Westin W6 vs Westin W3 T&C 5-15g / ABU SZ 5-21g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin W6 vs Westin W3 T&C 5-15g / ABU SZ 5-21g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Westin W6 vs Westin W3 T&C 5-15g / ABU SZ 5-21g

    Hej,

    Är ute efter ett nytt spö, lite allround för att kunna kasta lite blandat små cranks <15-17g och jiggar med 10-15g jiggskallar. Kommer fiska lite med Rapala Shadow Rap också.

    Har tittat på dessa:
    Westin W6 T&C 5-15g
    Westin W3 T&C 5-15g
    Abu SZ 5-21g

    Någon som fiskat med både W6 och W3 som kan berätta skillnaden på dem? Det tekniska har jag läst mig till så jag är mer ute efter skillnad i känsla och fiskeglädje Stor prisskilnnad så frågan är om det är värt pengarna.

    Har också tittat på Svartzonker Spinn 5-21g då jag tycker det är riktigt trevligt att hålla i men har aldrig fiskat med det.

    Alla dessa spön har 2-3 år på nacken minst, så min fråga är också om det finns nyare spön som kanske är mer prisvärda? Sportfiskeprylar har sina PerchFight spön, någon med erfarenhet?

    Era erfarenheter är välkomna!

  • #2
    Bästa tipset är att kunna ta dig till närmaste fiskebutik som har spöna hemma.

    Jag har ett Westin W3 T&C 7-21 och är ruskigt nöjd.
    Har en vän som har W6, just det spöt du nämnet och han är ruskigt nöjd.
    Har även kännt på ett SZ men aldrig kastat med det.

    Detta är dock vääääldigt partiskt.

    Men här kommer du få lika många tips som användare och vad du faktiskt gillar är något du måste känna på själv. Med rullar, grepp osv.

    Så in till närmaste butik, kläm, känn, lukta och vifta med. Och jag är säker på att butikspersonalen kommer flockas runt dig för att hjälpa dig och även visa saker du kanske inte reflekterat över tidigare.

    Kommentera


    • #3
      Tack. Jag har också ett Westin W3 T&C 7-21 och tycker det är inte helt nöjd. Lite underklassat kan jag tycka (?). Därför kikar jag nu lite på 5-15g istället.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Gnisselspann Visa inlägg
        Tack. Jag har också ett Westin W3 T&C 7-21 och tycker det är inte helt nöjd. Lite underklassat kan jag tycka (?). Därför kikar jag nu lite på 5-15g istället.
        Har både w3 5-15 och 7-21. Tycker 15 grammaren är helt klart vassare. Mer känsla, kraft har den tillräckligt. Också nyfiken på w6:orna, men samtidigt så himla nöjd med w3:orna så inte blivit av.

        Kommentera


        • #5
          Hur klassningen på spöna? Går det t.ex att kasta en 7g jigg och 10g skalle utan att behöva vara rädd att skada 5-15g spöt?

          Funderar också på w3/w6 i 5-15g. Är dock osäker på om man ska kliva upp på 7-21g för att kasta 15-17g ibland? Oftast kommer jag kasta typ 12-14g tunga beten..

          ​​​​​​

          Kommentera


          • #6
            Jag har ett w6 5-15gr. Kör oftast 10gr eller 12,5gr ibland 15gr huvud på det spöt och bryr mig inte så mycket om vilken jigg jag har. Har kört med 10gr huvud och pig shad 10 cm utan problem. Men jag tar inte i för kung och fosterland när jag kastar, kommer tillräckligt långt ändå.

            Använder oftast 10gr huvud med Daiwa D'FIN 10cm (6gr) på det spöt.

            Grymt nöjd med det spöt. Har oftast med mig 4 olika spön så går jag upp på tyngre byter jag spö.

            Kommentera


            • #7
              Tänkte slå till på ett W6 5-15 haspel med en Vanford 2500. Kommer väl primärt jiggfiska men kanske även lite jerk, carolina osv. Frågan är om man ska slå till på högutväxlade varianten eller vanliga? Har vart inne på HG men har lite svårt att bestämma mig. Har ni nån input?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
                Tänkte slå till på ett W6 5-15 haspel med en Vanford 2500. Kommer väl primärt jiggfiska men kanske även lite jerk, carolina osv. Frågan är om man ska slå till på högutväxlade varianten eller vanliga? Har vart inne på HG men har lite svårt att bestämma mig. Har ni nån input?
                Vid både jigg och jerk är det ganska trevligt att snabbt kunna samla upp slacket, men det är absolut ingen nödvändighet.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
                  Tänkte slå till på ett W6 5-15 haspel med en Vanford 2500. Kommer väl primärt jiggfiska men kanske även lite jerk, carolina osv. Frågan är om man ska slå till på högutväxlade varianten eller vanliga? Har vart inne på HG men har lite svårt att bestämma mig. Har ni nån input?
                  Jag föredrar lågutväxlade rullar i våra kalla vatten. Högutväxlat (på haspel är allt över 5.3:1 högutväxlat i mina ögon) är i princip enbart aktuellt vid jerkbaitfisket efter abborre. Till allt annat fiske: Crankbait, jiggfiske, kräftimitationer, bladebaits etc. funkar lågutväxlade rullar bättre för mig. Jag fiskar bättre med lågutväxlat generellt sett helt enkelt.

                  Det handlar dock mest om hur du vevar, inte hur jag gör. Jag jobbar i sportfiskebutik och varje gång någon frågar om den bör köpa lågutväxlat eller högutväxlat ställer jag en enkel fråga: Vevar du naturligt snabbt eller vevar du naturligt långsamt? Om du slöfiskar hur vevar du då? Vevar du naturligt snabbt tycker jag att en lågutväxlad rulle passar bättre då denna kan hjälpa dig att hålla rätt tempo när det behövs. Då är det enklare för dig att snabba på än att sakta ner invevningen. Vevar du däremot naturligt långsamt är det tvärtom. Då blir en högutväxlad rulle relevantare. Fundera på vad som stämmer in mest på dig. Välj sedan utväxling på rulle efter dessa meriter.

                  Tänk också på att vi bor i Sverige och att 60-75% av fisket sker i kallare vatten, lite beroende på var du bor. Det innebär att du oftare behöver sakta ner än snabba på. Har du enkelt att sakta ner (det är din normala vevtakt) så är detta inte ett problem. Vevar du naturligt snabbare bör man ha detta i åtanke lite extra.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
                    Tänkte slå till på ett W6 5-15 haspel med en Vanford 2500. Kommer väl primärt jiggfiska men kanske även lite jerk, carolina osv. Frågan är om man ska slå till på högutväxlade varianten eller vanliga? Har vart inne på HG men har lite svårt att bestämma mig. Har ni nån input?
                    Tycker personligen att HG är bekvämare, inte sabbat för mig vid långsamt fiske

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 579 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 409 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X