Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu har jag orkat kolla igenom hela klippet. Först tänkte jag att han nog var ute och cykla men han har nog koll på vad han pratar om ändå, andra halvan av klippet kom han även in på högre grafithalt och snabbare återhämtning. Men jag håller inte riktigt med om hans slutsatser.

Han pratar ju mycket om rodaction ( = spöaktion) . Hans slutsats var att en mod.fast har styvare topp än en x-fast och därför känsligare. I teorin kanske det stämmer, men finns så många spön idag, finns ju jiggspön med "topaktion" med både mjuk och styv topp. Sen är det ju inte bara styvheten som gör ett spö känsligare. Ett styvt gäddspö är ju inte känsligare än ett jiggspö, även om det inte böjer sig alls. Men ja ett spö som böjer sig absorberar känsla. På ett dropshotspö med mjuk topp ser man ju huggen mer än vad de känns. Men det är inte hela sanningen. Generellt ger högre grafitklass, im, modulus, ton eller vad man nu vill kalla det ger ökad känsla. Dessa mäts i styvhet per viktenhet.

IM6 = 36 million modulus = 24 ton
    IM7 = 40 million modulus = 30 ton
    IM8 = 44 million modulus = 36 ton

På senare år har även nano- och graphenspön kommit. På dessa handlar det om mindre resin och mer grafit i spöna. Vilket indirekt ger högre modulus. Ofta uppfattas spön med hög modulus som riktigt lätta men även som styva för de blir "snabbare", grafit är styvt men under belastning kan de kan egentligen ha djupare aktion än vad man tror. Blivit lurad på flera dyra flugspön på detta.

Slutligen till hans fråga, har man en användning av ett x-fast spö? Ett "riktigt" toppaktionspö med andra ord. Ja, det tycker jag. Vid jiggfiske så behöver du röra spöet mindre för kroka. Snabb handledsrörelse och ryggraden på spöet hjälper till att kroka effektivt. Med ett mod.fast bugar ju halva spöet och kroken kanske inte flyttar sig. Till havsöring däremot, då pekar spöet ofta framåt. Inga problem att kroka och en djupare aktion tar upp de större knyckarna. Du tappar ju lättare fisk på ett riktigt toppigt (styvt) spö för det inte absorberar knyckar lika bra.

Click image for larger version  Name:	spöaktion.JPG Views:	8 Size:	61,9 KB ID:	2632194
    Senast ändrad av Niklar; 2023-11-28, 14:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
      Nu har jag orkat kolla igenom hela klippet. Först tänkte jag att han nog var ute och cykla men han har nog koll på vad han pratar om ändå, andra halvan av klippet kom han även in på högre grafithalt och snabbare återhämtning. Men jag håller inte riktigt med om hans slutsatser.

Han pratar ju mycket om rodaction ( = spöaktion) . Hans slutsats var att en mod.fast har styvare topp än en x-fast och därför känsligare. I teorin kanske det stämmer, men finns så många spön idag, finns ju jiggspön med "topaktion" med både mjuk och styv topp. Sen är det ju inte bara styvheten som gör ett spö känsligare. Ett styvt gäddspö är ju inte känsligare än ett jiggspö, även om det inte böjer sig alls. Men ja ett spö som böjer sig absorberar känsla. På ett dropshotspö med mjuk topp ser man ju huggen mer än vad de känns. Men det är inte hela sanningen. Generellt ger högre grafitklass, im, modulus, ton eller vad man nu vill kalla det ger ökad känsla.

IM6 = 36 million modulus = 24 ton
      IM7 = 40 million modulus = 30 ton
      IM8 = 44 million modulus = 36 ton

På senare år har även nano- och graphenspön kommit. På dessa handlar det om mindre resin och mer grafit i spöna. Ofta uppfattas de styvare för de blir "snabbare", grafit är styvt men under belastning kan de kan egentligen ha djupare aktion än vad man tror. Blivit lurad på flera dyra flugspön på detta.

