Kan ni rekommendera och ge tips på multirullar (ink. lågprofil)? GÄDDFISKET! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan ni rekommendera och ge tips på multirullar (ink. lågprofil)? GÄDDFISKET!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gå till din närmaste fiskebutik. Kläm, känn, lukta och om de tillåter slicka på den om du måste.
    Be gärna att få fästa den på ett spö för att känna balans etc.

Att fråga en sådan fråga på FS, FB eller annan social media innebär lika många svar som det finns fiskare, fanboys/girls och allmänna dumheter.

Gå alltid till fysisk butik innan rådfråga på nätet... Generellt tips från min sida och min Buddahpresent till dig (vad du gör med den är upp till dig)

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
      Jigg å jerk när man jobbar med spöt är hög utväxling bäst och spinnare å vobbler är låg utväxling skönast tycker i alla fall jag.
      Kan man inte ha mitt i mellan. Fiska snabbt vid användning av jigg o jerk och långsammare vid vobbler och spinnare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Waxin Visa inlägg
        Ska försöka sammanfatta vad jag tycker är viktigt.

*Bra kastbroms för att slippa skatbon, Har en Toro Beast och den behöver man inte ens ha tummen på.
        *Utväxling, då multirullar oftast har kortare vev än haspel vill åtminstone jag ha hög utväxling, för att slippa veva som et tok vid slackhugg, eller om fisken simmar mot mig.

Ja det var typ det viktigaste.
        Sedan använder jag slirbromsen väldigt mycket vid drillning, men vad som är en bra/dålig brom är väldigt individuellt.
        Fast utväxlingen är ju densamma oavsett hur lång/kort veven är
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Bäst är väl att ha en högutväxlad rulle för varmvattenfisket och en lågutväxlad för kallvattenfisket. Har själv bara en NaCl HS och den är sjukt jobbig att fiska med vintertid eftersom det är otroligt svårt att träffa och hålla exakt tempo där gummibeten börjar gå rätt i vattnet. Man skulle behöva trycka i sig en karta Stesolid för att hamna i rätt sinnesstämning.
          Senast ändrad av holden; 2017-10-26, 18:32.

Kommentera

SÅ, två rullar ska jag köpa?

Kommentera

Vad är låg samt hög utväxling

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                Hur många varv spolen snurrar för varje vevtag, vilket påverkar hur mycket lina man drar in varje vevtag.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Hur många varv spolen snurrar för varje vevtag, vilket påverkar hur mycket lina man drar in varje vevtag.
                  Fast inte bara utväxlingen som spelar in. Även diametern på spolen.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                    Misstänker att du menar vad som typiskt menas med låg respektive hög utväxling och inte vad utväxling som begrepp innebär. Då skulle jag personligen säga att hög utväxling på en multirulle är 6:1 och högre och en låg utväxling 5:1 och lägre, ungefär så...
                    Sedan har det en viss betydelse hur stor diameter spolen har och hur lång veven är för hur utväxlingen upplevs, men det är en annan sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                      Misstänker att du menar vad som typiskt menas med låg respektive hög utväxling och inte vad utväxling som begrepp innebär. Då skulle jag personligen säga att hög utväxling på en multirulle är 6:1 och högre och en låg utväxling 5:1 och lägre, ungefär så...
                      Sedan har det en viss betydelse hur stor diameter spolen har och hur lång veven är för hur utväxlingen upplevs, men det är en annan sak.
                      precis det jag menade. Finns ju rullar med 8,0:1. Det är ju väldigt hög i så fall

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04