Spö till Stella - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Stella

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

När det ändå handlar om så mycket pengar. Låt bygga ett spö istället. Själv är jag svag för cts klingor. Men även mhx hm 2 klingor är riktigt bra. Ringar.. nöj dig bara med det bästa. Fuji titan torzite..
    Tyvärr så tycker jag fabriksspöna är allt för dyra mot vad du får.
    Custom blir alltid bättre..

Kommentera

Finns väl ingen anledning av ha en så stor rulle om man huvudsakligen fiskar abborre och någon enstaka gös eller gädda med lätta beten. En högutväxlad 2500 blir perfekt.

Kommentera

Svårt att hitta ett spö som primärt ska köras abborre men klara en Buster 2:a, det blir onödigt kraftigt för att vara trevligt till abborre tycker jag.

Ett 8' 10-50g vägandes ca 250g med en 4000 låter möjligen balanserat i vikt men oj vilket tungt o kralligt spö för abborre... Låter som en lätt gäddkombo och hamnar ett par steg över ditt UL kit. Har 2500 storlek och lätta 7,5 -8' till abborre, de kastar långt och behöver varken den broms eller linkapacitet som en 4000 ger, vi pratar abborre och en å annan gädda...

Dessutom så ser en 4000 lite oproportionerlig ut på ett nätt abborrespö tycker jag men smaken är som baken som vi ser, känn och se efter själv.

Har du funderat på två kit? Ett säg 5-25g för abborre å lättare jiggfiske och ett säg 10-50g för det tyngre fisket? Du får två bra spön för priset av ett Black OPS.

Kommentera

2500 går helt bort, samma vikt som 3000 och verkar ju vara samma rulle om man bortser från linkapacitet...
          Jag är lite orolig att w8an kommer kännas för styvt, jag vet inte varför men har den känslan... Synd jag inte har nån butik i närheten jag kan klämma I...

Kommentera

Ante, 2spön går tyvärr bort då jag vill ha ett ordentligt.

Mf. Ja det stämmer det blir FI modellen

Kommentera

Enligt mig får man två st "ordentligt fina" kit för abborre, och gös/gädda för vad en stella kostar.... Men det är jag! Kr på Westin spöt o en stella 4000. Du märker nog snart ayy det är mer anpassad utrustning för gädda

Kommentera

Du vill betala för en Rolls Royce men kunna ta den till folkracebanan ibland. Vackert så.

Kommentera

Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
                  2500 går helt bort, samma vikt som 3000 och verkar ju vara samma rulle om man bortser från linkapacitet...
                  Jag är lite orolig att w8an kommer kännas för styvt, jag vet inte varför men har den känslan... Synd jag inte har nån butik i närheten jag kan klämma I...
                  Jag har ett W8 Powershad som användes oerhört flitigt under 2017.
                  Detta året satt en Shimano Twinpower 2500HGS på detta spö men för en månad sedan köpte jag just en Stella 2500FI - inte undra på att man längtar efter våren...Jag tycker att en 2500:a är perfekt i storlek med tanke på mitt primära fiske: jiggfiske efter större abborre och gös.

Vad gäller spöet så tycker jag det är ett otroligt skönt spö - lätt, känsligt men samtidigt kraftfullt och estetiskt tilltalande.
                  Klassningen på 15-40g stämmer väl bra även om det faktiskt funkar bra för beten upp till ca 60g också.
                  Jag jiggar som sagt mycket och använder jag mindre jiggskallar (typ 7g) som tillsammans med kroppen kanske väger ca 15g eller mindre så försvinner lite av finessen med detta spö.
                  Jag ångrar inte för en sekund att jag köpte ett W8 Powershad - du lär inte ångra dig heller!

Kommentera

Ursprungligen postat av Marracus Visa inlägg
                    Ante, 2spön går tyvärr bort då jag vill ha ett ordentligt.

Mf. Ja det stämmer det blir FI modellen
                    Förstår, enligt mig blir det dock omöjligt med "ett ordentligt" kit för 10-37g, det blir en kompromiss uppåt eller nedåt, själv har jag tre kit för abborrefisket (och mindre gös) från lätt å grunt till djupt å tungt men lycka till med spöjakten!

Kollat på Sportex?Nån här på FS hyllar dem som bäst av de bästa...
                    Senast ändrad av anteman; 2017-12-26, 20:38.

Kommentera

Råkar själv äga en Stella FI3000XG som väger 225g. Skillnaden mellan den och Stradic (samtliga modeller) som folkvagnsbuss mot BMW M5. Så stor skillnad är det i känsla. 11kg broms som nyper hårt så in i hvete vilket du inte hittar på billigare. Vissa nöjer sig med mellansegment men har man känt på det bästa så är det svårt att fiska med annat. Jag hade tittat på Shimano Vanquish (den nya) för insjöfiske om jag var dig eller Shimano Excense (nya för i år) för insjö men som också funkar tipptopp för kustfisket. Den sistnämnda är enligt spec lika bra som shimano stella fast billigare. Alternativt väntar du på nya Stella som förhoppningsvis kommer ut i år. Till sist hade jag inte gått på en 4000modell till något annat än tyngre fiske. Finlir med dropshot och jiggfiske överlag lämpar sig inte med en 4000storlek vilken alltid väger mer än 2500 och 3000. 3000modellen är goto-modellen för min del både vid insjö och kustfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 834 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04