt nog men laddar inte fullt då...) blir mest smågös men var de större står är oklart...
      Inte där i alla fall eller så kör jag med för små jiggar... Men jag tror inte de större står där bland uppväxtgösen.... Utan vid grynnor, branter och i pelagen kanske...

Nå, nu ska jag börja söka abborre lite mer seriöst och på samma djup så behövs samma skallar och i huvudsak likadana jiggar, lite mindre... och då blir det samma Aorispö för mig.... Skulle mitt abborrefiske ske på 2-4 meter och 2-3" jiggar så skulle jag kunna tänka mig ett ännu lättare spö, t ex ett snabbt Perception 7'6" som TS har...

TS säger att han kör "mest 10 -15g med typ 7-10cm jiggar" och då funkar mitt Aori utmärkt eller det jag vill ha, ett Perception 7'3" Power Jig & Twitch bra tror jag...

Med 10-25g och 4-6" jiggar, mest i den övre skalan (som TS tänker sig?) och lite grövre krok så skulle jag nog kliva upp ett snäpp till ett jiggspö som maxar 40 eller 50g...

Jag vill ha snabba, styva spön med känsligt topp men kastar jag max 35g i bland så vill jag ha ett spö som klarar max 35g, inte mer, vill inte ha marginal uppåt, då spöt då för mig blir onödigt kraftigt för "de vanligaste" kastvikterna (och fiskarna...)
      Senast ändrad av anteman; 2017-09-04, 08:31.

Kommentera

SZs Bass & perch 5-20g är rätt underklassat och borde fungera fint för det du vill ha. Det är lite påkigt och man fiskar lätta skallar och små jiggar, men hänger man på något större så har det bra känsla. Lite för grovt för standardfiske efter abborre för min smak, men för lite större fisk borde det fungera fint. Snabbt så det går fint att nita fisken. Var just nere vid sjön och provade att kasta gäddbeten med det, när jag närmare mig 45g började det kännas lite svajigt, men mellan 20 och 35g var inga som helst problem. Det är dessutom rätt billigt. I min hemmasjö ska det enligt ryktet finnas bra med gös så jag tänkte iaf använda mitt till gösfiske när jag väl skaffar mig ett flytetyg.

Kommentera

Tack för alla svar! Tror jag bör satsa på nånting som pallar att kasta upp till 40-60 iaf - ogillar när det är för kralligt men hatar sladdriga spön mer. Westins Powershad 15-40 eller Powerlure 20-60 kanske skulle kunna vara nåt? Alternativt Savage Gears Bushwacker XLNT2 / Custom Predator Fast Shad?

St.Croix som nån tipsade om är lite för dyrt, men vill inte ha nåt alltför billigt heller då jag är ganska kräsen av mig hehe..

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
            Tack för alla svar! Tror jag bör satsa på nånting som pallar att kasta upp till 40-60 iaf - ogillar när det är för kralligt men hatar sladdriga spön mer. Westins Powershad 15-40 eller Powerlure 20-60 kanske skulle kunna vara nåt? Alternativt Savage Gears Bushwacker XLNT2 / Custom Predator Fast Shad?

St.Croix som nån tipsade om är lite för dyrt, men vill inte ha nåt alltför billigt heller då jag är ganska kräsen av mig hehe..
            Savage Gears Bushwacker XLNT2 är trevliga spön som tusan.
            SZ Black series skulle kunna vara ett alterntiv med som det skrivs om. Aldrig fiskat med det men det känns bra.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har fått en hel del gösar vid gäddfisket på min haspelutrustning som består av en shimano 4000 och Savage Gear bushwhacker 20-60g och det har inte känts för grovt

Kommentera

Återupplivar tråden lite då jag är på jakt efter samma sak som TS. Lite nyfiken att höra vad Herrlin bestämde sig för ?
                Har ni i övrigt några nya rekommendationer nu inför en ny fiskesäsong ?

Kommentera

Jag skaffade först ett SG Bushwacker XLNT2 15-40g, sen ett Daiwa Prorex XR 8fot 20-60g då bushwackern kändes liiite vekt med större tingestar, men har inte kommit ut och hunnit testa det ännu (lyckades dra på mig en lunginflammation)

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
                    Jag skaffade först ett SG Bushwacker XLNT2 15-40g, sen ett Daiwa Prorex XR 8fot 20-60g då bushwackern kändes liiite vekt med större tingestar, men har inte kommit ut och hunnit testa det ännu (lyckades dra på mig en lunginflammation)
                    Okej, har läst en hel del positivt om Prorex XR, det spöt skulle klart kunna vara intressant. Får hoppas du kryar på dig snart då så kanske det dyker upp en färsk recension
                    Har på mitt shigeki 5-18 idag en Stradic CI4+ 2500, frågan är om jag ska flytta över de rullen till et tec. Prorex spö och köpa ny till Shigekin eller ny rulle till Daiwan

Kommentera

Nätta Shigeki trivs nog med en lätt 2500. Daiwa Prorex XR 8 fot gifter sig nog väl med en LT rulle t ex Fuego eller den tyngre Prorexrullen?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 863 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04