Abborre spön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre spön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    kan ju inte registrera snabbare då linan måste sträckas innan toppen kan böja sig....inte kan du "nita" lika snabbt heller då en mjuk topp måste böja sig innan
    kraft nog ges till en krokning....och jodå jag har provat och såna mjuka signaltoppar på ett jiggspö samlar inte ett enda pluspoäng i min värld...stenkoll på linan
    när de är försiktiga är ett bättre alternativ,även om det med åren blivit svårare att se linjäkeln....
    Nä, egentligen "tror jag mig veta" svaret på min egna fråga men precis som för dig blir det svårare med stenkollen med åren... Mina gamla pensionerade närprogressiva terminalglasögon (puh vilka ord!) från jobbet är numera mina fiskebrillor... Och vermillion red är ingen bra flätlinefärg till jiggfisket....

    Funderade på om en mjuk jiggtopp kanske inte är snabbare än min teknik men tydligare... Tänk om det är så att jag har napp, slack i linan stup i kvarten men inte ser det!

    Holden har en poäng att det kan bli lättare att se napp i en mjuk topp vid drop-shot och en blåsig, kall dag när linan "darrar konstant", kanske får jag klä mig bättre också

    Kul med lite olika input om hur vi gör, tänker, upplever och våra erfarenheter kring "pille-jiggandet"!

    Ovan skrivet på mobilen med 3,0 på näsan...
    Senast ändrad av anteman; 2018-01-29, 21:36.

    Kommentera


    • Alla sätt ar bra utom de dåliga.
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • Nu lutar det helt klart åt 2st set.
        Shimano ultera fd 2500 + dragon fishmaker 2 7,6 4-21g.
        Använda det setet till jiggfisket.
        St croix avid x axc70mf + shimano casitas 151.
        Använda detta som komplement,framför allt till hårdbeten,å ifall man börjar med texas/carolina.

        Kommentera


        • Blir nog bra! Casitas är en trevlig och prisvärd rulle!
          Instagram: mattiasandersson90

          Bara ett kast till...

          Kommentera


          • Jag har ett BFT Microwave Jigger 8' och är väldigt nöjd med den.

            Det är mitt favoritspö faktiskt och fiskar med den mer än något av mina andra spön.
            Den har en liknande knöl vid rullfästet som spöet du länkade i första inlägget.
            Den knölen kanske ser obekväm ut men den är faktiskt så bra att hålla i att det känns fel att fiska med ett spö som inte har en sådan när man har vant sig.

            Kommentera


            • Har man råd med två set så är det naturligtvis bättre, då kan det ena vara riggat för t ex drop-shot/långsamt jiggande och det andra för snabbare jiggfiske/hardbaits. Har vid abborrefiske minst två haspelkit (ML/M) och ett lite grövre spinnkit med mig ut...

              Kommentera


              • Köp mitt Veracity, ett spö i high end-klass för en spottstyver. Funkar både för jigg, spinnare och hårdbeten.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av KN Visa inlägg
                  Köp mitt Veracity, ett spö i high end-klass för en spottstyver. Funkar både för jigg, spinnare och hårdbeten.
                  Eller ett destrada för 999kr på söders om man vill ha high end

                  Kommentera


                  • Inte mina ord "Dessa spön är det bästa vi sett i denna priskategori och är att jämföra med spön i 3-4000 kr klassen"

                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    Eller ett destrada för 999kr på söders om man vill ha high end

                    Kommentera


                    • Har haft båda, eller vad man ska säga.
                      Veracity är ett trevligt spö så sett, men rullfästet är ju som det är tyvärr. En miss av ABU där.
                      Destrada är grymt. Tyvärr två skilda spön på många aspekter men att jämföra dem vore inte rättvist.

                      Veracity och Mojo Bass kan man jämföra men där vinner Mojo Bass lätt.

                      Destrada är ett galet fint spö. Inte lika påkigt som Veracity men inte för sladdrigt.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X