Om det inte brådskar så håll ett öga på Skittfiske där de rear SG Custom Coastal ganska rejält lite till och från. Köpte niofots 7-23 g där förra veckan för 1200:-. Tyvärr är erbjudandet borta nu.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
HÖ spöval, tips tack.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Peter B Visa inläggHej.
Har testat både zonker o W3 an . Lite mer ryggrad i zonker ngt kvickare aktion kan känns lite stolpigt vid lägre kastvikter. Om du kan tänka dig o lägga några hundringar till så är W4 an så mycket vassare. Har oxå ett SG parabellum som är dryga 11 fot men lite för framtungt för min smak. De nya har jag BARA känt på i butik och de känns bättre balanserade.
Lycka till - Peter b
Jag har haft lite funderingar på W4an 10 eller 10,6 fot 7-30 gram för de dagar då mina lättare grejer inte räcker till. Fiskar i så fall i princip uteslutande med drag mellan 18-22 gr. så skulle helst haft sweetspoten däromkring. Vet du (eller någon annan såklart) hur W4an ligger där? Kidnappar tråden lite men håller det i alla fall kring ämnet, hoppas det är ok.Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
- Gillar 1
Kommentera
-
Självklart ok! Är själv intresserad av detta såklart. Har också lättare grejer men har tänkt detta med en sweetspot vid 25gram. Vicke och grävling 20gr kör jag mycket med så det ska klara detta fint även om jag har andra grejer som också klarar det, men när det blåser eller man behöver kasta långt hänger jag gärna på en Samba 28gr eller eller kutlingen 27gr så det ska klara detta med bravur också och gärna en bombarda på 25-30gr.Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
Jag har haft lite funderingar på W4an 10 eller 10,6 fot 7-30 gram för de dagar då mina lättare grejer inte räcker till. Fiskar i så fall i princip uteslutande med drag mellan 18-22 gr. så skulle helst haft sweetspoten däromkring. Vet du (eller någon annan såklart) hur W4an ligger där? Kidnappar tråden lite men håller det i alla fall kring ämnet, hoppas det är ok.
Kommentera
-
Tycker zonkern mer och mer verkar vara ett bra val, men jag jag gillar första utgåvan bättre än den uppdaterade. Hel kork istället för split grip tilltalar mig, även det fina främre greppet. inte lika snabb klinga tydligen men allt är ju relativt....
Mitt favoritspö annars som referens är ett 9 fots Shimano Technium ML.Senast ändrad av Kolnej; 2019-04-19, 19:00.
Kommentera
-
Hej , lite feedback. Min granne tog upp fisket efter många års dvala. Jag följde med till butiken som referens och lite rabatt. Han valde W4an 10 fot och vi var ute o provkastade med 20g dobb o drag i samma vikt. Makalöst lättkastat och bra balans. Dobb o drag for som projektiler . Runt 20g plusminus 5 är ideala arbetsområdet. Jag började med dobbar på 30-25 gram men har valt o gå ner på 20 ibland 15 under sommaren och vid lätt vind. Bara jobbigt o dra tunga dobbar, kastlängdsförlust - försumbar. Polarn föredrar sitt Westin före zonker. Vad du än väljer så blir du säkert nöjd.
Sen några år ( 4) så kör jag W8 dryga 11.3 fot , 99 % dobb 20g - bästa spöt jag kan tänka mig . Självklart en annan prisklass.
Om du har nån bra handlare så kanske du kan provkasta dem IRL.
Du kanske inte fångar mer fisk men bra grejer gör fisket så mycket mer njutbart.
Peter b
- Gillar 1
Kommentera
-
Någon som vet något, eller har åsikter/omdömen om Lawson spön?
Kommentera
-
Har haft ett par Lawson, sålde av dom snabbt.. :/ Föll mig inte alls i smaken, vissa var tokstolpiga och finishen sådär..Ursprungligen postat av Kolnej Visa inläggNågon som vet något, eller har åsikter/omdömen om Lawson spön?
https://www.skittfiske.se/lawson/201...-haspel-3-delt
Av dom som diskuteras här gillar jag Westin, kvinnan kör med såna nu, allt från en W3 till en W6 för LRF. Kvalitétsprylar i sin klass tycker jag.
Kommentera
-
Jag nämnde tidigare i inlägget att Savage Gear Parabellum CCS bara fanns i travel, men idag upptäckte jag att spöt fanns i två delar på Sportfiskegiganten. Jag kände på spöt och tyckte det var enormt skönt att hålla i! Det kändes lätt och det ser jättesnyggt ut. Just nu fiskar jag med ett Savage Gear parabellum CC 10’1 307cm, 9-32g till havsöring och tycker spöt är härligt men Parabellum CCS 10’1, 12-32g känns bara så jävla rätt.
Är det någon som har erfarenhet av detta spö? Jag funderar skarpt på att beställa ett.Senast ändrad av EmME93; 2019-04-25, 22:29.
Kommentera
-
Jag har haft ett sånt till havsöringsfisketUrsprungligen postat av EmME93 Visa inläggJag nämnde tidigare i inlägget att Savage Gear Parabellum CCS bara fanns i travel, men idag upptäckte jag att spöt fanns i två delar på Sportfiskegiganten. Jag kände på spöt och tyckte det var enormt skönt att hålla i! Det kändes lätt och det ser jättesnyggt ut. Just nu fiskar jag med ett Savage Gear parabellum CC 10’1 307cm, 9-32g till havsöring och tycker spöt är härligt men Parabellum CCS 10’1, 12-32g känns bara så jävla rätt.
Är det någon som har erfarenhet av detta spö? Jag funderar skarpt på att beställa ett.
Gillade det skarpt
Kastar långt och hyffsad kvalitet
Kommentera
-
Har beställt ett nu, kan komma med en uppdatering efter jag varit ute och testat detUrsprungligen postat av ShoreSlowJigging Visa inlägg
Jag har haft ett sånt till havsöringsfisket
Gillade det skarpt
Kastar långt och hyffsad kvalitet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
Idag, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 259 visningar