Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre spön?
Collapse
X
-
Hej! Du har helt rätt i det du skriver man kan tycka att det känns som att vikten inte imponerar , vi har fokuserat på att göra spön som är kraftiga nog för att på ett så optimalt sätt effektivt ska kunna twitcha/jerka hem sina beten. Man kan göra hur lätta spön som helst men ju lättare desto skörare och det blir svårt att tillverka ett lättare spö med de egenskaper som dessa spön har. Våra PerchFight spön kommer i 3 modeller, de två som finns i lager nu kastar ledigt 10-25g, även tyngre (30g) om man vill. Det är mycket pulver i dessa och väldigt snabba även i toppen och målet med spöna var att ta fram spön som är optimala till jerk/twitch fisket som vi tror kommer bli allt mer populärt. Typ fisket med beten som Tiny buster, rapala shadow rap, rapala rip stopp mfler. Traditionella jiggspön med mjukare topp och snabb aktion är inte optimala till detta fiske, men våra spön är det. I mars kommer det tredje spöt i serien som är mer likt ett traditionellt Jiggspö. Jag tror dom som testar dessa spön kommer bli grymt imponerade.
-
Om pris inte är en jättebov kan jag varmt rekommendera G.loomis NRX mycket trevliga spön, Shimano Zodias ger mycket för pengarna och är också värda att kika på
Lämna en kommentar:
-
Det var intressant att se! Mycket hantverk.Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggfinns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....
https://www.fiskesnack.com/forum/sho...s-Factory-Tour
Lämna en kommentar:
-
varken eller....är ett tag sedan jag tittade på filmerna dock....men tunnväggiga spön är lite känsligare för misshandel....vilket jag påtalat tidigare...vill man ha okänsliga spön skall man skaffa glasfiberspönUrsprungligen postat av anteman Visa inläggMiddagsdags! Kommer den att bekräfta eller dementera mina antaganden om hållbarhet i ovan inlägg?
Senast ändrad av byggarn; 2018-02-08, 20:33.
Lämna en kommentar:
-
Middagsdags! Kommer den att bekräfta eller dementera mina antaganden om hållbarhet i ovan inlägg?Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggfinns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....
https://www.fiskesnack.com/forum/sho...s-Factory-Tour
Lämna en kommentar:
-
finns ju några minuter att lägga här om man vill grotta ner sig i hur det går till att göra klingor/spön....
Lämna en kommentar:
-
Ja precis det jag ville förmedla med inlägget ovan, lätta dyra spön av fin fiber kanske är starkare vid kast, bottennapp och mothugg men samtidigt ömtåligare med tunnare väggar, mindre bindemedel och olackade klingor. Får de en liten yttre strukturell skada (inte enbart ett slag alltså) i klingan så är det kört... månne?Ursprungligen postat av joens Visa inlägg/...
De känns ömtåliga men de tål nog mer än vad man tror. Själv har jag aldrig lyckats knäcka något spö. Och då är jag en sådan som rycker och sliter vid bottennapp
Lämna en kommentar:
-
Samma här, microwave vertical.Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggenda som gått av för mig under fight är ett BFT vertical....
Lämna en kommentar:
-
enda som gått av för mig under fight är ett BFT vertical....Ursprungligen postat av holden Visa inläggDet enda av mina spön som någonsin gått av under fight av fisk var ett BFT Microwave.
Lämna en kommentar:
-
Kompisens Perception gick av på 3ställen vid kast. Vad orsaken var vet jag inte. Men det upplevs väldigt omtåligt.Ursprungligen postat av anteman Visa inläggNej vikten imponerar inte, ffa om det är Toray T40, den har man ju fått för sig ska vara fin. Fast T40 fibern är kanske bara en grov indikation på slutresultatet och de goda egenskaperna och låg vikt beror främst på hur grafiten lindas på mandrillen och vilket och mängden bindemedel som används?
Sen är ju inte vikt allt, spöna kanske har kanonbalans pga vikten, lätta spön med kort handtag blir gärna framtunga. Sen kan man spekulera om ett tyngre spö, dvs mer material och bindemedel gör spöt hållbarare? Många fina, dyra spön med fin grafit sägs ju i reklamen vara, "lättare, styvare, starkare och snabbare". Ändå verkar de vara ömtåliga, har läst om vissa Gamakatsu och BFT Microwave, Perception att de har haft frekventa spöbrott? Starka klingor men väldigt ömtåliga mot "slag" som ger en strukturell skada och spöbrott vid kast/mothugg?
Samma sak med större delen tunnare spön tycker jag. De känns ömtåliga men de tål nog mer än vad man tror. Själv har jag aldrig lyckats knäcka något spö. Och då är jag en sådan som rycker och sliter vid bottennapp
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 974 visningar