BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
    Rengjorde min Aldebaran 22 och tänkte rengöra lagren spollagret och sidolagret. Dom har gummiring/tätning utanpå, hur rengör man dessa lager?
    Har på andra rullar haft lagren liggandes i aceton men dom har inte haft gummiring.
    Hur ska jag rengöra aldes lager?

    Är det samma lager på spolen och i gaveln?

    Spolagern snurrar mycket sämre än gavelns. Kan tänka mig att spollagret blir smutsigare än gavellagret.
    Jag rekommenderar att "blåsa" ur lagren med lufttryck, om du har något som kan funka till det.

    Kommentera


    • Fiskade bäcköring igår med aldebaran bfs som hade fått ny och fräsch Stroft LS 0,20
      Superfin nylonlina och verkligen skillnad i stumhet mot andra nylon jag testat.
      När jag tidigare testade Stroft LS måste den spolen vart gammal eller haft fabrikationsfel för det var katastrof den gånge.
      Nu var det bara ett nöje att fiska.

      Rekommenderar verkligen nylon till bäcköring eller fiske där linan kommer i kontakt med kvistar, grenar m.m

      Kommentera


      • Någon här inne som har tips på rulle och spö för BFS fiske har nyligen blivit mer och mer intresserad av det lättare fisket mest beten runt 3-5 gram men även lite lättare. Jag har redan ett 1-8 gram haspelspö och några få mindre beten för abborre. Accepterar gärna tips på olika rullar och spön i lite varierande prisklassen då jag ej har satt en riktig budget än. Hör förövrigt redan en Daiwa Tatula SV TW 103 och har sätt att folk sätter in en lättare spola men vet ej om det är värt det.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Noisen Visa inlägg
          Någon här inne som har tips på rulle och spö för BFS fiske har nyligen blivit mer och mer intresserad av det lättare fisket mest beten runt 3-5 gram men även lite lättare. Jag har redan ett 1-8 gram haspelspö och några få mindre beten för abborre. Accepterar gärna tips på olika rullar och spön i lite varierande prisklassen då jag ej har satt en riktig budget än. Hör förövrigt redan en Daiwa Tatula SV TW 103 och har sätt att folk sätter in en lättare spola men vet ej om det är värt det.
          Har provat lite olika daiwa och shimano men dom jag tycker funkar bäst med kast och hantering rä shimano calcutta conquest bfs. Både 17 och 23 är fina.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Jema Visa inlägg

            Har provat lite olika daiwa och shimano men dom jag tycker funkar bäst med kast och hantering rä shimano calcutta conquest bfs. Både 17 och 23 är fina.
            Vad du än gör, börja inte kolla på gamla små abu rullar som sen kan trimmas och modifieras till bfs, då är man fast. Jag har inte hunnit köpa nån än då priserna har varit helt sjuka, men efter ett tag tycker man att 6000 för en 2500 med veven på fel sida är billigt.
            dock kommer ju skatteåterbäringen snart.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Noisen Visa inlägg
              Hör förövrigt redan en Daiwa Tatula SV TW 103 och har sätt att folk sätter in en lättare spola men vet ej om det är värt det.
              De grunda, lätta kinaspolarna från/till olika fabrikat (som ser snarlika ut) fungerar faktiskt riktigt bra.
              Tillsammans med så kallade BFS-lager kan även icke BFS-specifika rullmodeller hantera väldigt lätta beten.
              Har monterat den här typen av spole i några rullar, med olika kullager, och tycker de hanterar låga vikter bra. Min Daiwa Pixy som fått just denna behandling hanterar 1 gram.

              Definitivt en billigare väg att gå än att köpa en ny rulle, de dedikerade BFS-modellerna är ju inte särskilt billiga även om Scorpion och SLX BFS kanske fortfarande finns att få tag i.
              Sen är ju en rulle som just Conquest BFS mer än bara kasta lätta beten, det är ju en lyxrulle med alla sina fördelar och nackdelar.

              Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
              Vad du än gör, börja inte kolla på gamla små abu rullar som sen kan trimmas och modifieras till bfs, då är man fast.
              Jag har ägt några stycken 1500- samt 2500C, servat och modifierat några tiotals.
              Tycker inte dessa rullar ens kan jämföras med bättre japaner, jo det går att få dem att kasta bra men konstruktion och känsla under fisket är stenålder i mina ögon.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                De grunda, lätta kinaspolarna från/till olika fabrikat (som ser snarlika ut) fungerar faktiskt riktigt bra.
                Tillsammans med så kallade BFS-lager kan även icke BFS-specifika rullmodeller hantera väldigt lätta beten.
                Har monterat den här typen av spole i några rullar, med olika kullager, och tycker de hanterar låga vikter bra. Min Daiwa Pixy som fått just denna behandling hanterar 1 gram.

                Definitivt en billigare väg att gå än att köpa en ny rulle, de dedikerade BFS-modellerna är ju inte särskilt billiga även om Scorpion och SLX BFS kanske fortfarande finns att få tag i.
                Sen är ju en rulle som just Conquest BFS mer än bara kasta lätta beten, det är ju en lyxrulle med alla sina fördelar och nackdelar.


                Jag har ägt några stycken 1500- samt 2500C, servat och modifierat några tiotals.
                Tycker inte dessa rullar ens kan jämföras med bättre japaner, jo det går att få dem att kasta bra men konstruktion och känsla under fisket är stenålder i mina ögon.
                Nej det är väl så att moderna rullar utklassar dom gamla även med trim, har en daiwa alphas ct med grund spole som absolut räcker för mina behov men ändå kliar det i köp genen.

                Kommentera


                • BFS rullar behöver inte vara dyra. Jag äger iofs en relativ dyr Aldebaran BFS och en trimmad TD-Z. Men blev nyfiken på en Aliexpress- rulle som fick kanonbra recensioner. Det slutade med att jag nu äger 3 stycken.
                  Rullen heter Soloking Acura 50. Och den är i mitt tycke helt fantastiskt för beten 1-10g. Jag har iofs bytt till keramhybridlager. Men det behövs egentligen inte.
                  Handtagen bytte jag också till 95mm.
                  Jag kan helhjärtat rekommendera den rullen. Kostade mig....350SEK!

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                    Jag kan helhjärtat rekommendera den rullen. Kostade mig....350SEK!
                    Vart hittade du rullen för bara 350 kr? Billigaste jag hittade den på Ali express var för ca 600 kr

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Noisen Visa inlägg

                      Vart hittade du rullen för bara 350 kr? Billigaste jag hittade den på Ali express var för ca 600 kr
                      Det är den här rullen men dom har blivit dyrare på grund av sin popularitet och har en skälv och det är en grym rulle https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A

                      Köper du detta spöt så har u en grym combo https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 332 svar
                      266 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      874 svar
                      141 265 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Robalm
                      av Robalm
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 043 svar
                      195 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av Mankan G, 2017-02-01, 16:03
                      256 svar
                      79 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JONNIE ROCKER  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 244 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X