Daiwa Fuego - liknande alternativ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Fuego - liknande alternativ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Fuego - liknande alternativ?

Jag köpte i somras upp mig vad gäller haspelrulle. Jag hade tidigare använt billigare varianter av ABU och Daiwa. Sedan köpte jag mig en Shimano Nasci 2500, där känslan var ”wow!”. Den rullen var dock rätt tung, lite klumpig helt enkelt, men i övrigt absolut bra. Någon månad senare köpte jag även en Daiwa Fuego 1000, och jag blev helt såld på den rullen, det var ännu mera ”wow-faktor” på den. Det brukar sägas att spöet är avgörande för kastlängden, men med denna rulle kastar jag till horisonten helt plötsligt. Meningen var att jag skulle köpt en större Fuego, 2000-2500, men de fanns inte inne i butiken just då och då jag ändå fiskade abborre med ett lätt spö så fick 1000-rullen duga. Rullen i sig är jag oerhört nöjd med, lätt och smidig, allmänt skön och kastar långt. Förutom det faktum att det inte får plats så mycket lina. Jag kör 0,10 och det är i tunnaste laget vad jag vill ha, och med sån lina på denna rulle räcker det med några elaka bottennapp och lite trassel och så har man inte mycket lina kvar. Därför vill jag ha en större, men då jag kollar runt så verkar de knappt finnas tillgängliga längre...? Min tanke är då, är de på utgående? Har en annan rulle ersatt denna? Isåfall vilken?

Det finns andra Daiwa rullar med deras LT-koncept, men vilken skulle kunna vara den mest likvärdiga till en Fuego? Att gå ner i pris någon hundralapp till typ en Ninja känns riskabelt...jag vill ha exakt likvärd (eller bättre såklart, dock får den inte kosta så mycket över 1000-lappen)

Finns inga Fuego LT längre? Låter mkt konstigt, de e nog bara slut i lager. Nå, det finns många LT i Fuegos härad... Prorex V, Exeler, Freams, Legalis mfl är alla mkt snarlika och mest är det färgsättning, antal kullager som skiljer och att t ex Fuegon har en Magseal på ett ställe vilket kan vara bra eller dåligt... de billigare av LT serier har en kropp i material som väger lite mer... kolla specifikationerna om det är viktigt.

Min Prorex V 2500-XH är jag helt nöjd med men jag tror inte den kastar märkbart längre än en Shimano som t ex Nasci 2500, kanske ungefär lika om ALLT annat exakt lika, dvs samma spö, lina/diameter, bete och förhållanden.

Tunn lina och spolens fyllnadsgrad är mkt avgörande för kastlängden och sannolikt mer avgörande än spolens kantkonstruktion eller diameter även om sånt också har betydelse.

Observera att LT 2500SS, 2500S, 2500 och 2500D är lika stora spolar men att djupet skiljer sig, SS är grundast, min 2500 rymmer en spole 120m 0,13 Sufix 832 Orange... (inte 190m 0,13 som anges på rullens spole...)

Om jag skulle köra lättare gäddfiske med en LT 2500 så skulle jag välja 2500D. Eller kanske ännu hellre en 3000 som har större spoldiameter.
    Senast ändrad av anteman; 2020-12-12, 14:44.

Kommentera

Det kommer en uppdaterad
      LT Fuego 20.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Finns inga Fuego LT längre? Låter mkt konstigt, de e nog bara slut i lager. Nå, det finns många LT i Fuegos härad... Prorex V, Exeler, Freams, Legalis mfl är alla mkt snarlika och mest är det färgsättning, antal kullager som skiljer och att t ex Fuegon har en Magseal på ett ställe vilket kan vara bra eller dåligt... de billigare av LT serier har en kropp i material som väger lite mer... kolla specifikationerna om det är viktigt.

Min Prorex V 2500-XH är jag helt nöjd med men jag tror inte den kastar märkbart längre än en Shimano som t ex Nasci 2500, kanske ungefär lika om ALLT annat exakt lika, dvs samma spö, lina/diameter, bete och förhållanden.

Tunn lina och spolens fyllnadsgrad är mkt avgörande för kastlängden och sannolikt mer avgörande än spolens kantkonstruktion eller diameter även om sånt också har betydelse.

Observera att LT 2500SS, 2500S, 2500 och 2500D är lika stora spolar men att djupet skiljer sig, SS är grundast, min 2500 rymmer en spole 120m 0,13 Sufix 832 Orange... (inte 190m 0,13 som anges på rullens spole...)

Om jag skulle köra lättare gäddfiske med en LT 2500 så skulle jag välja 2500D. Eller kanske ännu hellre en 3000 som har större spoldiameter.
        Det är mycket möjligt att det bara är slut i lagren, men jag tycker det har varit slut i lagren rätt länge samt att jag vill minnas att på vissa fiskebutiker på nätet står det att denna vara är utgående eller något liknande. Men som Julle68 skriver här ovanför så ska det tydligen komma en uppdaterad version av Fuego, kanske värt att vänta då.

