Optimera Ambassadeur utan linspridare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera Ambassadeur utan linspridare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Optimera Ambassadeur utan linspridare

Jag testade just att ta bort linspridaren, evighetsskruven och mellanhjulet på en Ambassadeur för att se om jag kunde kasta längre eller med mindre vikt. Jag jämförde sedan hur det var att kasta en ca 20g jigg med rullen utan linspridare och en annan. Rullen utan linspridare är en 5500C Syncro och den andra rullen är en 6500 Rocket. Testrullen har spolen halfull med gammal nylonlina och Rocketen har tunn flätlina.

Jag kastade ut i vattnet så jag kunde inte mäta kastlängderna med måttband men nog tyckte jag att testrullen kastade längre. Framförallt var den mycket enklare att kasta med utan att få linresning. Men det kan ju bero på nylonlinan.

Om jag nu skulle vilja optimera testrullen lite till. Vad är det som gäller då? Nya kullager, speciell olja, ny spole? Självklart spolen full med lina.

Nu har den standard kullager som bara var smorda med CRC 6-66 marinspray som jag tycker fungerar för både rengöring, smörjning och korrosionsskydd. Behöver man verkligen dessa specialoljor eller går det lika bra med teflonspray, 6-66, symaskinsolja eller till och med WD40?

Jag testade att kasta med en 10g Toby också. Det gick utmärkt.

Kul med denna experimentlusta!
    Angående oljor så har jag experimenterat med dessa under ganska många år. Rent förenklat skulle jag vilja påstå att att det mesta du räknar upp fungerar, men ger helt olika resultat. Vanliga "köpa i mataffären"-oljor typ symaskinsolja är i sig inte fel, men kan sakna önskvärda tillsatser för att minska oxidation, förtvålning osv.
    Oljan kommer bromsa spolens rotation. Därför kan oljor med högre viskositet, alltså tjockare/trögare olja, med fördel användas för att lugna ner vilda spolar, alternativt omvänd tunnar oljor användas för att få mer fart och kanske då även längd.

Jag tycker man bör experimentera fram vad man föredrar för olja till varje respektive rulle, eftersom skillnaden mellan olika oljor är stor. Det handlar dock inte bara om kastprestanda utan även hur pass ambitiös man är när det kommer till vård av rullen, lager osv.

Exempelvis använder jag helt olika oljor (men även rullar) beroende på om jag fiskar i sötvatten eller saltvatten. I sötvatten där korrosion är ett avsevärt mindre problem använder jag tunnare oljor eller t o m torrsmörjning, medan saltvattensfiske får mig att gå på trögare, skyddande oljor och fetter.

Vill du testa att använda olika oljor så bör du börja med att tvätta ur dem ordentligt först. Förslagsvis med aceton, som du spinner dem i, länge och väl. Sedan testar du dig fram med start i den tunnaste smörjningen. WD-40 är rejält tunn, med en viskositet på runt 6. Dessutom är den skjuvförtunnande vilket innebär att viskositeten minskar när du sätter fart på kullagret. Vill du dock ha en olja "för fiske" med liknande egenskaper kan jag rekommendera TG's Tournament Rocket Fuel, som har motsvarande viskositet (ISO VG) 4. Supertunn men kräver täta applikationer. En annan bra olja som skyddar väl men har en helt annan bromsande effekt är TGs Yellow Rocket Fuel som då har viskositet på 59. Viskositeten mäts i centiStokes (cSt) där 1 motsvarar vatten. Yellow Rocket fuel är alltså ca 59 gånger "tjockare" än vatten, men ändå att betrakta som en relativt tunn olja.

Sedan finns det torrsmörjning, när man vill göra nästa årskurs. Jag prejar normalt alltid mina lager med något dylikt, och har experimenterat en del med t exempel Tungstendisulfid och Bornitrid. Här tycker jag det börjar bli riktigt spännande och resultaten närmast sanslösa. Men det är ett annat kapitel.

Kommentera

Idag testade jag något nytt igen. Jag vill egentligen ha en grund spole, men eftersom en enda spole kostar löjligt mycket. Mer än hela min rulle, så testade jag att göra en egen "grund" spole genom att klistra fast 5 mm EVA skum i botten på spolen. EVA skum väger nästan inget. Eftersom 5 mm durkbeklädnad inte går så bra att böja kraftigt så skar jag ränder i den innan jag satt den på spolen. Sedan tätade jag kanterna med ett varv tejp.

