Jigga gös, behöver spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga gös, behöver spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jigga gös, behöver spö

Halloj! Ska införskaffa ett spö att jigga gös med, kommer använda 10-20g skallar och 10-15cm jiggar. Kollat lite på Savage Gear Finezze Soft Lure 8,3 fot 12-35g men vet inte om det är nåt att ha. Vänder mig därför till er som har lite erfarenhet. :p

Ska jag köra på det ovan nämnda spöt eller har ni några förslag på bättre spön?

Gillar lite styvare spön, längdmässigt, mellan 7-9 fot, helst under 9 fot. Får gärna kasta långt. Ska paras ihop med en Stradic 2500 som sitter på ett Yasei Dropshot för tillfället (inte ett spö jag gillar, kastar för kort :p)

jag tror det möjligen kan bli ett bra val, beror på vad du oftast kastar i vikt, krokstorlek och vilka marginaler du vill ha...har också frågat om det spöt här, dock utan svar... Har inte fiskat spöt men klämt och böjt på en massa 7'2"- 8'3"jiggspön på senare tid. Jag upplever det som lite styvare än Yasei i botten med en lite mjukare topp men inte mjukare än Yasei som jag minns det. Finezze 8'3" sägs vara snabba och styva i botten vilket borde kunna ge lite tryck i kasten.

Vill du kasta ännu längre så bör du nog titta på ett ännu kraftigare spö, 20 g skalle och 15 cm jigg är nog max vad spöt är klassat för eller lite mer och spön levererar aldrig som bäst med maxvikter... Utter här på FS rekommenderade ett dyrt Fox jiggspö klassat 20-60g (!) till liknande fiske om jag minns rätt, och han gillar också styvt...

Jag gilla också snabba, styva jiggspön när jag tar in betet men inte riktigt så kraftiga för kasten...
    Senast ändrad av anteman; 2017-09-01, 01:36.

Kommentera

Intressant, kastar väl mest 10-15g med typ 7-10cm jiggar i dagsläget då jag inte gillar yaseispöt och mitt enda andra alternativ är ett perception jig n twitch. Det spöt klarar visserligen en 9cm shadteez med 15g skalle bra, men inget tyngre.

Vill ju gå upp i storlekar på jigg då det inte är jätteroligt att de största gösarna jag får är på typ kilot och den absoluta majoriteten är mindre 20-60g känns nog ganska overkill enl. mig, gillar när grejerna inte är alltför grova.
      Det får inte vara för styvt, känns som det parerar fiskens rörelser otillräckligt då

Kommentera

Jag använder er St.Croix Legend Tournament "Plastic" till att jigga gös. Det är 7,1 fot och är klassat upp till 18,5g. Men det är underklassat och kastar utan problem 15cm jigg med 15g skalle. Ett väldigt trevligt spö till gös och abborre.
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Här har du ett par riktigt bra spön till det fisket du beskriver. Jag har båda själv och jiggar just gös med...Sportex spöet får du nog köpa i Tyskland eller så, men det kan det vara värt för det är ett riktigt bra spö. Båda mina spön är bestyckade med just Stradic 2500 och det blir bra balans med den kombinationen.

https://www.el-ge.se/sportex-black-arrow-8ft-15-28gr

https://www.dogger.se/rullar-och-spo...owershad-30059

Kommentera

Jag köpte inför säsongen ett Shimano Aspius 9 fot 7-28gram.
            Fiskar en hel del Asp och tyckte de va fränt att det var tillägnat just Aspen..

Hur som helst visade det sig fungera riktigt fint till gös jiggfiske också,
            Jiggar med skallar 20-30gram och lirar bra med både 2500 och 4000 rullar.

Vid asp fisket kör jag med små Skeddrag 7-10gram och de kastar långt!

Googla upp de spöt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Herrlin Visa inlägg
              Halloj! Ska införskaffa ett spö att jigga gös med, kommer använda 10-20g skallar och 10-15cm jiggar. Kollat lite på Savage Gear Finezze Soft Lure 8,3 fot 12-35g men vet inte om det är nåt att ha. Vänder mig därför till er som har lite erfarenhet. :p

Ska jag köra på det ovan nämnda spöt eller har ni några förslag på bättre spön?

Gillar lite styvare spön, längdmässigt, mellan 7-9 fot, helst under 9 fot. Får gärna kasta långt. Ska paras ihop med en Stradic 2500 som sitter på ett Yasei Dropshot för tillfället (inte ett spö jag gillar, kastar för kort :p)
              Hej Daniel;

Ska man köpa nytt spö bör man känna på det först så att det passar! Åk in till Lundgrens..http://lundgrensfiske.com/ .. eller någon annan fiskebutik du gillar...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Kommentera

Undrar ofta över en sak. Väldigt ofta föreslås spön som ",är bra att jigga aborre och gös med". Det jag funderar över är om det ofta är så att ni får väldigt stora aborrar på kilot eller mer? För att för mig skiljer sög gösen ganska mycket mot borre. Jag får oftas aborrar på 100-400g. Några större per tillfälle men inte ofta över 800g.
                När man fiskar gös, med betydligt tyngre jiggar får man oftast fisk på 1kg eller mer.
                Tycker skillnaden är rätt så stor mellan arterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Undrar ofta över en sak. Väldigt ofta föreslås spön som ",är bra att jigga aborre och gös med". Det jag funderar över är om det ofta är så att ni får väldigt stora aborrar på kilot eller mer? För att för mig skiljer sög gösen ganska mycket mot borre. Jag får oftas aborrar på 100-400g. Några större per tillfälle men inte ofta över 800g.
                  När man fiskar gös, med betydligt tyngre jiggar får man oftast fisk på 1kg eller mer.
                  Tycker skillnaden är rätt så stor mellan arterna.
                  Håller helt med här. Sällan jag får abborre över 500 gram, men däremot händer det då och då att jag får gös på 5 kg. Krävs helt annan "power" i spöt om man riktar fisket efter gös tycker jag. Man missar för många hugg om spöt är för vekt. Såklart att det funkar om man råkar få en större gös eller gädda på abborrprylarna, men det känns inte helt optimalt...

Kommentera

20gr skalle och en Relax på 4" är ju 35gr ungefär.
                    Kör man sen 15cm jigg så blir det ju ännu mer troligen. Jag skulle föreslå ett 15-50 eller 20-60gr.
                    Kör själv med 15-50gr och tycker det är toppen. Samma sorts fiske som du bedriver.

Jag hade kikat på Veracity eller Villain som är vettiga spön till detta. Kanske lite korta för din smak?
                    Veracity har ju hemskt rullfäste men ett trevligt spö i övrigt. Villiain har en bra rullfot och ett trevligt spö överlag.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 811 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist