13 Fishing Fate v3 vs Omen till crankbait fiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 Fishing Fate v3 vs Omen till crankbait fiske.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 13 Fishing Fate v3 vs Omen till crankbait fiske.

    TJenare, köpte mig ett 13 Fishing fate v3 6'10 5-20g för ett tag sedan och gillade det starkt. Har nu kikat lite på deras Omen Black 6'8 5-20g istället, kostar ca 700kr mer. Någon här som kan säga ifall man känner skillnad på Fate v3 och Omen Black ?
    Har känt lite på Omen och känns ju riktigt bra, men inte fiskat med det. Fisket jag ska bedriva är Crankbaits/Hårdbeten/Jerkbaits osv.

    Är det värt och lägga 700kr extra för ett Omen spö istället? Eller kanske finns ett annat spö som är ännu bättre till Crank, gillade 13 Fishing spöt då aktionen på det var riktigt nice.



    Ont,
    Mitt Fate V3 är ju vitt och jag körde med Spiderwire's röda flätade lina som färgade av sig skapligt. Så vissa ställen på spöt är ju typ rosa, försökt med det mesta att få bort. Någon som har tips eller om det överhuvudtaget går att få bort ?

  • #2
    Haft det på andra spön. Jag klara det med en vanlig tvättsvamp (mjuka sidan såklart) och lite diskmedel/vatten.
    Men har det satt sig kanske det blir en utmaning.

    Vet inte vad spöna tycker om Bikarbonat och ättika... annars brukar ju det vara ett rätt effektivt rengöringsmedel

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
      Haft det på andra spön. Jag klara det med en vanlig tvättsvamp (mjuka sidan såklart) och lite diskmedel/vatten.
      Men har det satt sig kanske det blir en utmaning.

      Vet inte vad spöna tycker om Bikarbonat och ättika... annars brukar ju det vara ett rätt effektivt rengöringsmedel
      Tack snälla för tipset, ska testa det första du föreslog.

      mvh

      Kommentera


      • #4
        Nog bäst att ringa en butik som har båda två. Säg inte vad du är ute efter först utan fråga hur de är i aktionen och skiljer sig åt och vad de anser respektive spö passar bäst till. (Säger de att det spöt passar perfekt "till allt nordiskt fiske"... så fråga nån annan.)

        Till jerk, "knyckbeten" och crank vill jag gärna ha ett lite djupare spö med lite mjukare topp så spöt kan ladda en wobbler, drilla lite snällare och man behöver inte en styv topp om man som jag kör flätlina till "knyckfisket". Risken är att man överarbetar betet, betet ska främst sticka åt sidorna och inte hoppa fram en rask meter, ffa när det är lite kallare i vattnet men längd, rekvens på knycken och pausen bör varieras. Ofta är dyrare spön just toppigare/styvare och snabbare och det är inte alltid en fördel.

        Har du prövat sprit mot det rosa? Jag skulle t o m kunna tänka mig att försiktigt pröva kemisk bensin, aceton på mindre yta först (mellan bakre handtag) och om det funkar göra det snabbt och sedan tvätta av spöt med tvål typ, men det är jag det, på egen risk.
        Senast ändrad av anteman; 2021-07-14, 14:28.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Nog bäst att ringa en butik som har båda två. Säg inte vad du är ute efter först utan fråga hur de är i aktionen och skiljer sig åt och vad de anser respektive spö passar bäst till. (Säger de att det spöt passar perfekt "till allt nordiskt fiske"... så fråga nån annan.)

          Till jerk, "knyckbeten" och crank vill jag gärna ha ett lite djupare spö med lite mjukare topp så spöt kan ladda en wobbler, drilla lite snällare och man behöver inte en styv topp om man som jag kör flätlina till "knyckfisket". Risken är att man överarbetar betet, betet ska främst sticka åt sidorna och inte hoppa fram en rask meter, ffa när det är lite kallare i vattnet men längd, rekvens på knycken och pausen bör varieras. Ofta är dyrare spön just toppigare/styvare och snabbare och det är inte alltid en fördel.

          Har du prövat sprit mot det rosa? Jag skulle t o m kunna tänka mig att försiktigt pröva kemisk bensin, aceton på mindre yta först (mellan bakre handtag) och om det funkar göra det snabbt och sedan tvätta av spöt med tvål typ, men det är jag det, på egen risk.
          Blev ett Muse Black, 3-15g 6’10 208cm


          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av TorrJiggen Visa inlägg

            Tack snälla för tipset, ska testa det första du föreslog.

            mvh
            Våtservetter tar bra mycket skit , billigt och helt klart värt ett försök

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
            107 svar
            23 932 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Utter
            av Utter
             
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 295 svar
            261 886 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
            852 svar
            138 374 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg El_Kebabo  
            Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
            1 030 svar
            192 670 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
            7 svar
            2 076 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg billion
            av billion
             
            Arbetar...
            X