Havsöringsspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Havsöringsspö

    Jag har plötsligt fått en ingivelse att jag skall börja kustfiska efter havsöring från land. Jag har därför börjat att titta runt efter ett haspelspö men det känns som en djungel av olika spön. Långkastande är en självklarhet då man behöver komma ut en bit, men till skillnad från abborrfiske (där jag föredrar styva spön) så vill jag att spöet skall ha en ganska djup aktion. Låg vikt och 9'-10' i längd är andra parametrar. Det bör fungera optimalt för kastvikter på 20-25 gr. Korkhandtag är att föredra framför EVA. Budget är 1000-2000. Eventuellt kan jag sträcka mig lite till. Vilka spön bör jag ta mig en närmare titt på?

  • #2
    Westin
    Savage gear
    Zonker
    Guideline
    Inom varje fabrikat finns varianter olika prislägen. Jag har fiskat med ovanstående spön. Jag kör själv ett Westin 11.3 och är supernöjd.. En granne som tog upp fisket efter många års dvala köpte ett Westin W4 10 fot på min rekommendation , och han tycker spöt är lätt - långkastat och lång djup aktion.
    Bra är om du är inne i en fysisk butik och kan jämföra spöna parallellt- bästa om du kan få provkasta.
    Lycka till Peter b

    Kommentera


    • #3
      Ja det är en halvdjungel i fall och här är några till förslag i det avseendet https://www.fiskesnack.com/forum/fis...6ringssp%C3%B6

      Länken har några år på nacken, finns fäskare och en alldeles färsk om långkastande spinnspön.
      Huvudpoängen är att länken visar att vi kan uppfatta samma spö lite olika. Så känn helst på spöt innan eller fråga butiken hur de upplever dem i alla fall.

      Ett spö som nämnts på senare tid är Searun, 9-10 fot som jag dock inte prövat. Är tillräckligt nöjd mitt SG Parabellum 9'6" -34g men visst vore det kul att pröva ett nytt och känna efter om något verkligen har hänt på spöfronten.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 299 svar
      262 575 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg barnmorskan  
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      858 svar
      139 365 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gaddivar  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 031 svar
      193 340 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 140 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
      79 svar
      12 279 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Torekrok  
      Arbetar...
      X