13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 Fishing Concept A3 vs Abu Garcia Revo Beast 41 (Eller något helt annat!?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Polaren behövde en rulle snabbt när hans Revo Beast var inne på service.

    Han blev med en Daiwa Zillion, som man ju blir på impuls sådär, och nu fiskar han inte längre med sin Revo Beast.
    Det kanske säger något.
    Även jämfört med de andra som tagit upp i denna tråden.
    Grabben är helt lyrisk.


    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    ABUn är jättetrevlig att fiska, kombinationen magnet och centrifugal broms gör den väldigt stabil att kasta med.
    Men som Julle88 så hade jag valt Daiwa 300 eller Tranx 300. Dessa rullar mkt stabilare och kraftigare byggda än ABU och 13 Fishing.

    Mycket stabilare och kraftigare byggda. Enligt vem? Egen upplevelse? Testat?
    Källkritik är bra
    Senast ändrad av Mijni; 2021-10-22, 07:58.

    Kommentera


    • #12
      Dubbelt

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
        Polaren behövde en rulle snabbt när hans Revo Beast var inne på service.

        Han blev med en Daiwa Zillion, som man ju blir på impuls sådär, och nu fiskar han inte längre med sin Revo Beast.
        Det kanske säger något.
        Även jämfört med de andra som tagit upp i denna tråden.
        Grabben är helt lyrisk.





        Mycket stabilare och kraftigare byggda. Enligt vem? Egen upplevelse? Testat?
        Källkritik är bra
        Det är av egen erfarenhet

        Har haft 2 st Revo 41, fiskat en säsong med dom jätte trevliga rullar att fiska, saknar dom lite. Det är rullar i 200 stl vilket betyder att det är mindre drev jämfört mot en 300 rulle & dom slits snabbare & man behöver byta dom lite då & då om man vill ha den mjuka sköna känslan som det är när dom är nya.

        Tranxen har jag kört med sedan den kom, har varit till Kanada 3 ggr & kört muskie varit till Rugen i saltvatten, än så länge funkar dom lika bra & inte behövt byta några drev så den rullen har jag verkligen hårdtestat.
        När Tatula 300 kom då räckte det med att torrveva den i butik för att känna hur robust den är, sålde direkt av mina Revo & några Tranx, har 2 Tranx rullar kvar till musky fisket. Kört ett år nu med Tatulorna & den är svårslagen på alla sätt.
        Få se kanske byter ut dom sista Tranx rullarna inför nästa års muski resa

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

          Det är av egen erfarenhet

          Har haft 2 st Revo 41, fiskat en säsong med dom jätte trevliga rullar att fiska, saknar dom lite. Det är rullar i 200 stl vilket betyder att det är mindre drev jämfört mot en 300 rulle & dom slits snabbare & man behöver byta dom lite då & då om man vill ha den mjuka sköna känslan som det är när dom är nya.

          Tranxen har jag kört med sedan den kom, har varit till Kanada 3 ggr & kört muskie varit till Rugen i saltvatten, än så länge funkar dom lika bra & inte behövt byta några drev så den rullen har jag verkligen hårdtestat.
          När Tatula 300 kom då räckte det med att torrveva den i butik för att känna hur robust den är, sålde direkt av mina Revo & några Tranx, har 2 Tranx rullar kvar till musky fisket. Kört ett år nu med Tatulorna & den är svårslagen på alla sätt.
          Få se kanske byter ut dom sista Tranx rullarna inför nästa års muski resa

          Så en ren känsla vad du upplever.
          Bara för något är i mindre storlek är det inte svagare eller mindre stabilt.
          Jag har flera 200-rullar och Beasten landar någonstans strax under 300 men inte så liten som en 200.

          Vad jag vill ha sagt med detta för TS, ta dig till en butik, rota runt i hyllorna. Veva, känn, sniffa på osv.
          Du kommer få betydligt bättre hjälp i butik än på nätet. En rulle jag älskar (läs Min Revo Beast till mina kontorshänder) kanske inte ens passar i din hand. Unt so weiter.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


            Så en ren känsla vad du upplever.
            Bara för något är i mindre storlek är det inte svagare eller mindre stabilt.
            Jag har flera 200-rullar och Beasten landar någonstans strax under 300 men inte så liten som en 200.

            Vad jag vill ha sagt med detta för TS, ta dig till en butik, rota runt i hyllorna. Veva, känn, sniffa på osv.
            Du kommer få betydligt bättre hjälp i butik än på nätet. En rulle jag älskar (läs Min Revo Beast till mina kontorshänder) kanske inte ens passar i din hand. Unt so weiter.
            Jag förstår vad du menar, men i detta tidiga skede är jag intresserad av vad andra tycker och tänker. Klämma-kännafasen kommer den också

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


              Så en ren känsla vad du upplever.
              Bara för något är i mindre storlek är det inte svagare eller mindre stabilt.
              Jag har flera 200-rullar och Beasten landar någonstans strax under 300 men inte så liten som en 200.

              Vad jag vill ha sagt med detta för TS, ta dig till en butik, rota runt i hyllorna. Veva, känn, sniffa på osv.
              Du kommer få betydligt bättre hjälp i butik än på nätet. En rulle jag älskar (läs Min Revo Beast till mina kontorshänder) kanske inte ens passar i din hand. Unt so weiter.
              Nja det är inte bara en känsla av vad jag upplever.
              Kan dessa rullar både utan & innan, Tatula & Tranxen har betydligt kraftigare drev & uppbyggnad än en beast.
              Det betyder inte att Beast är en dålig rulle bara för att den är mindre & det är inte lika kraftiga komponenter & det är bra om man vet om sånt innan man köper rullen för man kanske kommer behöva byta slit delar oftare.

              En annan sak som kan vara bra att känna till om Beast att nya drev kostar 500kr, troligtvis pga av bromssystemet som gör dreven lite mer komplicerade.

              Flintpelle om du prioriterar en kraftig & stryktåligare LP rulle då ska du satsa på en 300/400 rulle
              Vill du ha en mindre & nättare rulle, Beast 41 & Tatula 200 riktigt bra rullar.

              13 Fishing har ingen erfarenhet, dom jag känner som har fiskat med den säger att den är trevlig & kastar bra.

              Kommentera


              • #17
                Och vill du ha en rulle för alltid, glöm plastrullar och satsa pengarna på en hederlig Ambassadeur :-)
                Utklassar Alla LP rullar som finns :-)

                Jag har haft ett gäng med olika rullar då jag ville testa mig fram. Finns ingen annan rulle som är så robust och pålitlig som en rundgavlad Ambassadeur :-)
                och den stora fördelen, enkel att själv serva och skruva med, enkelt att få tag på reservdelar :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Och vill du ha en rulle för alltid, glöm plastrullar och satsa pengarna på en hederlig Ambassadeur :-)
                  Utklassar Alla LP rullar som finns :-)

                  Jag har haft ett gäng med olika rullar då jag ville testa mig fram. Finns ingen annan rulle som är så robust och pålitlig som en rundgavlad Ambassadeur :-)
                  och den stora fördelen, enkel att själv serva och skruva med, enkelt att få tag på reservdelar :-)
                  Jag tycker iofs att SZ-modellen är fruktansvärt snygg. Men när man kollar specen (det borde man kanske inte göra?) Så står det kullager: 0+1. Jag kollade på en lite dyrare modell, den hade 2+1. Hur relevant är detta och hur översätts det till lågprofilarna som har mycket högre antal? Ser ofta 5+1, 7+1 osv i dessa.

                  Jag i talar mig att detta borde påverka kastlängd och "mjukhet" i kasten?

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Maxxim
                    För gäddfiske kör jag med en Ambassadeur 5500 pro rocket och en Tatula HD 200. Vist kastar Tatulan väldigt mycke mjukare och finare, även 100g+ beten. För det där Westin W4 40-130g spöt skulle jag nog ta en Tatula 200.
                    Ta vilken LP rulle du vill på Marknaden. Sätt den mot min fulltrimmade 4601 eller 5501, jag lovar dig att jag kastar mjukare och betydligt längre än vad du gör med din LP.
                    Finns ingen LP som slår en trimmad Amba :-)
                    Skitfiske
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

                      Jag tycker iofs att SZ-modellen är fruktansvärt snygg. Men när man kollar specen (det borde man kanske inte göra?) Så står det kullager: 0+1. Jag kollade på en lite dyrare modell, den hade 2+1. Hur relevant är detta och hur översätts det till lågprofilarna som har mycket högre antal? Ser ofta 5+1, 7+1 osv i dessa.

                      Jag i talar mig att detta borde påverka kastlängd och "mjukhet" i kasten?
                      Kullager i Amborna är utbytta mot bussningar. Bussningar som i mitt tycke rullar fint, särskilt när de är inkörda. Det går dessutom att trimma dit kullager i spolen om man vill det. Till gäddfiske tycker jag det är ganska liten skillnad på kullager och bussningar i kastlängd, iaf om man kör mycket gummi och dylikt. Kompakta beten märker du skillnad med. Jag har bussningar i min Ambassadeur JB (UT-trimmad till max) och jag kastar lika långt som polarn gör med sitt haspelspö. Vill du så lägger du till kullager i spolen som sagt, gärna keramhybridlager. Då flyger det långt. Bussningar håller dock bra mycket längre tid och kastar tillräckligt långt. Till gäddfiske skulle jag säga att du bör köpa en mässinggavlad Ambassadeur, dvs Ambassadeur JB, Ambassadeur Svartzonker eller allra helst Ambassadeur VC Pike. Nästan alla jag fiskar med har gett upp lågprofilare av lite olika skäl...oftast för att de får fiska med en av mina trimmade Ambassadeurer. Kullager är viktigare om du ska fiska lätt, t.ex 15 g beten till abborre. UT-trimmar du en Ambassadeur till gädda kommer du aldrig någonsin behöva ta i när du kastar igen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X