Sedan spolade jag på 100m 0.30 nylonlina i stället för den uråldriga gissningsvis 0.40 som satt där tidigare. Sedan var det dags att testa med 10 g Toby, 18 g Toby och en jigg på max 15g.

Alla dessa drag gick utmärkt att kasta. En 10g Toby kastar nästan lika långt som en 18g Toby. Jag råkade få en Abborre på 18g Toby också! Rullen kastade längre och stabilare än tidigare, så jag var nöjd! Lite förvånad och aningen besviken blev jag bytte till en 6500 Rocket med sexpinnar broms och flätlina. Den kastade ännu lite längre. Men den största skillnaden var att Rocketen gav trassel flera gånger medan den utan linspridare kastade stabilt och i princip utan linresning hela tiden. Om det berodde på rullen eller linan vet jag inte.
      Bifogade filer

Kommentera

Kul att du experimenterar med rullarna, det är så man lär sig mer i ämnet och märker vad som gör skillnad.

Ang spolen du experimenterat med, visst du gör original spolen grundare dvs att de rymms mindre av linan som väger några gram men original spolen är ”tyngre” ganska mycket tyngre än en dito trim grund spole, finns förra trim spolar på marknaden ex TG, UT, ABU, avail mfl
        Dem väger mindre och de är vikten på spole inkl lina man vill få ner iom att de spolen som roterar med hög fart i kastet.

Lätta spolar är dyrt!

Du kan som nästa steg börja labba med kullagren, och olika oljor där i men jag skulle rekommendera att inte använda wd40 o liknande för de innehåller mer saker än olja!

Jag har flertalet rullar som är optimerade med olika trimprylar, mest skillnad är enligt mig spolen och vilka lager den har.
        Lätt linspridare än självklart för mig på de rullar som jag kastar lättare beten med.
        Original väger 9gr medan Light alu varianten väger ca 2gr, blir många svängningar i kastet för linspridaren att vända så varje gram där gör definitivt skillnad.

En rulle som är rätt servad med rätt fett & rätt mängd fett är i sig också ett trim/optimerande.

Kör i vind med optimerandet!

Bifogade filer

Kommentera

Ja, lätta spolar är riktigt dyrt. Men även en så enkel sak som en vev verkar kosta som en hel begagnad rulle.

Det är inte så lätt att hitta vikten på olika spolar. Jag vägde min 5000-spole. Den väger 23 gram komplett med kullager, tvåstiftbroms och spolaxeldrev. Den enda andra vikt jag hittat är att den nyare lätta Record-spolen väger 20,38 gram komplett, fast utan spolaxeldrev om jag förstod rätt. Se https://rulltrim.se/produkt/grund-la...-5000-storlek/. Om min våg mäter rätt är skillnaden väldigt liten alltså. En 6000-spole väger 2 gram till och en komplett 6000-spole full med lina väger 49 gram. Så linan står för halva vikten ungefär. Det är dessutom den delen av vikten som är längst från centrum och bidrar med mest rörelseenergi.

Angående lager så har jag beställt billiga keramhybridlager från Kullagergrossisten för att testa. Jag vet inte om de är bra, men de är de enda jag hittade till en rimlig peng.

Jag vet inte heller om det kanske är bra att spolen har en viss rörelseenergi och på så vis hjälper till att mata ut lina eller om det optimala skulle vara att spolen och linan inte väger något alls. Någon annan som vet?

Efter att ha kastat några timmar nu utan linspridare måste jag säga att jag inte saknar den nämnvärt. Linuppläggningen fungerar ju bra ändå. Så länge man inte har ut jättemycket lina. Skulle det bli lite ojämnt petar man bara till linan med fingret när man vevar in så är det klart. Möjligen kan en linuppläggning utan zick-zack göra att linan skär ner lättare kanske?

Kommentera

Finns här på fiskesnack mycket att läsa o lära om ambassadeur trim
            Tråden ”Abu delar” nånting och de andra stora trådarna om trim osv ligger de info om spolarnas vikter

De lagren från Kullagergrossisten är bra, vill påstå att de är UT lager. Jag har dem i flera rullar o de fungerar prima och prisvärda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 823 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04