Favorit spinnerbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit spinnerbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har lite olika varianter och alla ger fint med fisk. Favoriten är samma som Henrik använder i PF

Dock håller jag INTE med om rådet ovan att skippa finliret vid drillning. Jo visst kan man tappa några fler gäddor om man kör med hårda tag men den ensamma rätt grova kroken har en trist tendens att repa upp hela munnen på gäddorna om man tar i för hårt med ett kralligt spö och hårt åtdragen broms. Jag har ett antal på mitt samvete som jag inte riktigt gillade att släppa tillbaka då överkäken var rätt uppsnittad. Problemet försvann i och med jag tog det lite lungnare och använde en mindre hårt satt broms samt bytte till ett lite klenare spö

Tvärt emot rådet ovan så krävs det lite tyngre prylar vid själva vevningen. De flesta av de spinnerbaits jag har går väldigt tungt i vattnet. De väger inte så mycket men med allt som ska spinna, snurra och ha sig så går det tungt vid inspinningen och vibrationerna känns i hela spöt.

Jag använder oftast ett SZ BZ Downsize 30-90 gr och en rulle med ett ordentligt handtag. Utväxlingen varierar men oftast en Ambassadeur med 1:5,3. Ibland tom en Winch med 1:3,8 och mer sällan en Record med 1:6,8. Allt beroende på hur pigga gäddorna är. 1:6,8 an blir riktigt trög att veva in ska ni veta

Det går att kasta iväg spinnerbaits med kralligare spön men då de oftast faktsikt är rätt lätta så blir det trist.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Rätt, man skall vara rädd om gäddorna. Jag menar inte heller att man skall drilla så hårt man kan. Förutom att det skadar fisken så är det dessutom negativt för landningsprocenten att ta i för hårt och repa upp krokhålen. Det var därför jag rekommenderade att man vevar in fisken för att få ett konstant tryck och hålla gäddan i rörelsen mot dig hela tiden. Att pumpa/veva lyfter gäddan uppåt, skapar tillfälligt höga krafter i krokgreppet som skadar och ger gäddan chans att börja skaka/snurra när kraften går ner. Sedan gäller det att håva så fort chansen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 846 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Benjamin S  
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04