Diameter på monolina till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Diameter på monolina till gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Diameter på monolina till gädda

    Ni som fiskar gädda med monolina, vilket märke och vilken diameter brukar ni använda er av?

    Jag tänkte testa Sufix XL Strong och Berkley Flouroshield men har verkligen ingen aning om vilken diameter som är lämplig med betesvikter runt 40 - 70 gram.

    Vad har ni för tankar och idéer?

  • #2
    Förr i tiden, slutet på 80-talet fiskade jag och bekanta med gul Stren 0,35 nylonlina med vanlig plastöverdragen wire som tafs. Funkade att fiska Zalt wobblers i både lilla och stora modellen och omfånget blev då 35-65g och lägg sedan till lite blymodifiering. Då du tänkt 40-70g säger jag därför 0,35-0,40. Fördel med nylon är att den inte suger vatten vilket är bra vid kyla samt att den är tyst i spöringarna. Nackdel tycker många är gummisnoddseffekten som då skulle försvåra mothugg vilket förr fungerade med spön som hade parabolisk aktion och då behövdes kraftigt mothugg för att sätta krokarna. Ska du köra med mer moderna spön tänker jag att de har ju helt annan aktion som inte kräver extrema mothugg samt att vid drillning ger lite elasticitet i linan mindre risk att gäddans käft slits sönder mer tappad fisk som resultat. Gällande kastande med multirulle så är även nylon snällare att kasta med än flätlina vilket du får som bonus…
    Senast ändrad av harlequine; 2022-11-26, 15:38.

    Kommentera


    • #3
      Jag har kört en hel del med både mono (nylon) och flourocarbon som huvudlina vid riktat gäddfiske.
      Utgår uteslutande från brottstyrkan (LB) och då skiljer sig dimensionerna avsevärt mellan olika fabrikat. Sunline flourocarbon linor är utan tvekan det fabrikat som har lägst dimension, kontra brottstyrka av de jag testa och är nöjd med.
      Mono/nylon så är Stroft LS det enda jag brukar.
      Berkley Flouroshield tillhör ju sorten Copolymer lina, där det oftast är nylon med ytsikt/blandning av fc. Flouroshield gillar jag dock bara i dimension över 0.30mm, dvs från ca 18lb+. Svampar en aning mycket för min smak i tunnare.

      Yo-zuri Hybrid är också en lina som jag är mycket nöjd med. Går att få tag på i bulkspolar till en billig(are) peng om man kikar på diverse utländska sidor.

      Kör generellt tre storleksintervaller, så dimensionerna ligger oftast mellan 0.25mm - 0.50mm
      16-18lb för -60g
      20-25lb för -150g
      25-30lb för +150g

      Kommentera


      • #4
        Kört själv lite med mono efter gädda. Stroft LS i 0,35 har jag använt.

        Kommentera


        • #5
          Tackar tackar!

          Sunline har jag testat till abborre men ingen verkar ha dom hemma i lite grövre dimension dessvärre.

          Kommentera


          • #6
            Sen jag köpte en rulle 0.28 stroft GTM till min trimmade amba så har jag bytt ut all flät mot mono på alla multirullar.tycker den kastar minst lika långt o mindre risk o lättare o reda ut ev skatbon.
            Beställde 0.40 nu till min gäddamba.
            fiske.se har bra pris på 200m
            annars har jag köpt bulk på 500m från olssons

            Kommentera


            • #7
              Jag beställde berkley flouroshield 0.41 och 0.45 för att testa nu när tempen är runt nollan och det finns lite risk för att det fryser på i spöringar eller lina om jag endast har flätlina.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 310 svar
              263 388 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              857 svar
              139 538 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 852 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 152 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 361 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X