Daiwa AGS 5-25g vs 7-32g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa AGS 5-25g vs 7-32g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg

Inte helt säker men tror att 7-32g är MLFS-BS = Medium Light Fast Spinning, visst?

Skulle nog säga att det spöt lämpar sig bäst för jiggfiske, och ditt 5-25g lämpar sig bäst för cranks etc.

Jag har PXAGS732MLFS-BS 5-25g (haspel) för jigg - mycket toppigt och känsligt spö, tidig ryggrad, fantastiskt för traditionellt jiggfiske men allt för styvt för cranks och hårdbeten som trycker mkt vatten.
    För det sistnämnda hade jag PXAGS702MLRB-BS 5-25g (baitcast) som jag misstänker att du nu har också - mycket trevligt spö med djupare aktion, i mitt tycke perfekt för Shadow Rap, BabyBite etc.
    712 MMLFB är det. Ja det är riktigt styvt. Så det är nog lämpligast till jigg som du säger.
    Det är nog likt det som heter power jigg i nya serien.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
      Jag har kört både crankbaits och jerkbeten med samma spö innan. Powermesh 10-40.
      Crankbaits vill han ha lite djupare aktion alltså. 5-25 spöt bör ju ha något djupare aktion än mitt powermesh 10-40g.
      Till Jerkbait typ Rapala shadow rap shad kanske jag kan använda 7-32g spöt.

Till ett så nätt jerkbete som shadow rap kör jag lättare, mjukare triggerspön t ex Berkely Air 6'6" 5-20g om trångt eller Spro Frestyle Skillz 7'1" 5-24g om jag behöver lite mer längd i kasten eller kör större beten. De har en lite mjukare toppdel vilket jag föredrar till jerkbeten. Behövs sällan en påk för att jobba fram en gång med jerkbeten som jag ser det.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Till ett så nätt jerkbete som shadow rap kör jag lättare, mjukare triggerspön t ex Berkely Air 6'6" 5-20g om trångt eller Spro Frestyle Skillz 7'1" 5-24g om jag behöver lite mer längd i kasten eller kör större beten. De har en lite mjukare toppdel vilket jag föredrar till jerkbeten. Behövs sällan en påk för att jobba fram en gång med jerkbeten som jag ser det.
        Shadow rap shad blir det nog påkigt till. Men kanske bättre till större beten typ Daiwa Lazy Jerk 9cm 18g?

https://jiggar.nu/beten-efter-marke/...iger-wide.html
        Senast ändrad av Hepper2; 2022-04-23, 09:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

Shadow rap shad blir det nog påkigt till. Men kanske bättre till större beten typ Daiwa Lazy Jerk 9cm 18g?

https://jiggar.nu/beten-efter-marke/...iger-wide.html
          Pröva, inte prövat den Lazyn men den ser lättdriven och såna typer av jerkbeten kräver sällan kraftiga, långa ryck. En Storm Arashi Rattling Minnow Deep 110 eller annat storskedat twitchbete kräver lite mer. Då kör jag Sprospöet 7'1" eller från båt Svartzonker 7'5" 6-21g (underklassat)
          Senast ändrad av anteman; 2022-04-30, 07:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 823 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04