Linkapacitet och lindiameter - konfunderad. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linkapacitet och lindiameter - konfunderad.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linkapacitet och lindiameter - konfunderad.

    Jag grunnar just nu på dess frågor:

    - Hur väl stämmer angivna linkapaciteter på rullar?
    - Hur väl stämmer angiven längd på linspolar?
    - Hur väl stämmer angiven lingrovlek på flätlina?

    Bakgrund: Nyligen köpte jag en Penn Battle II 1000 och en 150-m spole 0,17 mm Spiderwire Staelth 8. Rullen är stämplad 0,14 mm/ 255 m, 0,20 mm/ 125 m. När jag spolat på linan, var det uppskattningsvis 20-30 m kvar på spolen. Eftersom lingrovleken ligger mitt mellan 0,14 och 0,20 mm borde jag ha tömt spolen och haft ett par mm kvar till kanten.

    Vad har ni för tankar och erfarenheter om detta?

    / P.

  • #2
    Jag köpte 150 meter 0,16mm flätlina till en Shimano 2500 och när jag spolade på för att se hur mycket nylon jag behövde grunda med så hade jag inte mindre än 60 meter lina över när spolen var full...

    Lita aldrig på vad en lintillverkare anger i diameter på en flätlina, jag går på brottstyrka numera.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Capsizer Visa inlägg
      Jag grunnar just nu på dess frågor:

      - Hur väl stämmer angivna linkapaciteter på rullar?
      - Hur väl stämmer angiven längd på linspolar?
      - Hur väl stämmer angiven lingrovlek på flätlina?

      Bakgrund: Nyligen köpte jag en Penn Battle II 1000 och en 150-m spole 0,17 mm Spiderwire Staelth 8. Rullen är stämplad 0,14 mm/ 255 m, 0,20 mm/ 125 m. När jag spolat på linan, var det uppskattningsvis 20-30 m kvar på spolen. Eftersom lingrovleken ligger mitt mellan 0,14 och 0,20 mm borde jag ha tömt spolen och haft ett par mm kvar till kanten.

      Vad har ni för tankar och erfarenheter om detta?

      / P.
      15 av 34. Lägg på flätlinan hårt på spolen.
      När du ska fiska med flätlina är det nödvändigt att den sträcks ordentligt vid påspolningen på rullen och helst bör linan vara våt när du spolar på den. Själv gör jag så här. Jag knyter på en hårt sträckande wobbler som en Cisco Kid 1800 i ena linänden. Sedan släpper jag ut hela linan bakom den långsamt gående båten. Nu blir hela linan våt! Sedan trär jag den andra linänden genom spöringarna på mitt spö och knyter fast linan på rullspolen. För att flätlinan inte ska glida friktionsfritt på spolen vid ett mothugg eller under drillning av fisk, spolar jag på ett 50-tal varv med nylonlina längst in på spolen. Nylon mot flätlina skarvas bäst med dubbel tubknut (Uni-Knot to Uni-Knot). Sedan kör jag båten så att Cisco Kid 1800 wobblern sträcker flätlinan hårt. Då kan jag också spola upp linan hårt och tätt på rullen.

      Old Firehand
      Leif Engström


      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Tack för input - det var lite som jag misstänkte.

        Tidigare har jag mest fiskat med monofil lina, och tyckte att det var dags för en uppgradering. Men jag gillar inte linan riktigt, Den känns lite som vanlig sytråd när man hanterar den och det blir enstaka vindknutar när man kastar. Eventuellt kommer jag att byta till annan lina om jag inte får ordning på min hantering av den.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 299 svar
        262 596 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg barnmorskan  
        Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
        858 svar
        139 382 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg gaddivar  
        Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
        1 031 svar
        193 529 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sundström76  
        Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
        7 svar
        2 141 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg billion
        av billion
         
        Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
        79 svar
        12 288 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Torekrok  
        Arbetar...
        X