Köpråd spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpråd spö

    Tjenare gott folk! Ska fatta mig kort, har ett yasei dropshot red idag som jag tycker funkat ok för dropshottandet/jiggandet.

    Men börjat snegla på vibrationsbeten,småcranks och andra hårdbeten. Känner att spöt inte är optimalt för dessa ändamål.

    Har sneglat på ett w3 TC....orkar oftast ej bära med flera spön. Så hade velat ha ett allroundspö för borrefisket, skall främst jigga men vill kunna köra små cranks och andra hårdbeten emellanåt.

    tacksam för hjälp!

  • #2
    Köpte ett W3 igår och hoppas kunna ge det några timmar nästa vecka. Hade exakt samma situation som du att jag använde mitt dropshot-spö utan att vara helt nöjd. Får väl återkomma med synpunkter.
    Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

    Kommentera


    • #3
      Hej, kolla annonserna, jag säljer ett AGS som jag tror du skulle gilla,

      Kommentera


      • #4
        Gunki iron-t fungerar utmärkt till både jigg och crankbaits, har testat flera olika spön innan jag hittade dom, annars om du tycker om "stora" grepp på spöna och inte vill att det ska kosta för mycket så är fkp draugen ett bra alternativ

        Kommentera


        • #5
          Allt beror på vad för sorts lina du kommer köra. Vill du köra med flätlina så vill du gärna ha ett spö med känslig topp och lite ryggrad för bottenkontaktens skull när du jiggar. Men ska du köra cranks med flätlina vill du ha ett mjukare spö för att inte slita betet ur munnen på fisken, och ett mjukt spö är inte speciellt bra att jigga med då man förlorar väldigt mycket känsla i spöt. Kör du dock med mono eller floro så funkar ett lite styvare spö till både jigg och cranks men du förlorar känsla vid jiggningen pga linan istället. Så ett allroundspö existerar egentligen inte. Det handlar mer om vad man är redo att offra för att komma så nära en mittpunkt som möjligt

          Kommentera


          • #6
            Ett riktigt bra allroundspäö finns nog inte som sagt och dessutom gillar vi och offrar vi olika i kompromissen. Har ett Svartzonker 7'5" 6-21g spinn (finns också som haspel) som ändå klarar det ok.

            Kör flätlina och med jigg, vibrationsbeten och wobblers. Kastar utmärkt (längden hjälper till) och även om jag inte skulle klassa det som toppigt så är toppen ändå styv nog för snabba mothugg.
            Har även twitchat med spön och det funkar även om längden på spöt och bakhandtaget då är onödigt långt om man står på backen, från ett högre kastdäck funkar det bättre.

            Tänkte köpa ett W3 7'1" T&C innan men nu blev det Svartzonker i stället. Tror utan att veta att T&C 5-15g, 7-21g är bättre allroundspön än W3 Crank modellen, för mig iaf...
            Senast ändrad av anteman; 2019-05-26, 14:35.

            Kommentera


            • #7
              Köpt BFT Perception i både haspel och multi, inte hunnit fiskat något med dom än dock pga gäddtävlingar osv. 7,3” 10-30g grymt snygga spön och känns snabbt enligt mig. Bonus att dom säljer iväg dom billigt nu för nya modellen har släppts (som jag inte alls tkr är lika snygg). Ska ut i veckan å fiska med dom så kan återkomma med info

              Kommentera


              • #8
                Jag har ett Pezon & Michel transfer invitation cast som kanske passar dig som handsken?
                Det är 7 fot med kastvikt 5-18 gram.
                Det är helt nytt o ofiskat så jag går på det jag läst om spöt.
                Är du intresserad så hör av dig.
                Jag kan ta bilder på det o vill du se actionen på film ska väl det oxå gå att ordna.
                Bifogade filer

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 299 svar
                262 596 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg barnmorskan  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 383 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 529 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 141 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 298 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X