Jag köpte i somras upp mig vad gäller haspelrulle. Jag hade tidigare använt billigare varianter av ABU och Daiwa. Sedan köpte jag mig en Shimano Nasci 2500, där känslan var ”wow!”. Den rullen var dock rätt tung, lite klumpig helt enkelt, men i övrigt absolut bra. Någon månad senare köpte jag även en Daiwa Fuego 1000, och jag blev helt såld på den rullen, det var ännu mera ”wow-faktor” på den. Det brukar sägas att spöet är avgörande för kastlängden, men med denna rulle kastar jag till horisonten helt plötsligt. Meningen var att jag skulle köpt en större Fuego, 2000-2500, men de fanns inte inne i butiken just då och då jag ändå fiskade abborre med ett lätt spö så fick 1000-rullen duga. Rullen i sig är jag oerhört nöjd med, lätt och smidig, allmänt skön och kastar långt. Förutom det faktum att det inte får plats så mycket lina. Jag kör 0,10 och det är i tunnaste laget vad jag vill ha, och med sån lina på denna rulle räcker det med några elaka bottennapp och lite trassel och så har man inte mycket lina kvar. Därför vill jag ha en större, men då jag kollar runt så verkar de knappt finnas tillgängliga längre...? Min tanke är då, är de på utgående? Har en annan rulle ersatt denna? Isåfall vilken?
Det finns andra Daiwa rullar med deras LT-koncept, men vilken skulle kunna vara den mest likvärdiga till en Fuego? Att gå ner i pris någon hundralapp till typ en Ninja känns riskabelt...jag vill ha exakt likvärd (eller bättre såklart, dock får den inte kosta så mycket över 1000-lappen)
Det finns andra Daiwa rullar med deras LT-koncept, men vilken skulle kunna vara den mest likvärdiga till en Fuego? Att gå ner i pris någon hundralapp till typ en Ninja känns riskabelt...jag vill ha exakt likvärd (eller bättre såklart, dock får den inte kosta så mycket över 1000-lappen)
Kommentera