20-80g vs 40-80g - Hur stor skillnad mellan 20-40g? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

20-80g vs 40-80g - Hur stor skillnad mellan 20-40g?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 20-80g vs 40-80g - Hur stor skillnad mellan 20-40g?

    Hej.

    Jag kollar på ett lättare gäddspö (haspel) åt frugan. Hon kommer aldrig att kasta tyngre grejer, utan upp till 80g är absolut max kastvikt som jag kan tänka mej.
    Nu finns det ju spön som är klassade från 20-80g, men även 40-80g. Hur stor skillnad är det mellan dessa i intervallet 20-40g?
    Skulle helst haft ett 20-80g, men det finns ett intressant spö som är klassat 40-80g till bra pris just nu. Därav denna fundering. :-)
    Så ni som testat allt och har erfarenhet, vad skulle ni säga?

    /Thomas

  • #2
    Det är inte förbjudet att hänga på något som väger utanför angivet intervall.

    Ett angivet intervall 40-80 gram är nog bara lite ärligare vad som är ett lämpligt område att fiska inom för just det spöt.

    Kommentera


    • #3
      Håller till viss del med Okoun men jag har spön (Edge/Westins 8’ -130g samt -8’6 -180g (båda upplevs lite överklassade)!som har en mjukare topp än vanligt men med kraft i klinga lite längre ned, de funkar bra i den nedre skalan ffa med haspel. Spön med en mer ”jämn” aktion har det svårare där nere. Vad tittar du på?

      Kommentera


      • #4
        Just nedra kastvikt behöver man inte bry sig så mycket av. Mycket tycke i angivet viktspann på spön, kan skilja en hel del mellan två spön med samma angivet viktspann och man kan allt som oftast kasta både lättare och tyngre beten. Men man bör vara lite försiktig med ladda på för mycket över kastvikten, har i några enstaka fall kastat av spön. Alltid snopet efter, speciellt om man vet att man töjde rejält på angiven kastvikt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Håller till viss del med Okoun men jag har spön (Edge/Westins 8’ -130g samt -8’6 -180g (båda upplevs lite överklassade)!som har en mjukare topp än vanligt men med kraft i klinga lite längre ned, de funkar bra i den nedre skalan ffa med haspel. Spön med en mer ”jämn” aktion har det svårare där nere. Vad tittar du på?
          Det som dök upp till bra pris var ett ABU Mass Beat II, 40-80g, men jag har kollat på en hel del olika alternativ.
          Hon fiskar ju inte så mycket, så det är bra om det går att komma undan lite billigt :-)
          Hon har redan ett Savage Gear SG4 7-23g till abborre, så ett till SG4 kan också vara intressant. Men även det är klassat 40-80g.
          Själv har jag gäddspön på upp till både 130 och 170g och jag kastar ju rätt så lätta drag med dem ibland, så det kanske inte är så fel att kasta lite lättare grejer med ett 40-80 ändå?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Lundman Visa inlägg

            Det som dök upp till bra pris var ett ABU Mass Beat II, 40-80g, men jag har kollat på en hel del olika alternativ.
            Hon fiskar ju inte så mycket, så det är bra om det går att komma undan lite billigt :-)
            Hon har redan ett Savage Gear SG4 7-23g till abborre, så ett till SG4 kan också vara intressant. Men även det är klassat 40-80g.
            Själv har jag gäddspön på upp till både 130 och 170g och jag kastar ju rätt så lätta drag med dem ibland, så det kanske inte är så fel att kasta lite lättare grejer med ett 40-80 ändå?
            Utav dom spöna hade jag tagit SG4, dom klingorna är riktigt trevliga
            Denna kanske kan vara något https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-xxh-2sec.html

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

              Utav dom spöna hade jag tagit SG4, dom klingorna är riktigt trevliga
              Denna kanske kan vara något https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-xxh-2sec.html
              Absolut. Håller med om att SG4-spöna är mycket trevliga.
              Just den av alla SG4-varianter hade jag inte kollat på, så tack! :-)

              Kommentera


              • #8
                Jag köpte, eller plockade ut snarare, ett Daiwa Prorex XR 8 fot klassat 20-60 gram till frugan för några år sedan, haspelvariant.
                Blir inte helt klok på spön klassade 15/40-50/80 gram.
                Just det här spöt har funkat riktigt bra och håller sin övre klassning precis, det är däremot ganska "dött" att kasta och fiska in under 30 gram ungefär.
                Testade lite andra varianter under samma period, bland annat ABU Hornet Stinger 40-80 gram. Dyrare spö men mer liv i den klingan kring 40 gram än Prorexen har vid 25.

                Är det haspel som ska användas och målfisken är gädda ser jag det mer lämpligt att köpa ett spö bättre i det övre viktregistret (alltså närmare 80) då det alltid går att kasta och fiska ner till hyfsat lätta beten med haspelrulle.
                Värre om hon vill kasta tungt och spöt överbelastas.

                Allt handlar om vilka betesvikter som fiskas oftast.
                Använder själv ett 15-50 till lättare gäddfiske, det kastar aldrig över 45 gram och är en fröjd att fiska småbeten kring 15-20 med, men då är jag hyfsat kräsen med att spöna ska få jobba i sitt optimala spann.

                Kommentera


                • #9
                  Westins W3 har jag i 20-80gr.
                  Jag tycker iallafall det är ett ruggigt trevligt spö. Folk säger överklassat, jag säger att man inte måste maxa varje kast.

                  Vet dock inte om de nya W3 har just den specen.

                  Gällande skillnader mellan klassningar hänger det nog mer på klingan och vad man vill ha ut ur spöt, tror jag.
                  Eftersom det inte finns någon universell skala så är det oerhört från spö till spö eller tillverkare till tillverkare.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                  107 svar
                  23 932 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 295 svar
                  261 886 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  852 svar
                  138 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg El_Kebabo  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 030 svar
                  192 670 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 078 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Arbetar...
                  X