Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöaktion - Moderate/Fast = ökad känslighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Tror inte nödvändigtvis att ett styvt spö med toppaktion behöver vara känsligare utan att den saken mer bestäms av klingans kvalitet, men jag kan vara lurad av säljsnacket genom åren…

Jag har inte bottenfiskat eller fiskar abborre långsamt så mycket men min erfarenhet är att man inte behöver ett särdeles styvt, toppigt spö för att hinna sätta kroken (om det är känslig), iaf inte alls i samma utsträckning som jiggfiske efter gös längs botten.
    I de fallen vill jag ha ett ”toppigt” spö där ryggraden kommer högt upp, gösarna är för jäkla snabba ibland när de ”smakar”, stöter till betet - dessutom kräver gösbeten ofta en något grövre krok och har en klart benigare käft än borren - ergo toppigt och styvare belönas med mer fast fisk - hur ser era erfarenheter ut där?

Fö så är jag nog själv inne på att snabbhet och aktion är två huvudsakligen skilda ting där den senare beskriver böjkurva under belastning d v a under kast och drillande och den förra hur snabbt klingan återgår eller s a s levererar den ackumulerade energin när betet släpps i ett kast.
    Instämmer. Jag vill ha ett toppigt spö för kroka gös bra, tycker det samma gäller större abborre, speciellt i kombination med större jiggar. Har egentligen inget med känslighet eller snabbhet enligt mig utan att man vill ha en styv ryggrad som svarar när man sätter mothugget. Mindre abborrar eller mindre jiggar och tunnare krokar behövs inte samma "kraft".

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
    6 svar
    1 825 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Benjamin S  
    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04