Gös jiggspö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gös jiggspö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    En känslig klinga som känner små nätta stötar och nitar snabbt är viktigare till jiggfiske än rent spinnfiske. D v s mer krut på det än gäddspöt...

    Detta spö hyllade Tre S härom året som haspel, bra, modern klinga. Väljer du spinnspö så får du ett snyggt spö (tycker jag) med tillräckligt många spööglor, förefaller verkligen prisvärt. Hade jag inget gäddspö idag och ville ha/tipsa om ett prisvärt allround så nog denna:
    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...4aArV3EALw_wcB

    Möjligen annars ett Prorex i S-serien, har ett lite grövre själv som är bra men inte lika snyggt.
    Va var det för haspel som Tre S hade hyllat? O är prorex s serien en bra serie för jiggfiske, dvs ett spö med krut i?
    tack!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Augustljung Visa inlägg

      Va var det för haspel som Tre S hade hyllat? O är prorex s serien en bra serie för jiggfiske, dvs ett spö med krut i?
      tack!
      Det spönamn som finns i länken jag la in, även här http://fiskebroder.blogspot.com/2016/11/?m=1
      Har inte känt på Prorex S i lägre kastvikter eller längder, endast 8'6" -150g ett lätt och ganska toppigt, snabbt spö i min bok iaf.

      Hade dock ett haspel Prorex XR 8' 5-25g ett tag men det spöt tyckte jag var för mjukt i toppen, övre halvan till dedikerat abborrejiggfiske. Däremot ett bra allroundspö till blandade beten i övrigt.
      Senast ändrad av anteman; 2021-06-28, 22:02.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        Det spönamn som finns i länken jag la in, även här http://fiskebroder.blogspot.com/2016/11/?m=1
        Har inte känt på Prorex S i lägre kastvikter eller längder, endast 8'6" -150g ett lätt och ganska toppigt, snabbt spö i min bok iaf.

        Hade dock ett haspel Prorex XR 8' 5-25g ett tag men det spöt tyckte jag var för mjukt i toppen, övre halvan till dedikerat jiggfiske. Däremot ett bra allroundspö till blandade beten i övrigt.
        Menar du savage gear black, som va med i testet?

        Kommentera


        • #14
          Fladen Vantage upp till 80 gram var det jag hyllade. Ett spö som jag fortfarande anser är ett mycket bra köp för de pengarna och den prestandan spöt erbjuder.
          Annars är det faktiskt väldigt svårt att välja spö. Jag jobbar nu i en sportfiskebutik och det är många gånger rejält utmanande att hjälpa en kund till rätt spö eftersom kravlista och behov kan vara så olika.
          Crossfire-setet som du nu använder är ett prisvärt allroundset, främst avsett för de som inte fiskar så mycket. Det gör jobbet men inte mer än så.

          Vill du däremot ta ditt fiske och då speciellt gösfisket till nästa nivå tycker jag du ska satsa på ett annat spö med mer känsla. Till gösfisket tycker jag ett bra spö bör ha en klinga som förmedlar allt och med en snabb aktion som verkligen nitar i mothugget. Men klingan ska samtidigt inte vara alltför styv då en stor gös pumpar hårt under drillning och speciellt vid slutet ofta skakar rejält på huvudet med risk för tappad fisk som följd.
          Kastvikten på ett sådant spö behöver inte vara alltför hög vid vanligt spinnfiske med jiggar mellan 10-14 cm och kanske upp till 20 grams-skallar.
          Trevliga spön här är bl.a. BFT Instinct Big Shad -32g. ABU Rocksweeper -40g. Daiwa AGS -32g. Gunki Chooten -28g för att nämna några. Som du märker är det ganska dyra spön men vill man ha maximal känsla får man också betala lite extra.

