Jag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra rulle och spö. Kolla bild. Fiskar beten från 5-15g Jag kastar bra utan skatbon och allt flyter på men rätt som det är snärtar jag av betet, ibland går det 5 kast i bland 100. Jävligt irriterande och snart är tålamodet slut och spöt sätts i garderoben. Vad gör jag för fel? Jag har 0,12 Westin W6 men har också testat en Dawiva lina.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Snättar av betet vid multirulle kastning.
Collapse
X
-
Det kan bero på flera olika orsaker. Första jag skulle kontrollera är att ingen av spöringarna har någon spricka i innerringen eller att den keramiska innerringen saknas. Kolla noggrant igenom dessa, vissa sprickor är skitsmå men skär på din lina. Sitter sprickan på ett avvikande ställe i ringen (dvs på ett annat ställe än där linan normalt sett vilar) skulle det kunna förklara en del av dina problem.
Det går att snärta av beten med haspel också, beror ju främst på tunnheten/styrkan i linan och betesvikten och om linan fastnar vid utkastet. Om jag fiskar med tunna linor är jag personligen väldigt försiktig med allt som väger över 12gr och flyger bra i kasten. Små förändringar som ändrad vindriktning, vikten på draget, dragets vindfång kan göra stor skillnad på risken för overrun. Overruns med tunna linor är hemska, de gräver ner sig väldigt lätt i spolen och det blir tvärstopp. Det trasslet är extremt olycksbådande eftersom man ofta får kassera hela lin-paketet.
Måndagsexemplar av linan. Mindre troligt med tanke på att du testat två olika varianter.
Fiskar du på vindutsatta ställen som skärgård? Fiskar du i mindre insjöar med skog runtomkring som lugnar ner vinden?
Sådana saker gör också stor skillnad.
Mitt tips är att dra upp bromsstyrkan ett hack och vara aktiv med bromsinställningen när du byter till beten som flyger långt eller tar mkt vind, eftersom dessa är högriskbeten. Se om det gör skillnad.
Hoppas någon med mer vana att fiska lätta drag med multi kan komma in och ge dig tips.Senast ändrad av gabbu; 2024-09-10, 19:34.
- Gillar 1
-
Gabbu har skrivit det mesta.
Om du inte fiskar med en skjutlina/tafs av mono eller fluorocarbon (50 cm minst eller 1 spölängd) så sliter du på flätlinan speciellt vid jiggfiske. Kan ju vara ren tillfällighet att linan går av just vid fiske med multi.
Sedan finns det ju också en annan aspekt. Folk som går över från haspel till multi snärtar iväg beten på tok för hårt. Samma händer när haspelfiskare provar på flugfiske.
Sen gissar jag på att ditt multispö har snabbare aktion än ditt haspelspö vilket gör att linan utsätts för extra mycket påfrestning om betet sulas iväg.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2024-08-10, 14:46.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
- Gillar 1
Kommentera
-
Dra en nylonstrumpa genom ringarna. Det brukar avslöja en trasig keramikring. Annars instämmer jag i det som redan sagts, en shock leader i nylon dryga metern eller mer innan draget kan lösa det hela.
Rappa kast med snabbt spö frestar hårt på knuten på flätlinan. Nylontafsen ger lite dämpning. Jag fiskar alltid med det.
- Gillar 1
Kommentera
-
Vad är det som konkret händer när linan"snärtar av"? grå linan av vid knuten precis vid kastet början eller lir det ett skatbo ibland som får linan att snärta av? Kanske linan hamnar fel runt öglan vid kastet i bland? Kanske pröva säg 0,14 om det funkar bättre?
Kommentera
-
Först många tack för att ni orkar svara och så bra och utförligt
Ringarna är hela och fina, jag har testat med tops och nylonstrumpa.
Jag kör alltid med flor tafs på 1-1,5 m med FG knuten eller grinner.
Kan det vara så att jag snärtar till för mycket i kastet, oftast är det när jag fiskar 10g jigg som jag snärtar av betet. Eller kanske en kombination med snärtkast och att linan skurit ner i spolen?
När jag fiskar haspel går det år imellan att jag snärtar av betet, då beror det oftast på att linan trasslat sig i någon spöring.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggVad är det som konkret händer när linan"snärtar av"? grå linan av vid knuten precis vid kastet början eller lir det ett skatbo ibland som får linan att snärta av? Kanske linan hamnar fel runt öglan vid kastet i bland? Kanske pröva säg 0,14 om det funkar bättre?
Kommentera
-
Det är typiskt när man jiggar att man får in en hel del slak lina som inte lägger sig hårt på spolen.
Linan skär kanske ner lite i rullen? Ett litet stopp med 10g på 0.12mm lina är allt som behövs för att det ska gå av i kast.
Linan kan nötas sönder också, det går väldigt fort med 0.12 om den bara tar lite i en sten eller gren efter botten.
- Gillar 1
Kommentera
-
Du nämner att du har 0.12 westin lina. Jag har testat deras 0.08mm lina som är den tunnaste jag testat (seaguar grandmax 0.10 är grövre). Den har en brottstyrka på ca 2kg med uni/grinner knuten. Jag skulle tro att du ligger någon stans runt 3kg med din lina med knut. Jag har just nu 0.12 linan på mitt ul spö just för att den är så tunn. Har fiskat med 2lb fc och nylon vilket är ca 0.11mm och jag får väldigt lik kastlängd med westin 0.12mm.
Jag fiskar inte multi men har hört många nämna att tunn flätlina kan vara problematiskt med multi då den skär ner i sig själv mycket lättare plus jag tror skatbon blir bara jobbigare. Jag skulle nog testa en betydligt grövre lina, kanske 0.20+ westin w6 eller seaguar grandmax eller 0.11-0.13 spiderwire som ligger närmare 0.30mm
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-08-10, 08:18 -
-
Svar till Tråden om Lottokopiorav hnkmABU Garcia själv har du "Droppen Maxi". En kopia rakt av.
...-
2024-08-15, 09:56 -
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!Köpte ett spö på aliexpress som kom för ca 2 veckor sen.
Tänkte att det lila passar bra till min...3 Foton-
2024-08-12, 12:41 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 688 visningar
0 gillar