daiwa eller shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

daiwa eller shimano

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Nu har jag varken Daiwa eller Shimano, men tvivlar på att dom gör rullar som anses som dåliga. Även om alla klagar på kvalitet på internet idag oavsett.

    Men en fråga, om du trivs med haspel, varför byta till Multi? (Inte för att va negativ, men fisken ger blankt fan i vilken rulle du använder)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
      Nu har jag varken Daiwa eller Shimano, men tvivlar på att dom gör rullar som anses som dåliga. Även om alla klagar på kvalitet på internet idag oavsett.

      Men en fråga, om du trivs med haspel, varför byta till Multi? (Inte för att va negativ, men fisken ger blankt fan i vilken rulle du använder)
      tack för alla svar !
      har provat fiska lite med lågprofil och tycker mer om att fiska med det till cranks och haspel till jigg osv.
      är nog en smak sak men är därför jag vill ha ett spinn sett också

      Kommentera


      • #13
        Köp en modell av Daiwa SV eller en Shimano MGL så har du rätt förutsättningar för att trivas med en borrerulle...

        Kommentera


        • #14
          Nya steez med tick i sliren får en ju att komma i byxorna! Grymt härlig ! Körde nya morethan oxå i helgen som var, kastar längre än de andra men har oxå den en ruskig kvalitets känsla !

          Kommentera


          • #15
            Bomba på sa du? Här kommer två bombsäkra tips och anledningen är helt enkelt att rullteknologin är såpass bra idag att det kan inte gå fel.
            Då tänker jag: 1.lågprofilare såklart- lätt och enkel att greppa och ditt set väger väldigt lite 2. Bromssystem med antingen Dc eller magforce Z så du slipper tänka på trassel med lätta beten. Med rätt inställning kan du bomba betena och ändå känna full kontroll. Mervärde: du kastar längre än polarna, vilket kan vara skoj för den sakens skull.

            Väljer du Daiwa: -> Sv-spole med airbrake, magforce Z samt T-wing. Väljer du Shimano: -> DC. Anledning:

            De två bästa bromssystem som gjorts. SVS-infinity är såpass bra ett centrifugalbromssystem nånsin kan bli men den bromskurvan ser helt annorlunda ut än Daiwas (magforce Z) och kan av den anledningen aldrig konkurrera. DC är ett snäpp vassare men jag har personligen svårt för det vinande ljudet.

            Nu när det är sagt och du har obegränsad budget är det bara att välja. Hade jag varit i dina skor hade jag köpt Daiwa prorex SV TW och skippat daiwas high-end rullar eftersom prisskillnaden inte ger dig så mycket mer i mina ögon.
            Jag fiskar mkt med min Excense dc rulle och har efter 4 år fortfarande svårt att vänja mig med det vinande ljudet. Med det sagt lycka till.

            ps. Jag fiskar bara med multirullar, i alla dess former och olika fabrikat. ABU:s eftersom de intrimmade kastar långt och ger mest "känsla": hardcore och nostalgi. DC för att det bara är att bomba på och du kastar längst. Daiwa: för att magnetbromsen i mina ögon är en genial uppfinning. ds.

            Kommentera


            • #16
              Du gabbu, jag har precis som du bl a en Exsence DC och en T3 med SV 1012 spole och jag gillar dem båda men flera, t ex tonyex och The Reel Test föredrar SVS infinity, själv har jag inte prövat än...

              När menar du, i vilka specifika situationer kan den inte konkurrera?
              Jag gillar för övrigt DC-vinandet, det talar om att det funkar liksom!

              Kommentera


              • #17
                Funderar på att rycka plåstret av såret och slå till på en Metanium DC, men är det verkligen så att allt bara sköter sig självt och man aldrig får overruns eller är det bara marknadsföring?

                Kommentera


                • #18
                  Allt det ni skrivit nu kan fixas med en Trimmad 5501 CS Pro Rocket med magnetbroms haha
                  Kasta långt, inga skatbon och det viktigaste: Du kan själv mecka med den och serva

                  Med detta sagt vill jag tillägga att jag gillar bpde Shimano och Daiwa rullar, men dom är inte lika lätta att mecka med som en 5501 och dom tål inte så mycket stryk

                  Nu finns det säkert dom som kommer "läxa" upp mig om både det ena och det andra, men det skiter jag i
                  En trimmad Rund Amba fixar biffen

                  P.S
                  Jag har både daiwa och shimano rullar själv, som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd kommer du Inte bli besviken på någon, men dom lämnar jag bort för service. Mina ambor servar jag själv då det är mycket enklare.
                  Men valet är ju självklart ditt och det är Du som skall trivas med rullen
                  Jag sålde en Shimano Calcutta Conquest 201 DC till förmån av en Trimmad 5501 med de sagt är INTE DC en dålig rulle, bara jag som trivs bättre med Amba

                  Skitfiske

                  Classe
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #19
                    Du kan få köpa mitt Abborre kombo som jag säljer så kan jag köpa mig mer trim till mina Ambor haha
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #20
                      Runda ambor passar inte i mina ömtåliga banktjänstemannahänder så det är inget alternativ, kör en 100 storlek lågprofil för borre.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 965 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 457 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 776 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X