Till det lättare gäddfiske/allround/gös kör jag min shimano nasci då jag av någon anledning tycker det är okej med lite tyngre rulle till det spö jag använder till dessa fisken. Jag kör en rulle - ett spö, inget bytande emellan spöna osv... Fuego vill jag ha till enbart abborrfiske då jag tänkt uppdatera mig till ett lite schysstare spö typ Daiwa Prorex AGS eller liknande, samt till den lilla Fuego jag redan har tänkt inskaffat ett renodlat UL-spö

Kommentera

Ja en ny 2020-2021 Fuego lär funka utmärkt så också en ngt äldre rulle t ex Caldia, Ballistic, (om de inte kommer nya inför 2021) de lär alla funka utmärkt på ett lätt AGS spö, tänk på balansen snarare än rullvikten.

Sen är det inte så att en ny generation av en rulle nödvändigtvis blir bättre, det kan vara tvärtom även om leverantören påstår annat...
          Senast ändrad av anteman; 2020-12-12, 19:09.

Kommentera

Här är Daiwa Scandinavias aktuella utbud, det ändrar sig snabbt så det är värt att ta en kik där då och då.
            Valfri butik som säljer Daiwa borde ju rimligtvis kunna plocka hem alla dessa rullar.

Ninja och Laguna sklijer sig mot andra bra men hyfsat billiga rullar genom att väga 240 respektive 255 gram i 2500-storlek.
            Legalis, Exceler, samt Fuego är alla lättare och väger samtliga 205 gram i ovannämnda storlek. Väldigt lätt för sin kapacitet, de är dock lite dyrare också.

Vad som skiljer dessa rullar åt rent praktiskt är lite olika finesser samt antal kullager.
            Rent specifikationsmässigt är det tre sistnämnda väldigt snarlika.
            Min upplevelse är också att Daiwas rullar där strax över tusenlappen känns ganska likvärdiga (och bra!) i handen.
            Mitt eget rullval lutar åt en Exceler 20 just nu då man med den slipper Magsealed men får tillräckligt med andra finesser.

Kommentera

Gillar ditt engagemang JontaK!

Kommentera

Jag gillar både engagemanget och rullvalet.

Kommentera

Nåväl, det är kanske mer en besatthet.

Gillar Daiwas nya hasplar, är själv hemskt intresserad av flera av modellerna och kan inte hålla mig från diskussioner om dem.
                  Ska bli MYCKET intressant att se hur dessa rullar fungerar om 3-5 år.
                  I trådstarten skrivs det om Nasci, håller med om att den är lite klumpig jämfört med LT-rullarna men det vi vet är att Nascin och dess syskon generellt klarar sig väldigt väl genom åren.
                  Talar man om versionen som är lik Technium går dessa också oftast återställa till väldigt fin bruksgång trots hårt användande och slitage.

Jag är ju något lite tveksam till om detsamma gäller Daiwas nyare rullar men den tveksamheten är på väg att omintetgöras i takt med att jag synar flera nyare men ändå några år gamla rullar, fiskade stenhårt och omilt behandlade som ändå känns riktigt bra efter lite handpåläggning.
                  Har lite bilder på en intressant Caldia jag inte postat tror jag, får bli i någon gnälltråd.

De tre lite dyrare modellerna jag nämner antar jag säljs lite billigare ute i handeln, säg 800-1100 ungefär, med tanke på hur de känns och fungerar, även om de inte håller så länge måste man ju säga att det är extremt mycket rullar för pengen.
                  Är väl det vi alla vill ha egentligen, maximalt med funktion och känsla för minimal peng?

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Här är Daiwa Scandinavias aktuella utbud, det ändrar sig snabbt så det är värt att ta en kik där då och då.
                    Valfri butik som säljer Daiwa borde ju rimligtvis kunna plocka hem alla dessa rullar.

Ninja och Laguna sklijer sig mot andra bra men hyfsat billiga rullar genom att väga 240 respektive 255 gram i 2500-storlek.
                    Legalis, Exceler, samt Fuego är alla lättare och väger samtliga 205 gram i ovannämnda storlek. Väldigt lätt för sin kapacitet, de är dock lite dyrare också.

Vad som skiljer dessa rullar åt rent praktiskt är lite olika finesser samt antal kullager.
                    Rent specifikationsmässigt är det tre sistnämnda väldigt snarlika.
                    Min upplevelse är också att Daiwas rullar där strax över tusenlappen känns ganska likvärdiga (och bra!) i handen.
                    Mitt eget rullval lutar åt en Exceler 20 just nu då man med den slipper Magsealed men får tillräckligt med andra finesser.
                    Dum fråga kanske, jag är inte så jättevälbevandrad inom fiskeprylar, och du verkar ha koll. Den siffran som ingår i modellbeskrivningen av Daiwas rullar, tex Daiwa 20 Fuego, är det någon sorts årsmodell? Tycker mig ha sett Daiwa 17 Fuego och nu Daiwa 20 Fuego men är inte hundra. Om det är
                    så, vad skiljer dem åt?

För övrigt kanske det är lite lågsäsong i fiskerullsmarknaden just nu, för det känns väldigt utplockat bland åtminstone Daiwas rullar på de flesta hemsidor

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04