Jerkbait utrustning för att kasta ifrån land - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait utrustning för att kasta ifrån land

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag hade nog kört ett längre spö åtminstone 8’6 och en högutväxlad rulle som du vevjerkar med. Övriga beten jerk med amerikansk stil, dvs handen framför rullen och diagonala snärtar. Kortare spön hör hemma i båtar, från land är kastlängd viktigare.

Kommentera

Jag har nu vart utan mitt Lazy Pike ett tag och kört med mitt fina Greys jerkspö, och visst, det är lättare jerka med det, men skillnaden är inte enormt jämfört med 8'0"-120g Lazy Pike.

Kommentera

Jag kör ett St Croix Mojo Musky 7"2 och 25-85gr med en Tatula 200 för mitt lättjerkfiske från land vilket funkar kanon. Med beten som McMio, Salmo Slider och Sweeper, Buster Jerk och Buster II får man fin kastlängd. Shallow varianter och walk-the-dog beten jerkar jag med spöt och de långsamt sjunkande vevjerkar jag med små knyck i sidled med ganska rät spöhållning, sista biten där det blir för grunt jerkar jag lätt uppåt. En annan sak som är viktig enligt mig med det lättare jerkfisket är en klassisk stel jerktafs, enligt mig det ändå some verkligen får beten att gå som dom ska.

I USA kör dom längre spön, 8-9 fot och håller framför rullen när dom jerkar, men då ska det tilläggas att dom kör väldigt mycket pullbaits som Suick och Bobbie Bait, dessa fiskas på samma sätt som dom fiskar Bulldawgs med svepande drag.

Sen kräver ju inte de moderna jerkbeten någon direkt superteknik idag heller då det för det mesta är rena gliders eller swimbaits med egen gång. De gamla klenoderna som Reef Hawg och Eddie's Bait får man slita betydligt mer med, vilket också kan va kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 644 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13