Slutligen till hans fråga, har man en användning av ett x-fast spö? Ett "riktigt" toppaktionspö med andra ord. Ja, det tycker jag. Vid jiggfiske så behöver du röra spöet mindre för kroka. Snabb handledsrörelse och ryggraden på spöet hjälper till att kroka effektivt. Med ett mod.fast bugar ju halva spöet och kroken kanske inte flyttar sig. Till havsöring däremot, då pekar spöet ofta framåt. Inga problem att kroka och en djupare aktion tar upp de större knyckarna. Du tappar ju lättare fisk på ett riktigt toppigt (styvt) spö för det inte absorberar knyckar lika bra.

Click image for larger version

Name:	spöaktion.JPG
Views:	328
Size:	61,9 KB
ID:	2632194
      Intressant reflektion. För de som inte orkat lyssna genom hela klippet, föreslår jag att ställa in 1,5x så flyter det lite bättre.

Min övertygelse är att ordvalet "snabbt" intill "aktion" generaliserar likhetstecken med ökad känslighet när man hör folk (bland annat Nordanger) utveckla begreppen aktion och power.

Håller med dig att materialval spelar stor roll för ökad känslighet. Hög andel av högkvalitativt kolfiber, som jag förstått, innebär typiskt sett ökad styvhet, eller reaktivitet/ "återställning" (intill lägre vikt, mer poröst mm). I sig anger det inte så mycket om hur spöt böjer sig, utan det möjliggör kanske för mer offensiv "taper" för att åstadkomma variation i var spöt bänder först?

Just "taper" är något jag noterat anges på Japanska sidor, bredvid andra parametrar. Men några intressanta punkter som återges:

Taper: anger variation i tjockleken på klingan från butt till topp (tänk liggande triangel) med adjektiven regular eller fast intill
      Tip diameter: anger spötoppens diameter
      Lure weight: anger vikt på betet som krävs för att ladda spöt
      Power: hur mycket som krävs för att böja ett pöt till en viss % eller position har jag för mig, eller hur mycket vikt som krävs för att böja det till detsamma
      Bend curve: anger i vilken del spöt böjer sig mer under last, med mod fast, fast eller x-fast intill
      Carbon content: anger procentuell andel kolfiber i klingan (för att möjligen indikera reaktivitet)

Konstruktion kan ju vidare påverka reaktivetet, t.ex. Shimanos high power X, spiral X/core.

Ett intressant exempel är ju NRX+ spöna, som tycks ha låg lure weight i förhållande till sin angivna power. När man känner på dem i butik så lirar ovan rätt bra, spöt "har mer" upplevd power än rekommenderad betesvikt. Ett typiskt MH spö tenderar ju att ligga på ca 10-30g kastvikt, mot NRX+ som är upp till 18g. Skvallrar möjligen om offensiv tapering?

Kommentera

Han har ju en väldig poäng dock på att man inte ska blanda ihop spöaktion och snabbhet som jänkarna verkar göra lätt. Snabbt tänker jag på "recovery speed", hur snabbt det slutar dallra efter man vispat till det. Finns många snabba havsöringsspön med progressiv (djup) aktion.

Kommentera

Tycker nog att det mest verkar som att Victor själv tillhör en av alla dessa experter han själv kritiserar för att röra till och blanda som dom själva vill och sedan hävda att det är just dom som har rätt...
          Vad gäller US klasserna på aktionen bygger väl benämningarna på taperingen klingorna har, ju snabbare taperingen desto toppigare aktion därav fast och extra fast... Benämning på klingans tapering alltså och inte snabbhet eller känslighet..så lärde jag mig en gång i tiden i alla fall när jag började köpa lösa klingor och bygga mina egna spön... Annars håller jag väl med holden, för mig är rätta benämningen på aktionen i klingorna hel,3/4,halv 1/4 och topp och enda sättet att få ett hum vad man har är att göra ett så kallat static test av klingan och se hur den böjer sig...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tror inte nödvändigtvis att ett styvt spö med toppaktion behöver vara känsligare utan att den saken mer bestäms av klingans kvalitet, men jag kan vara lurad av säljsnacket genom åren…