          Men om du vill köra riktat spinnfiske mot enbart stor gös och använda jiggar upp till 18 cm, ja då gör du rätt i att satsa på en utrustning som med fördel även kan användas till lättare gäddfiske. Nu ställs inte längre samma krav på superkänsliga spön då vi pratar om större fiskar som sliter i dina beten. Däremot vill du ha skapligt snabb aktion men gärna med följsamma klingor. Spön som är roliga att fiska med helt enkelt.
          Lämpliga kastvikter på sådana spön får gärna gå upp mot 80-90 gram. Över det blir många spön lite för påkiga för att hantera dessa lite mindre beten. Trevliga spön här är Daiwa AGS -70 g. (Kolla även Daiwa Procyon här som är customspön baserade på XR-klingorna). ABU Massbeat -90g. Westin W3 -80g. Svartzonker The Horizon -90g. ABU Beast X Pike -80g och 13 Fishing Fate Black -80g för att nämna några olika.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Fladen Vantage upp till 80 gram var det jag hyllade. Ett spö som jag fortfarande anser är ett mycket bra köp för de pengarna och den prestandan spöt erbjuder.
            Annars är det faktiskt väldigt svårt att välja spö. Jag jobbar nu i en sportfiskebutik och det är många gånger rejält utmanande att hjälpa en kund till rätt spö eftersom kravlista och behov kan vara så olika.
            Crossfire-setet som du nu använder är ett prisvärt allroundset, främst avsett för de som inte fiskar så mycket. Det gör jobbet men inte mer än så.

            Vill du däremot ta ditt fiske och då speciellt gösfisket till nästa nivå tycker jag du ska satsa på ett annat spö med mer känsla. Till gösfisket tycker jag ett bra spö bör ha en klinga som förmedlar allt och med en snabb aktion som verkligen nitar i mothugget. Men klingan ska samtidigt inte vara alltför styv då en stor gös pumpar hårt under drillning och speciellt vid slutet ofta skakar rejält på huvudet med risk för tappad fisk som följd.
            Kastvikten på ett sådant spö behöver inte vara alltför hög vid vanligt spinnfiske med jiggar mellan 10-14 cm och kanske upp till 20 grams-skallar.
            Trevliga spön här är bl.a. BFT Instinct Big Shad -32g. ABU Rocksweeper -40g. Daiwa AGS -32g. Gunki Chooten -28g för att nämna några. Som du märker är det ganska dyra spön men vill man ha maximal känsla får man också betala lite extra.

            Men om du vill köra riktat spinnfiske mot enbart stor gös och använda jiggar upp till 18 cm, ja då gör du rätt i att satsa på en utrustning som med fördel även kan användas till lättare gäddfiske. Nu ställs inte längre samma krav på superkänsliga spön då vi pratar om större fiskar som sliter i dina beten. Däremot vill du ha skapligt snabb aktion men gärna med följsamma klingor. Spön som är roliga att fiska med helt enkelt.
            Lämpliga kastvikter på sådana spön får gärna gå upp mot 80-90 gram. Över det blir många spön lite för påkiga för att hantera dessa lite mindre beten. Trevliga spön här är Daiwa AGS -70 g. (Kolla även Daiwa Procyon här som är customspön baserade på XR-klingorna). ABU Massbeat -90g. Westin W3 -80g. Svartzonker The Horizon -90g. ABU Beast X Pike -80g och 13 Fishing Fate Black -80g för att nämna några olika.

            stort tack!! Detta underlättade väldigt mycket! Bra skrivet o lätt att förstå! Tack för hjälpen!

            Kommentera


            • #16
              Nån som har något av dessa spö?
              hur känns dom?
              hur långt är bak handtagen?
              Funkar det att fiska större gös på?
              Helt enkelt beskriva spöna lite!


              13 Fishing Fate Black Casting 7'0 213cm H 20-80g

              Westin W3 Powercast-T 8'3''/248 cm XH 20-80 g 2pcs

              SvartZonker Black Series The Horizon 7'1'' Casting 5-20g



              Kommentera


              • #17
                https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...0-45g-2pc.html skulle jag börja fiska gös så skulle jag utan tveka att köpa denna eftersom jag är nöjd med Perchfight jigg light.

                Kommentera


                • #18
                  Köp horizont 12-35 svinnöjd med det och grymt till gös och borre mvh

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Turjohan Visa inlägg
                    Köp horizont 12-35 svinnöjd med det och grymt till gös och borre mvh
                    Japp lutar nog något åt det eller så blir det 30-90g i samma serie, många som säger att det är billigt o prisvärt

                    Kommentera


                    • #20
                      Lånar tråden lite, någon som testat Westins W6 Finesse Shad 12-38G?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 866 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 353 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X