Jigga aborre UL-set ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jigga aborre UL-set ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jigga aborre UL-set ?

    Har bara hållit på med gädda och jerk senaste åren och har ingen koll på något annat.

    tänkte börja jigga efter aborre och vill maxa upplevelsen och funderar på att skaffa ett ul som och rulle.

    har ni några tips budget låter jag vara osagt då jag kan tänka mig låg budget från början för att se om det passar mig. Eller ska man köpa något ok direkt för att slippa krångel och tråkigheter som förstör upplevelsen.

    Tänker börja med små jiggar.

    har ni tips på lina och tjocklek också?

  • #2
    UL tips har jag inte, låter omständigheter, ofta fiskedjup och vind styra kastvikten vid borrefiske och då blir det aldrig UL-vikter i mina vatten utan från ca 6-7g och uppåt. Finns ett "nybörjarset" spinn/multi på Säljes för ca 1500kr för det, fast haspel e enklare för flertalet med låga kastvikter.

    Kommentera


    • #3
      Jag har ett haspel och spö och det går att jigga men har hört mycket trevligt med ul spön.

      Jag fiskar uteslutande från båt.

      Kommentera


      • #4
        Vad menar du då med UL vad gäller kastvikter? UL spön blir av naturliga skäl mjuka i toppen och relativt djupa i aktionen och det passar sämre till just jiggfiske, till spinn/konstant intag funkar det bättre. Lycka till i spöjakten!
        Senast ändrad av anteman; 2019-08-07, 13:38.

        Kommentera


        • #5
          Jag skulle välja något annat till att jigg fiska abborre. UL fiske är med vikter under 10 gram. Man använder ett ganska kort spö på ca 6 fot och en rulle i storlek 1000 eller mindre.
          Oftast väger ett jigg huvud 7-15 gram + jigg, så vikten brukar hamna på 10 gram och uppåt.
          Rullen tar oftast in för lite lina och Ul spöna oftast för korta för ett effektiv jigg fiske.

          Kommentera


          • #6
            Väger jiggskallen mer än 5g och så tycker jag att det funkar bättre att jigga med ett lätt haspelspö som är något styvare än UL. Jag trodde t.o.m. ett tag att ul-utrustningen var överflödig. Sedan fick jag tips om att det finns något som heter LRF-spön (Lite mer Ryggrad Fast känslig topp) och testade Westin StreetStick 2-10g. Det var väldigt kul att fiska abborre med småjiggar med det. Skalle på max 3g och jiggar på typ 1-1,5 tum. Så nu är mina spön ca 2-10g, 4-20g, 7-28g, 20-75g. Mest används 4-20g till abborre. Men Streetsticket var väldigt kul till abborre på ca 0,75-1,5hg som gillade småjiggar. Köpte spöt för ca 895sek på Snäjk. Var nog något nedsatt pris då.
            Senast ändrad av Kulfisk; 2019-08-07, 18:47.

            Kommentera


            • #7
              Begagnat men nytt Savage Gear LRF 6'6" 0-5g som jag gav 300 för och en gammal Shimano AX UL-S som jag köpte för 40:- har jag med mig i båten om det ska bli hyffsat vindstilla.

              Jag använder dock främst små spinnare, skedar och några 4 grams wobbler. Små jiggar utan skalle vevar jag in långsamt med många spinnstopp.

              Kul när även en 4 hektos borre känns som en Blue Marlin...

              Kommentera


              • #8
                Mitt första UL-kitt var ett Cardinalset för en tappe under 500 på Jula... Det hade jag sannolik använt än i dag om jag inte lyckats knäcka spötoppen! För min del är UL det fiske jag utövar mest sällan och i stort sett endast med pyttejiggar med lätta skallar eller små lätta wobblers ex Rapala original av balsa. Ett par spön 5-20 gram används däremot flitigt både till jigg och små hårdbeten...
                Så satsa på något billigt innan du vet att du har användning för dyrare grejer. Själv har jag ett Shimanoset för runt tusenlappen men inte är det värt det dubbla mot Cardinalsetet.
                Skit fiske!
                Gösta

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                107 svar
                23 932 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 295 svar
                261 870 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                852 svar
                138 360 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg El_Kebabo  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 030 svar
                192 669 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 071 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Arbetar...
                X