Jag har inte bottenfiskat eller fiskar abborre långsamt så mycket men min erfarenhet är att man inte behöver ett särdeles styvt, toppigt spö för att hinna sätta kroken (om det är känslig), iaf inte alls i samma utsträckning som jiggfiske efter gös längs botten.
            I de fallen vill jag ha ett ”toppigt” spö där ryggraden kommer högt upp, gösarna är för jäkla snabba ibland när de ”smakar”, stöter till betet - dessutom kräver gösbeten ofta en något grövre krok och har en klart benigare käft än borren - ergo toppigt och styvare belönas med mer fast fisk - hur ser era erfarenheter ut där?

Fö så är jag nog själv inne på att snabbhet och aktion är två huvudsakligen skilda ting där den senare beskriver böjkurva under belastning d v a under kast och drillande och den förra hur snabbt klingan återgår eller s a s levererar den ackumulerade energin när betet släpps i ett kast.
            Senast ändrad av anteman; 2023-11-29, 18:35.

Kommentera

Ja, uppenbart verkar i alla fall vara att ett spös känslighet beror på helt andra saker än tapering. Iaf för mig.
              Sedan bottnar väl ett av problemen, som jag tror byggaren lite är inne på att ”snabb” eller ”fast” ju hänger samman med tapering. Dvs ett snabbt spö är ett snabbt taperat spö vilket sammanblandas med att det skulle vara ”hastigare” eller ”mer reaktivt” snarare än ha en snabbt avsmalnande klinga.

efter att ha börjat fiska mer och mer med både mer regulartaperade och samtidigt känsligare klingor har jag börjat helt överge tanken på att någon tapering skulle vara överlägsen. Nu går jag helt på ”känslan” och konstaterar att ett bättre spö, är ett bättre spö. Oavsett var det råkar böja sig mest.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Ja, uppenbart verkar i alla fall vara att ett spös känslighet beror på helt andra saker än tapering. Iaf för mig.
                Sedan bottnar väl ett av problemen, som jag tror byggaren lite är inne på att ”snabb” eller ”fast” ju hänger samman med tapering. Dvs ett snabbt spö är ett snabbt taperat spö vilket sammanblandas med att det skulle vara ”hastigare” eller ”mer reaktivt” snarare än ha en snabbt avsmalnande klinga.

efter att ha börjat fiska mer och mer med både mer regulartaperade och samtidigt känsligare klingor har jag börjat helt överge tanken på att någon tapering skulle vara överlägsen. Nu går jag helt på ”känslan” och konstaterar att ett bättre spö, är ett bättre spö. Oavsett var det råkar böja sig mest.
                Jag är böjd att hålla med dig! Fast taper säger inget om klingans "inneboende" snabbhet, utan om en klinga som har stor skillnad mellan spöts, bottendelens diameter och dess toppdel så som jag förstår saken.

Förvånas över att amerikanska basspön ofta har en så pass kraftig taper, dvs diameter på klingans nedre delen mot handtaget, i klass med svenska gäddspön... fast klassade 3/4 eller 1 oz.

Kanske behövs det när en tävlingsbass ska planas in med vinstgivande fart?
                Senast ändrad av anteman; 2023-11-30, 01:10.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Här landar jag in också.

Om jag inte missminner mig är ditt nyligen köpta 5-15g PA ett M/F spö?

Kommentera

Ett spö som känns bättre till en sak är dock inte nödvändigtvis bättre till en annan sak...
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

Här landar jag in också.

Om jag inte missminner mig är ditt nyligen köpta 5-15g PA ett M/F spö?
                      Stämmer bra! Otroligt känsligt spö. Har nu mer mest på japan-bassfiskevis spön med djupare böjkurva men större upplevd känslighet. Har jiggat större delen av sommaren med ett regular spö. Hade aldrig ens kommit på tanken att testa ett regular-spö för några år sedan...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 837 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04