Ned rig - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ned rig

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Speciellt de där jiggarna till ned rig som i princip bara är en mjukplastcylinder har en otroligt tråkig gång och är närmast livlösa hur mycket man än knycker. Bass kan inte översättas till abborre i alla lägen.

Själv föredrar jag då hellre en neko rig. Darts Sguirrel Worm till den riggen och betet står rakt upp.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

No action baits är ju i princip mete fast med lures, där jag fiskar tar dom inte på något som rör sig den här årstiden. Finns annars många alternativa riggningar som funkar på aktiv fisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Speciellt de där jiggarna till ned rig som i princip bara är en mjukplastcylinder har en otroligt tråkig gång och är närmast livlösa hur mycket man än knycker. Bass kan inte översättas till abborre i alla lägen.

Själv föredrar jag då hellre en neko rig. Darts Sguirrel Worm till den riggen och betet står rakt upp.
        Ja de ser inte "roliga ut" men kan med rätt handled ändå föra sig fint... https://youtu.be/naAp-h1Cr4s Dessutom som bl a Motvind visar, låt fisken välja! Inte helt ovanligt att det vi känner " nä ..meh.." ändå faller fisken i smaken... iaf om vi vågar pröva...?

Jag menar vem f.n hängde på majs på kroken på typ 70-talet när mask å maggots redan var etablerat... hur tusan tänkte de kring liv och rörelse och hur blev det... :-) Fast Darts Squirell ska jag nog köpa ett knippe av...
        Senast ändrad av anteman; 2020-12-31, 01:46.

Kommentera

Jag fiskar nedriggar genom att kasta ut, låta betet sjunka med halvspänd lina för att se om det mot alla odds finns aktiv fisk som går upp och tar, sedan spänner jag upp när betet nått botten - väntar 5-10 sekunder - vevar sakta en meter med spöt stilla - vänta 5-10 sekunder osv. Gör jag mer aktion i betet än så får jag inga hugg alls, oftast tar det i slutet på en lång paus.

Kommentera

Testa "tiny child rig".
            Tyngden i botten och kroken fäste långt uppe på betet ger bra liv även i dessa tråkiga pinnar.
            Finns undervattensfilmer på YT som visar teknik.

Senast ändrad av Kattman; 2021-01-09, 04:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            272 484 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13