BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spiderwire fungerar sämst för mig... det är som att kasta med paracord.

    Sunline fungerar bäst för pengarna men ygk klart bäst om man använder #1.0 (0,17mm)

    Kommentera


    • Ja Lagebro här var det skilda bud och erfarenheter. Pröva den lina du har, om du nu t ex köpt SW SS 8 i 0,08 och funkar inte det så kan du pröva andra förslag.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja Lagebro här var det skilda bud och erfarenheter. Pröva den lina du har, om du nu t ex köpt SW SS 8 i 0,08 och funkar inte det så kan du pröva andra förslag.
        Så är det, var och en behöver nog testa sig fram för att själv kunna konstatera vad som passar den egna plånboken, kaststil och övriga ingående delar i utrustningen. Det som fungerar bra för mig kanske är helt katastrofalt dåligt för exempelvis JontaK

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Så är det, var och en behöver nog testa sig fram för att själv kunna konstatera vad som passar den egna plånboken, kaststil och övriga ingående delar i utrustningen. Det som fungerar bra för mig kanske är helt katastrofalt dåligt för exempelvis JontaK
          Ja, jag är ett ganska bra (skräck)exempel.
          Cynisk och gnällig samt har ett lustigt förhållande till fiskebranschen/prylar i stort, lägg på en skum kastteknik och "katastrofalt dåligt" blir ett möjligt utfall.

          Uppmanar folk att testa, inte bara sina prylar utan sig själva.
          Om någon ser längre kast som enda fördel med tunn lina, varför då inte mäta kast med två olika lindimensioner, allt annat lika, så får man svart på vitt?

          En egenskap jag i teorin ser som fördelaktig i vissa fall med tunna linor är att de ger mindre motstånd i vattnet och därmed bör bidra till en snabbare sjunkhastighet.
          Här har jag dock inte testat själv.
          Kan också bli till att testa när isen gått.
          Det är ju så enkelt som att kasta mot precis samma punkt i vattnet och räkna tiden det tar för betet att sjunka till botten. Inte särskilt vetenskapligt men är skillnaden stor borde den bli märkbar via ett sådant test.

          Kommentera


          • Tack för alla kommentarer, spolen verkar vara på väg nu, har några linor hemma som jag kan prova med.

            Fiskade med 0.08 och tom 0.06 på haspel för 10år sen men slutade då bottennapp alltid slutade med linbrott och förlorar drag. Men har också fiskat samma drag på 0.17 och 0.12 och tyckte mig ha bättre känsla på den tunnare linan.

            Nu får fan isen släppa (bor i sthlm) så man får prova lite.
            Senast ändrad av Tommy_Lagebro; 2023-03-21, 15:06.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
              Tack för alla kommentarer, spolen verkar vara på väg nu, har några linor hemma som jag kan prova med.

              Fiskade med 0.08 och tom 0.06 på haspel för 10år sen men slutade då bottennapp alltid slutade med linbrott och förlorar drag. Men har också fiskat samma drag på 0.17 och 0.12 och tyckte mig ha bättre känsla på den tunnare linan.

              Nu får fan isen släppa (bor i sthlm) så man får prova lite.
              Hoppas på det jag med och har jag tur så kan jag fiska i lilla sjön i morgon då isen släppt i kanterna och inloppet.

              Kommentera


              • Lilla jigg lådan med 2-4cm jiggar och jigg huvuden i 1-5 gram 4-8 i krok storlekar.
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg
                  Tack för alla kommentarer, spolen verkar vara på väg nu, har några linor hemma som jag kan prova med.

                  Fiskade med 0.08 och tom 0.06 på haspel för 10år sen men slutade då bottennapp alltid slutade med linbrott och förlorar drag. Men har också fiskat samma drag på 0.17 och 0.12 och tyckte mig ha bättre känsla på den tunnare linan.

                  Nu får fan isen släppa (bor i sthlm) så man får prova lite.
                  jag lånar tråden lite när någon ändå redan kommit in på haspel.
                  Härom dagen testade jag ett för mig nytt spö för att hitta verkliga nedre gränsen för betesvikt där jag personligen tycker att spöt laddas upp och skjuter iväg betet i kastet. Först testade jag med 4g päronsänke och ärligt talat så såg jag aldrig var nedslaget blev fast att jag bara finkastade utan att ta i. Jag hade behövt en spegelblank vattenyta för att kunna se var sänket landade. För er som läser mitt inlägg är detta förmodligen av ringa intresse (typ dags att byta glasögon) men det intressanta är att jag hade en
                  rulle i 3000-storlek laddad med 0,148-lina (Sufix 131). Även med ett 2g sänke kastade jag längre än jag någonsin behöver vid verkligt fiske, men då började spöt kännas lite mer som en stel pinne.

                  Precis som du säger kan man säkert få olika känsla med olika lindimensioner, men jag upplever för kastlängdens skull med haspel ingen större mening med att ha lina under 0,12 (eller 0,148). Då skulle det var för känslan eller möjligen att 1000pgs-rullen tar väldigt lite lina om man inte håller nere dimensionen. Tror dock att 0,148 av Sufix 131 är så tunn att den skulle funka även där.

                  Kommentera


                  • Till det lite tyngre BFS fisket.
                    curado BFS xg och w3 7-14gr
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Curado BFS har väl magnetbroms, hur gillat du den i motvind och längre kast jämfört med SVS Infinity till "det lite tyngre"?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 929 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X